• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس عنوان کرد؛

تحول اساسی در عرصه فرهنگ، لازمه برپایی تمدن نوین اسلامی است/ تشکیل کمیته پیگیری منویات رهبری درباره بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی

  • کد خبر : 24382
  • 16 شهریور 1400 - 9:57
تحول اساسی در عرصه فرهنگ، لازمه برپایی تمدن نوین اسلامی است/ تشکیل کمیته پیگیری منویات رهبری درباره بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی
رسالت و هدف انقلاب اسلامی یک رسالت جهانی و برپایی تمدن نوین اسلامی است و دنبال کردن این جهت نیازمند یک تحول اساسی در عرصه فرهنگ و تغییر نگرش‌ها به جایگاه فرهنگ در ذهن و اندیشه مسئولان است.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین نصیرایی از تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون فرهنگی مجلس برای پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب پیرامون بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور و شکل‌گیری آرایش جدید در حوزه‌های مختلف فرهنگی خبر داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگویی درباره مسئله بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی کشور و اینکه این بازسازی در سطح نهادی محدود به نهادهای رسمی است یا نه، گفت: قطعا چنین بازسازی‌ای تنها محدود به نهادهای رسمی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و مأموریت همه دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگی است.

وی افزود: البته بدیهی است نقش دولت به لحاظ پشتیبانی‌ها، منابع و حمایت‌ها و همچنین مجلس به لحاظ قانونگذاری و نظارت در این زمینه بسیار حیاتی است تا بتوان متناسب با رویکردها و انتظارات جدید، یک آرایش جدید را در عرصه فرهنگی برمبنای بیانیه گام دوم در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام نصیرایی اظهار کرد: لذا این ریل‌گذاری و نگاه جدید، تک‌بعدی نیست و عرصه‌ها و نهادهای مختلف فرهنگی را در برمی‌گیرد و باید با همفکری مجموعه نهادهای فرهنگی ایده‌ها را به یک طرح عملیاتی برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی تبدیل کرد و در این راستا مجلس باید در عرصه قانونگذاری و دولت در حوزه اجرا و نهادهای فرهنگی بیرون از دولت این مأموریت را به انجام برسانند.

تشریح اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس
نصیرایی درباره برنامه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس در این رابطه گفت: درباره این موضوع کمیته‌ای در کمیسیون فرهنگی شکل گرفته که به صورت اختصاصی این حوزه، آرایش جدید در حوزه‌های مختلف فرهنگی، را به صورت عالمانه و دقیق بررسی و رصد کرده و کمیسیون فرهنگی فعالانه این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی افزود: رسالت و هدف انقلاب اسلامی یک رسالت جهانی و برپایی تمدن نوین اسلامی است و دنبال کردن این جهت نیازمند یک تحول اساسی در عرصه فرهنگ و تغییر نگرش‌ها به جایگاه فرهنگ در ذهن و اندیشه مسئولان است. البته جوانان انقلابی در داخل و خارج کشور این هدف بزرگ را با قوت و قدرت دنبال کرده و می‌کنند که نتیجه آن اضمحلال قدرت آمریکا در منطقه است که این امر نه فقط به واسطه قدرت نظامی بلکه به واسطه انتقال پیام فرهنگی ضد استکباری انقلاب اسلامی به جهان اسلام محقق شده است.

ضرورت تحول در هدف‌گذاری دستگاه‌های فرهنگی
سخنگوی کمیسیون فرهنگی اظهار کرد: اگر هدف عالی برپایی تمدن نوین اسلامی مبنای حرکت و جهت‌گیری همه دستگاه‌های فرهنگی قرار گیرد به سرعت آن مجموعه باید خود را با چنین هدفی تنظیم کند و این نیازمند یک آسیب‌شناسی دقیق از نقاط قوت و ضعف عملکرد نهادهای فرهنگی مختلف در راستای تحقق این هدف است.

نصیرایی درباره مظلومیت حوزه فرهنگ در طی سال‌های گذشته و ارتباط تغییر ذهنیت‌ها و نگاه‌ها در سطح مسئولان نسبت به جایگاه فرهنگ با وقوع یک تحول انقلابی در این عرصه گفت: متأسفانه نوع نگاه متولیان مدیریتی کشور در دولت و مجلس به فرهنگ، حداقلی، ضعیف و همراه با عدم شناخت و درک صحیح بوده که باعث شده حوزه فرهنگ همواره در تخصیص اعتبار، توزیع منابع و جهت دادن به منابع و اعتبارات در اولویت آخر قرار بگیرد به نوعی که بسیاری موارد پیش پا افتاده از فرهنگ اهمیت بیشتری داشته است که این امر نسبتی با یک نظام دینی برخاسته از یک انقلاب فرهنگی ندارد.

امیدواری به اصلاح نگاه حداقلی به فرهنگ در دولت و مجلس
وی با اشاره به اصلاح این نگاه حداقلی به فرهنگ در مجلس یازدهم گفت: این تغییر نگاه، خود را در بودجه ۱۴۰۰ کل کشور نشان داد و برای اولین بار مجموع اعتبارات و منابع فرهنگی در لایحه دولت دو برابر افزایش پیدا کرد. البته این اقدام باز هم کافی نیست زیرا در حوزه فرهنگ بیش از آنکه نگاه به محتوا و تأثیرگذاری این محتوا به مخاطب داخلی و خارجی باشد، قالب‌ها و ظواهر از اهمیت بیشتری برخوردارند و ضروری است علاوه بر تغییرات کمی و بودجه‌ای در حوزه فرهنگ، یک تغییر کیفی نسبت به این حوزه نیز انجام گیرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت سیزدهم که با شعار تحول بر سر کار آمده همت خود را بیش از سایر حوزه‌ها بر تحول در حوزه فرهنگ و ارتقای فرهنگی جامعه به منزله زیربنای اقتصاد و سیاست بگذارد و این هدف جز با تقدم محتواهای فرهنگی بر قالب‌های فرهنگی محقق نمی‌شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24382
  • منبع : ایکنا

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.