• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
حجت الاسلام متولی امامی:

مشکل اصلی اقتصاد کشور نظام بانکی و خلق پول است

  • کد خبر : 27086
  • 14 مهر 1400 - 11:27
مشکل اصلی اقتصاد کشور نظام بانکی و خلق پول است
کارشناس اقتصاد اسلامی گفت: ام الفساد جامعه ایران، قارون جهان اسلام و عامل اصلی گسترش بی عدالتی در جهان، شبکه نظام بانکی و خلق پول است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین متولی  امامی استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس اقتصاد اسلامی و نویسنده کتاب‌های درآمدی بر نظریه پولطلاو و احیای پولطلا، در نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد به واکاوی مبانی و ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور پرداخته و مسائلی نظیر ساختار نظام بانکی کشور و خلق پول را عاملان اصلی مشکلات اقتصادی کشور معرفی کرده است.

متن نامه حجت الاسلام متولی امامی بدین شرح است:

بسمه تعالی

وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی، جناب آقای خاندوزی

با عرض سلام و احترام

توفیق حضرت عالی در خصوص خدمت به ملت ایران در سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی را تبریک عرض می نمایم.

در شرایطی که ریاست محترم دولت، جناب حجت الاسلام رئیسی، وعده هایی از جمله حل مشکل تورم و مشکلات معیشتی، بازگشت ضرر سهامداران بورس، ساختن سالیانه یک میلیون واحد مسکن و همچنین بازگشت ضرر کشاورزان را علنی و در رسانه ها اعلام کرده اند، لازم است هرچه سریعتر بستر تحقق چنین وعده هایی ایجاد شود؛ چراکه دولت سیزدهم، با عنوان دولت انقلابی و با پشتوانه رهبری و تمامی ظرفیت های انقلاب اسلامی قدرت گرفته و به دستور رهبری عزیز انقلاب، لازم است اعتماد مردم به انقلاب اسلامی برگردد و هر اقدام با پیوست عدالت انجام شود.

وظیفه بنده و دیگر دلسوزان انقلابی مطابق کلام امیرالمومنین(ع) النصیحه لأئمه المسلمین و امر به معروف مدیران کشور است.

شبکه نظام بانکی و خلق پول، ام الفساد جامعه

اقتصاددانان مؤمن و دلسوز کشور به این نتیجه رسیده اند که ام الفساد جامعه ایران، قارون جهان اسلام و عامل اصلی گسترش بی عدالتی در جهان، شبکه نظام بانکی و خلق پول است. ضریب بزرگی از مشکلات کشور، مربوط به خلق پول بانکهاست که البته، بررسی چنین پدیده ای، در پژوهش های حوزوی و دانشگاهی در چهل سال گذشته، بسیار ضعیف و نحیف بوده است.

بزرگترین مانع اصلاح نظام پولی جمهوری اسلامی ایران، مانع بینشی در مسئولین کشور است. به این معنا که بخش وسیعی از مدیران جمهوری اسلامی و سیاست گذاران، اعم از فقیه و کارشناس، به مقوله بانکداری و ماهیت پول مدرن مشکوک نیستند و ضریب چندانی به آثار ناگوار خلق پول در اقتصاد بحرانی کشور نمی دهند.

دلیل این غفلت و بی توجهی، ریشه در مبانی معرفت شناختی علوم دانشگاهی و ظهور یک انحراف بینشی بزرگ در نهادهای علمی ایران معاصر است. مدیران و حتی متخصصین کشور، به این دلیل به آثار ناگوار خلق پول بی توجه هستند که  علم اقتصاد متعارف و  تئوری ها و مدلهایی که از این دانش غربی عرضه می شود را «علمی» و «اثباتی» و جهان شمول تلقی کرده اند و اصولا در این عرصه، مجالی برای قضاوتهای ارزشی قائل نیستند. در این نگرش، آنچه با عنوان علم اقتصاد، در جهان مرسوم است، امری علمی، اثباتی و برخواسته از واقعیت های اقتصادی است و بنابراین، در هر فرهنگ و تمدنی، قواعد علمی مذکور غیرقابل تخطی است.

دوران تک نسخه انگاری علم، در جهان پایان یافته است

به گمان قوی، منشأ ادعای برخی اقتصاددانان مسلمان و حتی برخی فقیهان، مبنی بر عدم صدق عنوان «ربا» بر «بهره» موجود در نظام اقتصادی مدرن و اعتقاد به نقش موثر و مفید نرخ بهره در آن نیز نشأت گرفته از این پارادایم غالب در اقتصاد متعارف است. این نگرش، ریشه در اندیشه های پوزیتیویستی قرن هجدهمی دارد و سالهاست که دوران تک نسخه انگاری علم در جهان پایان یافته است. علوم و دانشهای بشری، ریشه در مبانی فلسفی و انگاره های فرهنگی هر جامعه دارد و هر گزاره علمی، سرشار از نظریه و مبانی فلسفی است.  

ایده خلق پول، نتیجه تفکر سودگرایی است

عامل دیگری که چنین موضعی را برای مدیران اقتصادی و پولی کشور ایجاد کرده، مصلحت گرایی های بی مبنا و تمسک به مکتب اصالت فایده است. به زعم اینان، خلق پول و اعتبار، می تواند باعث گشایش اعتباری شده که به نوبه خود می تواند کمک شایانی به رشد تولید در اقتصاد کند. اگرچه منجر به ظلم و بی عدالتی شود. این نگرش، ریشه در مبنای اخلاقی اقتصاد متعارف دارد و ریشه های فلسفی آن به مکتب اصالت فایده یا سودگرایی می رسد. گو این که از مجرای مطالعه اقتصاد متعارف، مبنای اخلاقی آن نیز در ذهن اقتصاددانان و برخی فقه پژوهان ما نیز رسوخ یافته است. در سودگرایی که یکی از زیرشاخه های مکتب اخلاقی  نتیجه گراست، معیار حسن، حداکثری کردن اموری است که به عنوان خیر قرارداد شده است.

نظام اسلامی بر اساس مبانی اسلامی عمل می‌کند

عامل سومی که متأسفانه از درک ناصحیح مبانی ولایت فقیه مطلقه ناشی شده، تلقی مبسوط الید بودن حکومت اسلامی و ولی فقیه، حتی در سرقت اموال مردم است! ولی فقیه و حتی امام معصوم، با وجود ولایت بر جان و مال مردم، حق سرقت و یا تصرف اموال شخصی را ندارند و تنها در ضرورت و  به صورت موقت، فقیه حاکم مجاز به تصرف حداقلی می باشد. ولی فقیه، محدود به مبانی اسلامی و قرآنی و در مسیر تحقق احکام و آموزه های اسلامی است. اگر در کتب فقهی، سخنی مبنی بر مطلقه بودن ولایت فقیه بیان می شود، آن هم دارای ضابطه های اجتهادی است و در شرایط تزاحم و به جهت کسب مصلحت اقوی مشروعیت دارد.

الگوی تحقق نظام «پولطلا»

مسیری که جامعه انسانی را به سعادت و آرامش راهنمایی می کند، راه انبیاست. انبیای الهی و ائمه هدی(ع)، خلقت طلا را برای کارکردهای پولی معرفی کرده اند و به همین جهت، ارتکاز انسان ها در طول تاریخ این بوده است که طلا را به عنوان پول می شناخته اند. موسسه متا، با پشتوانه ۱۵ سال مطالعۀ کتابخانه ای و میدانی، الگوی تحقق نظام «پولطلا» را طراحی کرده و آمادگی خود را برای مشورت به دولت سیزدهم در این خصوص اعلام می نماید.

امید است که دولت سیزدهم که تمامی سرمایه های انقلاب را به میدان آورده، در تحقق وعده های اقتصادی به مردم، سربلند باشد و گامی در جهت تأسیس دولت اسلامی بردارد.

و آخر دعواهم ان الحمد لله رب العالمین

سید محمدحسین متولی امامی

۱۱ مهر ۱۴۰۰ مصادف با ۲۶صفر ۱۴۴۳

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27086

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.