• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
دکتر فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت؛

کل برجام یعنی پذیرش محدودیت‌های گسترده‌ هسته ای در ازای تعلیق برخی از تحریم‌ها

  • کد خبر : 27453
  • 18 مهر 1400 - 19:14
کل برجام یعنی پذیرش محدودیت‌های گسترده‌ هسته ای در ازای تعلیق برخی از تحریم‌ها
روحانی برای اینکه بتواند برجام را در کشور بفروشد اصرار می‌کرد که ما تعلیق نداریم و هرچه هست لغو است. مسئول این اتفاق شخص آقای روحانی بود که می‌خواست حتما به هر قیمتی برجام را تصویب کند؛ برجام یک پروژه سیاسی داخلی بود که آن را دستمایه‌ای برای پیروزی در انتخابات قراردادند

به گزارش صدای حوزه، فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: وقتی فایل صوتی اخیر آقای ظریف منتشر شد ایشان از کلمه ذره درباره تعلیق استفاده کرد به این معنا که تعلیق ذره و داستان کوچکی در تحریم‌ها بود و در آخرین لحظه آن هم در شرایطی که ایشان هم خبردار نبوده اضافه شده اما واقعیت امر این است که کل برجام در ارتباط با تعلیق موضوع تحریم بود، یعنی چه تحریم‌های اروپایی، آمریکایی و سازمان‌ملل غیر از چند مورد کوچک که لغو شد، به‌صورت تعلیق درآمد.

فؤاد ایزدی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد برجام را توضیح دهد می‌توان گفت که داستان برجام این است که ایران در حوزه هسته‌ای محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای را در ازای تعلیق برخی از تحریم‌ها پذیرفت.

وی ادامه داد: بحث اصلی این است که آقای روحانی برای اینکه بتواند برجام را در کشور بفروشد اصرار می‌کرد که ما تعلیق نداریم و هرچه هست لغو است. آقای ظریف هم در آن جلسه معروف مجلس اصرار به موضوع لغو داشت با این که آقای لاریجانی به عنوان رئیس وقت مجلس در صحن علنی از ظریف درباره تعلیق یا لغوبودن تحریم‌ها در برجام پرسید و ایشان به موضوع لغو اشاره کرد درحالی که باید می‌گفت تعلیق است. 

ایزدی با بیان اینکه این تعلیق تازه یک تعلیق مدت‌دار درباره رفع تحریم‌ها بوده، یادآور شد: تحریم‌های اصلی مربوط به آمریکا بود که شامل تعلیق‌های ۱۲۰و ۱۶۰ روزه شد و درواقع مدت‌دار بود؛ به همین دلیل وقتی ترامپ از برجام خارج شد، دیگر تعلیق تحریم‌ها را ادامه نداد.

این عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: 

متاسفانه هنوز هم با این که دولت آقای روحانی به اتمام رسیده اما مسوولان وقت آن حاضر نیستند واقعیت برجام را آن‌گونه که بوده و هست مطرح کنند.

وی بر همین اساس گفت:‌ انتظار این بود که وقتی که دوره دولت آقای‌روحانی تمام شد آنها بیایند و به‌صراحت بگویند موضوع برجام تعلیق تحریم‌ها بود نه لغو. بنابراین اگر کسی هم این موضوع را نمی‌دانست یا زبانش ضعیف بود افراد بسیاری بودند که اعلام می‌کردند داستان برجام صرفا موضوع تعلیق تحریم‌هاست و روسای‌جمهور بعدی آمریکا می‌توانند به‌راحتی از آن خارج شوند کمااینکه همین اتفاق هم افتاد.

ایزدی درخصوص اظهارات وندی شرمن و تمسخر تیم مذاکره‌کننده ایرانی به دلیل اشراف‌نداشتن بر موضوع زبان به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلی دیپلماسی هم گفت: لیفت به معنای برداشتن است اما اینکه آیا لغو یا تعلیق شد موضوع دیگری است. ما برای همین جزئیات مذاکره کردیم و باید روی معنای کلمات دقت می‌کردیم تا اگر شبهه و اختلاف‌نظری نسبت به کلمه‌ای همچون لیفت وجود داشت به توافق دقیق برسند لذا اگر متوجه می‌شدند طرف مقابل می‌خواهد لیفت را به معنای تعلیق بگیرد باید از کلمه دیگری مثل end استفاده می‌کردند تا اختلاف‌نظر پیش نیاید.

نیازی نیست که توانمندی زیادی هم در زبان داشته باشید. اگر چند فیلم آمریکایی دیده باشید در آخر فیلم کلمه the end به معنای پایان قید شده است؛ بنابراین اگر طرف مقابل اصرار داشت که حتما از کلمه‌ای مانند لیفت استفاده شود یعنی غرض خاصی وجود داشته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین گفت: مسئول این اتفاق شخص آقای روحانی بود که می‌خواست حتما به هر قیمتی برجام را تصویب کند؛ بنابراین برخلاف واقعیت‌ها ادعا کرد که برجام تحریم‌ها را لغو می‌کند در حالی که آنها را تعلیق می‌کرد بنابراین برجام یک پروژه سیاسی داخلی بود که آن را دستمایه‌ای برای پیروزی در انتخابات قراردادند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27453
  • منبع : مشرق

مطالب مرتبط

16خرداد
آنچه ظریف نگفت!
در پی اظهارات اخیر وزیرخارجه دولت حسن روحانی؛

آنچه ظریف نگفت!

29اردیبهشت
ایران مقابل آمریکا پیروز شده است
اعتراف جالب مشاور ترامپ پس از 41 سال؛

ایران مقابل آمریکا پیروز شده است

24اردیبهشت
گذشت زمان به ضرر اروپا و آمریکاست/ بورل پیشنهاد جدیدی نداشت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.