• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

5
دکتر محمد جواد نوروزی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) در گفت و گو با صدای حوزه:

پیاده روی اربعین، چارچوب های جامعه شناسی غرب را به چالش کشیده است

  • کد خبر : 26357
  • 06 مهر 1400 - 13:51
پیاده روی اربعین، چارچوب های جامعه شناسی غرب را به چالش کشیده است
اقتضاء حرکت اربعین یک بازنگری در بسیاری از یافته‌های جامعه شناسی غربی است که در چهارچوب های رایج جامعه‌شناسی غربی به هیچ وجه قابل تحلیل نیست و چهارچوب های جدیدی را تعریف می‌کند و چون دارای مختصات ویژه و خاص خود است، مشاهده می‌شود که از سوی رسانه‌های کلان غربی، دچار بایکوت سنگین خبری می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی صدای حوزه، آئین باشکوه پیاده روی اربعین، در سال های اخیر با حضور بالغ بر بیست میلیون زائر، در ایام اربعین حسینی در شهرهای مختلف کشور عراق به سمت کربلای معلی برگزار می شد.

متاسفانه همه گیری ویروس منحوس کرونا در دو سال اخیر باعث ایجاد محدودیت های زیادی برای زائران غیر عراقی در پیاده روی اربعین و از جمله ایرانی شده است.

با توجه به واکسیناسیون تعداد زیادی از هموطنانمان، در سال جاری، دولت عراق نهایتا با اعزام ۶۰ هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین موافقت نمود و طبق اعلام رسمی مسئولان مربوطه کشوری، تمامی مرزهای زمینی برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، بسته خواهد بود و از ورود به خاک عراق جلوگیری خواهد شد.

به همین مناسبت بر آن شدیم تا در گفتگویی کوتاه، ابعاد جامعه شناختی حرکت بی نظیر اربعین را از زبان حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد جواد نوروزی، استاد و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی موسسه امام خمینی(ره) بشنویم.

حرکت بی نظیر شیعیان بلکه مسلمانان در پیاده روی اربعین را از نظر جامعه شناختی چگونه تحلیل می کنید و فصل مشترک و وحدت آفرین شرکت کنندگان با ملیت های گوناگون در این مراسم چیست؟

به لحاظ جامعه شناختی مسئله پیاده روی اربعین یک بُعد جهانی دارد. در حالی که معمولاً بحث و بررسی های جامعه‌شناسی در درون مرزهای جغرافیایی و دولت ها مطرح می شوند؛ اما پیاده روی اربعین چون یک حادثه جهانی است کسانی که در این جریان مشارکت می‌کنند از ملیت‌های مختلف و گوناگونی هستند که علی‌رغم اینکه از ملیت‌های مختلف هستند، رنگ ملیت در آنها غلبه ندارد؛ یعنی یک هویت فراملی جهانی دارند که مسئله مشترک همه آنها به تعبیر اربعینی ها «حب الحسین» و ارزش های اسلامی است. این محور وحدت اربعینی هاست که عنصر بسیار مهمی است.

پیاده روی اربعین

اقتضاء حرکت اربعین یک بازنگری در بسیاری از یافته‌های جامعه شناسی غربی است؛ یعنی حرکت اربعین، در چهارچوب های رایج جامعه‌شناسی غربی به هیچ وجه قابل تحلیل نیست و یک چهارچوب های جدیدی را تعریف می‌کند و طبیعتاً چون دارای مختصات ویژه و خاص خود است، مشاهده می‌شود که در فضای رسانه از سوی رسانه‌های کلان غربی، دچار بایکوت سنگین خبری می شود.

مطابق مبانی فکری ما، مسئله اربعین در راستای آن غایت و آرمان جامعه بشری است که ما به سمت ظهور می‌رویم و هویت عقلانی، فطری و اخوت جهانی، مختصاتی است که در این حرکت وجود دارد.

ماسک پیاده روی اربعین

آیا محدودیت های دو سال اخیر برای حضور زائران غیر عراقی در مراسم اربعین که به بهانه همه گیری ویروس کرونا رقم خورده است و بنا به گفته برخی افراد سرشناس، برخی از آن ها ضروری هم به نظر نمی رسند – را می توان تلاشی در جهت مقابله با اقتدار رو به رشد این جنبش جهانی دانست؟

بعید نیست که دست هایی برای کاسته شدن یا تلاش برای کاستن از اقتدار و ابهت پیاده روی اربعین در کار باشد اما برخی از ابعاد آن نیازمند شواهد علمی معتبر است.

من گمان می کنم اگر مسائلی که در منطقه ما جاری است در محدودیت های اربعین امسال، بی تاثیر نیست. مثلاً فرض کنید اگر عادل عبدالمهدی کماکان نخست وزیر عراق بود، چه بسا حضور زائران ایرانی در مراسم باشکوه اربعین  بسیار پر رونق تر ازشرایط فعلی بود؛ اما شرایط و تحولات در عرصه سیاسی عراق، تا حدودی بر اساس منویات آمریکایی‌ها پیش رفت و عادل عبدالمهدی جای خود را به الکاظمی داد.

تصور می‌کنم که این بعد را می‌توان اذعان کرد که تلاش می‌کنند آن رونقی که مراسم اربعین در سال‌های گذشته داشته است را نداشته باشد؛ اما این خلاء را ان شاءالله خود زائران عراقی ایام اربعین، بر اساس آموزه قرآنی «یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ» جبران خواهند کرد.

مطالب مرتبط:

پیاده‌روی اربعین زمینه‌ساز تمدن جهانی است

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26357
  • نویسنده : عمار جوکار

مطالب مرتبط

02خرداد
پیش‌بینی تردد ۴ تا ۵ میلیون زائر اربعین از مرز مهران
فرماندار مهران طی گفت‌وگویی مطرح کرد؛

پیش‌بینی تردد ۴ تا ۵ میلیون زائر اربعین از مرز مهران

29اردیبهشت
برگزاری مراسم فارغ التحصیلی دختران عراقی در عتبات + عکس
21اردیبهشت
عواملی که باعث کنترل کرونا شد
وزیر بهداشت مطرح کرد؛

عواملی که باعث کنترل کرونا شد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.