• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9
پیرامون صحبت های اخیر رهبری انقلاب مطرح شد؛

مشخصات و ابعاد روایت به عنوان یک راهبرد آفندی

  • کد خبر : 33336
  • 23 آذر 1400 - 20:01
مشخصات و ابعاد روایت به عنوان یک راهبرد آفندی
متاسفانه در این مسیر، نگرش مقابله ای با دشمن محدود به اقدامات پدافندی شده و با توجه به تشویش و اضطراب ذهنی جبهه انقلاب که منجر به تصمیم سازی رفتاری می گردد، همه توان و ظرفیت پدافندی نیز معطوف به مقابله با تسخیر اذهان و قلوب طیف های مختلف مردم شده است و چه بسا از اصل غافل شده ایم .

به گزارش صدای حوزه، محمود کشاورز طی یادداشتی به بررسی راههای برون رفت از سوگیری های ذهنی رفتاری از جمله روایت صحیح، پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

ظهور فناوری های مدرن و به تبع آن جریان اطلاعات و گردش داده ها در بین مخاطبان و ایجاد یک دغدغه جدید به چالش های پیش رو که به تبع سلطه دشمن و ابزار در دست آن ( بنگاه های خبر پراکنی، رسانه، نت، جریان غالب اخبار و مهندسی افکار عمومی) منجر به تصویر سازی، ایجاد روایـت غالب و سپس حاکمیت انگاری رسانه ای گردیده، و این باعث فاصله گرفتن از روایـت مطلوب و ضعف رویکرد فعالانه مقابله ای در کشور شده است .

رهبر معظم انقلاب در دیدار با پرستاران (مدافعان سلامت) با برشمردن این روش دشمن به عنوان عملیات پیش روی ملت؛ فرمودند:

«شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. اگرشما روایت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر انقلاب را روایـت نکنید دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدس را روایت نکنید دشمن روایت می کند، هرجور دلش میخواهد. توجیه می کند، دروغ می گوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض می کند.

شما اگر حادثه‌ی تسخیر لانه‌ی جاسوسی را روایـت نکنید که متأسفانه نکردید، دشمن روایـت می کند و کرده، دشمن روایت کرده، روایـت های دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم، این وظیفه‌ی جوان های ما است». (بیانات معظم له در دیدار با پرستاران ۲۱/۹/۱۴۰۰)

اشاره رهبری در سالیان گذشته و تاکیدات معظم له در دیدار های اخیر همه نشان دهنده اهمیت این موضوع است، اما نکته ای که شاید مورد غفلت واقع شود. روش بیان و نوع ورود به این مساله است .

روایت سازی و مدیریت روایت ها توسط دشمن در جنگ شناختی

درست است که ما در عصر بهره‌مندی ابزار های نوین با عملکرد مبتنی بر هوش مصنوعی و فناوری های ارتباطی قرارداریم و دشمن در این جنگ شناختی با روایت سازی و مدیریت روایت ها به دنبال ایجاد چالش ذهنی است، و چه بسا شنیده ایم که در این زمان روایت غالب، روایتی است که با سرعت، جذابیت، مهندسی شده، همراه با پیوست خرده روایت ها، جهت ایجاد برانگیختگی و قدرت توزیع شوندگی به پمپاژ درآمده و ناگزیر ما را به مقابله وا می دارد. و هرچه تلاش کنیم اصلاح و تغییر تطور ذهنی نرم و پیوسته مخاطبان بسیار سخت و چه بسا نشدنی است. ولی به نظر می رسد ؛ خطابات مقام معظم رهبری فراتر از این مطالب است. نگاه ایشان با توجه به طیف بندی مخاطبان، زمان ایراد سخنرانی، نوع پرداخت به مسائل و نوع مواجهه؛ همه و همه نشان دهنده نگاه فرامتنی و به عنوان یک راهبرد آفندی برای تک تک افراد بالاخص جوانان است و نه یک عملیات پدافندی !!!!

متاسفانه در این مسیر، نگرش مقابله ای با دشمن محدود به اقدامات پدافندی شده و با توجه به تشویش و اضطراب ذهنی جبهه انقلاب که منجر به تصمیم سازی رفتاری می گردد، همه توان و ظرفیت پدافندی نیز معطوف به مقابله با تسخیر اذهان و قلوب طیف های مختلف مردم شده است و چه بسا از اصل غافل شده ایم .

ورود عالمانه رهبری در دیدارهای اخیر به موضوع چالش ذهنی مردم، تبیین و روشنگری، جهاد تبیینی، روایت درست و صحیح و … نشان دهنده ریل گذاری مبنایی و ترسیم وضعیت صحنه و استفاده صحیح از سکوهای عملیاتی در میدان نبرد است .

اهمیت جریان شناسی، تداوم در روایت، نگاه فرهنگی، شکل صحیح روایت، مستند و منطقی و قابل باور بودن، ایجاد بعث در حقیقت گویی، زدودن غبار ، اقناع سازی افکار عمومی، اطلاع رسانی پویا و تشکیلاتی و ساختارمند، سرعت در انتشار، تنوع بخشی و نوآوری به قالب بیان، دوری از سانسور و محافظه کاری، بازخوردگیری و واکنش سریع ، به عنوان مشخصات و ابعاد روایت به عنوان یک راهبرد آفندی می باشد .

فراموش نکنیم تک تک افراد جامعه در این میدان نبرد، نقشی مهم و حساس دارند، و ما به اقتضاع وظیفه با برطرف نمودن گسل های اجتماعی شکل گرفته، آرام سازی جامعه، اقناع سازی افکار عمومی و افزایش تاب آوری می توانیم با روایت صحیح ، سوگیری های شکل گرفته ذهنی – رفتاری مردم را کاهش دهیم ….

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33336
  • نویسنده : بهمن کشاورز

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.