• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
آیت الله اعرافی با اشاره به برخی اظهارات نسنجیده نسبت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) اظهار داشت؛

شیعه در برابر این نادانی و بازی در میدان دشمن کوتاه نخواهد آمد!

  • کد خبر : 33342
  • 23 آذر 1400 - 19:55
شیعه در برابر این نادانی و بازی در میدان دشمن کوتاه نخواهد آمد!
شیعه سرافراز و استوار هرگز در برابر این نادانی و بازی در میدان دشمن و شیطان کوتاه نخواهد آمد و به فضل الهی این صداهای منحوس شیطانی خاموش خواهد شد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز با حضور در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر موسه فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به مقام حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: در سنت و سیره معصومان، سنت و سیره فاطمی به اندازه یک رشته و گرایش علمی است؛ در بحث های تاریخ و سیره آنچکه مربوط به حضرت زهرا(س) وارد شده در تراز رشته و گرایش است که باید محققین، پژوهشگران و طالبان دانش به آن بپردازند.

شیعه کوتاه نخواهد آمد

وی با اشاره به برخی اظهارات نسنجیده نسبت به ساحت مقدس ائمه اطهار(ع) اظهار داشت: شیعه سرافراز و استوار هرگز در برابر این نادانی و بازی در میدان دشمن و شیطان کوتاه نخواهد آمد و به فضل الهی این صداهای منحوس شیطانی خاموش خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به ورود به آستانه دومین سده حوزه علمیه قم اظهار داشت: اولین سده از عمر حوزه ای که با فعالیت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری بازسازی شده را پشت سرگذاشته ایم، این حوزه فراز و فرودهایی را تجربه کرده است اما هیچگاه مشعل معارف الهی در این قم اصیل و عظیم خاموش نشده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه قم در دهه های اخیر بزرگترین، مهم ترین و محوری ترین پایگاه حوزه های علمیه است، ابراز کرد: انقلاب اسلامی از قم پدید آمده است، این یکصد سال باید بازسازی شود، ضعف و قصور آن شناخته و در صدد جبران آن بود.

وی با اشاره به آنچکه در دبیرخانه یکصدمین سالگشت احیای حوزه قم در حال پیگیری است، تصریح کرد: مجموعه ای از مقالات، مصاحبه ها و پیام هایی که از مراجع و رهبری دریافت خواهد شد برای تجلیل از گرامیداشت این یک سده بسیار پرشکوه و درخشان طراحی شده است.

آیت الله اعرافی با اشاره به تحولات یکصدساله حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: تطوراتی دانشی در حوزه علمیه قم در این یکصد ساله باید بررسی کرد، ادوار و مراحل حوزه براساس زحمات و مجاهدت های زعمای حوزه به پنج مرحله تقسیم می شود.

وی به تبیین مراحل مختلف حوزه علمیه قم در سال های گوناگون پرداخت و گفت: آیت الله عبدالکریم حائری از منظر فقهی و اصولی میراث دار سه حوزه بزرگ عراق یعنی نجف، کربلا و سامرا است و لذا پایه ریزی فقاهت قم با شخصیتی است که میراث بر این سه حوزه بزرگ و کهن عراق است.

مدیر حوزه های علیمه با اشاره به اینکه قم از حوزه های متنوعی بهره برده است، اظهار داشت: از طرفی با مهاجرت علما به قم، گام بزرگی در مباحث فقهی این شهر و حوزه آن داشت، قم با محوریت آشیخ عبدالکریم حائری دوره جدید علمی را سپری کرد.

امام جمعه قم ادامه داد: مرحله دوم با حضور آیت الله بروجردی همراه است که آورده های جدیدی در فقه و اصول برای حوزه علمیه قم داشت.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم در مرحله سوم با بزرگانی همچون امام راحل همراه است، تصریح کرد: قم در این مرحله خروجی خود را دارد، شاخص های فقه و اصول حوزه علمیه قم دست پرورده این مرحله هستند؛ ویژگی هایشان برآمده از این حوزه و متاثر از دو دوره قبل هستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در مرحله چهارم شاهد در کنار هم بودن دو پدیده و دو نسل از فقها و اساتید در کنار هم هستیم، خاطرنشان کرد: این دو نسل تفاوت هایی باهم دارند، یک نسل امتداد همان حوزه قم و دیگری فقهایی که از عراق به قم مهاجرت کرده بودند، در گروه چهارم مرج البحرین پدید آمد.

وی با اشاره به اینکه مرحله پنجم و ششم نسل جوان و جدیدی است که باید بر پروژه قطور دانشی قم بیفزاید، ابراز کرد: از پس این یکی دو دهه که عبور می کنیم حتماً شاهد تطورات نویی در قالب رشته و گرایش خواهیم بود.

آیت الله اعرافی در پایان با اشاره به درختواره رشته و گرایش ها و دروس خارج معاصر حوزه خاطرنشان کرد: آنچه که مرزهای دانش را در تولید و توسعه علوم در می نوردد اجتهاد مطلق در مسائل مختلف است، درختواره رشته و گرایش ها مقدمه ای برای رسیدن به اجتهاد مطلق است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.