• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
آقای رئیسی لطفا بورس را دریابید:

افق ریزش های بورسی، افول قدرت نرم انقلاب اسلامی/تداوم شوک های اقتصادی به تراژدی فرهنگی می انجامد

  • کد خبر : 29868
  • 09 آبان 1400 - 16:36
افق ریزش های بورسی، افول قدرت نرم انقلاب اسلامی/تداوم شوک های اقتصادی به تراژدی فرهنگی می انجامد
اساسا لرزه های اقتصادی در فرامتن خود، پس لرزه های غیرقابل انکار سیاسی و فرهنگی را پایه گذاری می کنند. به تعبیری دیگر هر شوک اقتصادی به یک عصبیت و خشم سیاسی می تواند منجر شود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، شاخص کل بورس امروز با ریزش ۳۵ هزار واحدی در پایان معاملات به عدد یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید. شاخص کل از اول آبان تاکنون ۶۷ هزار واحد کاهش داشته است. نمایندگان مجلس در واکنش به ریزش‌های اخیر بورس تهران، این وضعیت را «ذوب و تبخیر ثروت مردم» و « قتلگاه سرمایه مردم» دانستند. آنچه که قابل مشاهده و تبیین صریح است، بلایی است که نان و سفره مردم را درنوردیده و به مرور پس لرزه های فروخفته ای را در حال رقم زدن است.

اگر این ریزش های بورسی که جیب مردم را هر روز بیشتر از دیروز تهدید می کند متوقف نشده و جراحی ضرب الاجلی صورت نگیرد، تمام توجیحات صورت گرفته و حتی قابل قبول نسبت به نقش دولت گذشته در ایجاد این دره های عمیق، دیگر محلی از اعراب و گوشی برای شنیدن نخواهد داشت. اگر از زاویه نگاه فرهنگی به مساله نگاه کنیم و دومینونی که این اتفاق اقتصادی در حال تحقق آن است را موشکافی کنیم، باید گفت که یک بحران اجتماعی با ادامه این روند در حال شکل گیری است.

اساسا لرزه های اقتصادی در فرامتن خود، پس لرزه های غیرقابل انکار سیاسی و فرهنگی را پایه گذاری می کنند. به تعبیری دیگر هر شوک اقتصادی به یک عصبیت و خشم سیاسی می تواند منجر شود. مثلا قهر انتخاباتی را اتخاذ می کنند و با تکرار این شوک ها به تدریج به یک افسردگی سیاسی در سطح سرمایه اجتماعی می رسد. به عبارت اخری باید گفت که اعتماد حاکم میان مردم و حاکمیت دچار خدشه های جدی شده و گسل های عمیقی را سبب خواهد شد که به بهانه های مختلفی بنزینی و برقی و آبی می تواند سر باز کرده و علیه سیستم عمل کند.

نکته مهم تر و بنیادی تر این اتفاقات، تبدیل افسردگی سیاسی و ناامیدی از مشارکت در فرایندهای انتخاباتی به یک افسردگی و تراژدی فرهنگی است. یعنی ذهن و روان مردم در نگاه علوم شناختی اصطلاحا سِر شده و از واکنش نشان دادن به هرگونه فرایند فرهنگی و معرفتی نیز عاجز می شود. هرگاه باورپذیری کف جامعه نسبت به سیستم به حداقل برسد و سنسورهای ذهنی مردم در نسبت با حاکمیت عمل نکرده و بی تفاوت باشد، بدین معناست که سیستم دچار فلج مغزی شده و در ارتباط با بدنه اش توانایی تولید فرمان و حرکت و راهبری را ندارد.

الغرض که آقای رئیس جمهور باید وضعیت بورس را در اولویت کاری خود قرار داده و مساله بهداشت و درمان باعث غفلت از یک شکاف عمیق اقتصادی خانمان برانداز نشود که اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند تاب آوری ذهنی مردم به حداقل رسیده و محبوبیت و سلامت دولت هم توانایی جمع و جور کردن آشفتگی فکری مردم را نخواهد داشت. در واقع ادامه روند نزولی بورس و به اصطلاح رکود معاملات و ریزش بورس و چسبندگی رفتاری فعالان سرمایه، فراتر از افسردگی سیاسی به افسردگی فرهنگی خواهد انجامید و ذهن و ذائقه جامعه دیگر توان و انگیزه همراهی در سطح ایدئولوژیک را از دست داده و نظام دچار یک بحران معنا و ایدئولوژی خواهد شد.

این بحران معنا برای کشورهایی که فرهنگ و باورهای بنیادین را اموری فرعی و درجه دو و سه تلقی کرده و به تبع مکتب فرانکفورت، از صنعت فرهنگ و ابزاری شدن امور فرهنگی سخن می می گویند، امری عادی است. اما جمهوری اسلامی فراموش نمی کند که اولا فرهنگ، ریشه و اساس و هویت انقلاب اسلامی است در نسبت با سایر ساختارها مبنایی تر محسوب می شود و سیاست و اقتصاد و امنیت و عدالت در نهایت پای فرهنگ و تعالی فرهنگی بایستی تمام شود.

در ثانی همانطور که جوزف نای از دانشگاه هاروارد در سال ۱۹۹۰ درکتابی، با نام «تغییر ماهیت قدرت آمریکایی» درباره الگوریتم های نوین حکمرانی، سخن از “soft power” و قدرت نرم می کند، ادامه شوک های اقتصادی به تدریج قدرت نرم جمهوری اسلامی را در داخل و منطقه و حتی جهان بین الملل تحت الشعاع قرار خواهد داد و در جنگ های ترکیبی امروزی دچار بحران پدافند غیرعامل و عقبه دمکراتیک به زبان امروزی خواهیم شد. امید که دولت جدید و آقای رئیسی بیش از پیش و به طور سه فوریتی به فکر این بیمار کم رمق بازار سرمایه باشند که این میدان مین اقتصاد و بورس، انتحار فرهنگ و سوختن تمام عیار زمین معرفت را نتیجه ندهد!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=29868
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضامحمدلو

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

28اردیبهشت
مسئله جمعیت، از موضوع انرژی هسته‌ای مهم‌تر است
امیرحسین بانکی پور نماینده مجلس:

مسئله جمعیت، از موضوع انرژی هسته‌ای مهم‌تر است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.