• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6
مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

بانک های خصوصی به هیچکدام از اهداف زمان تأسیس خود نرسیدند!

  • کد خبر : 23997
  • 13 شهریور 1400 - 13:53
بانک های خصوصی به هیچکدام از اهداف زمان تأسیس خود نرسیدند!
بانک های خصوصی به هیچ یک از اهداف اشاره شده در علت تاسیس نرسیدند؛ مال اندوزی از طریق خلق پول و دست کردن در جیب مردم با ایجاد تورم مصداق غصب مال آنها است و مال حاصل از این راه مجهول المالک و معلوم الغاصب است. سوال ما از دستگاه فقه جواهری این است که حکم چنین اموالی چیست؟ چه مشکلی در جمهوری اسلامی ایران غیر قابل حل باقی می ماند، اگر بانک های خصوصی به طور کل منحل شوند؟

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی، مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه، در نشست علمی تحلیلی بررسی عملکرد بانک های خصوصی، عنوان کرد: به طور عمده برای تأسیس بانک های خصوصی ۴ هدف در نظر گرفته شده بود؛ تشویق سرمایه گذاری، ایجاد زمینه های رشد کشور، افزایش شرایط رقابتی و جلوگیری از ضرر و زیان جامعه به عنوان هدف از فعالیت بانک های خصوصی بود.

وی افزود: اگر بانک های خصوصی در سرمایه گذاری تأثیرگذار بودند، باید در طول سال های گذشته نرخ رشد سرمایه گذاری ما قابل قبول می بود؛ متأسفانه بانک های خصوصی نسبت به تحقق اهدافی که در زمینه سرمایه گذاری و کاهش تورم بود چندان توفیق نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به نقش بانک های خصوصی در افزایش نقدینگی، خلق پول و ایجاد تورم تاکید کرد: نقدینگی در سال ۱۳۹۰، ۳۵۴ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در سال ۹۹ به ۳ هزار و ۴۷۵ هزار هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است که در انتهای ۱۴۰۰ این عدد ۴ هزار و ۶۴۲ هزار هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی ادامه داد: ۱۰ برابر شدن حجم نقدینگی، تورم ۱۰ برابری را در پی داشته است و به عبارت بهتر ارزش پول ملی کاهش یافت و به همین نسبت درآمدهای ثابت مردم نیز کم ارزش شد؛ فقط کسانی که دارای درآمدهای پایدار مانند زمین و مسکن داشتند، آسیب کمتری در تورم می بینند.

فشار تورم روی اقشار آسیب پذیر است

مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه با بیان اینکه بیشترین فشار تورمی روی بخش مواد غذایی و به اقشار آسیب پذیر است، مطرح کرد: نقدینگی از دو مؤلفه ایجاد پول پر قدرت و از ناحیه پول های ایجاد شده در سپرده ها بوجود می آید و همین امر ضریب فزاینده را می سازد؛ ضریب فزاینده پول در کشور ما بیش از هفت برابر است یعنی اگر ۱۰۰ واحد پول پر قدرت در اقتصاد ایران ایجاد شود، در یک فرآیند زمانی این ۱۰۰ واحد تبدیل به ۷۰۰ واحد می شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک های خصوصی در سال ۹۷ از بانک مرکزی ۷۸ هزار میلیارد تومان پول قرض کرده اند که با این ضریب فزاینده، با این پول بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خلق پول می کنند.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی یادآور شد: بانک های خصوصی با پول دریافتی از بانک مرکزی و پول حاصل از خلق پول وارد بازارهای مالی مانند طلا، خودرو، مسکن و غیره و همچنین سفته بازی بوده از این فرصت برای ایجاد ثروت بادآورده برای خود استفاده کرده اند.

۱۰ برابر شدن نرخ تورم با دستپخت بانک خصوصی

وی تصریح کرد: وقتی حجم نقدینگی در جامعه ۱۰ برابر می شود، به این معنی است که نرخ تورم ۱۰ برابر می شود؛ مردم در سال ۱۴۰۰ تورم ۱۰ برابری رسیده و قدرت خرید افراد دارای درآمد ثابت به یک دهم رسیده است. ۹ دهم این پول به بهره مندان از شرایط تورمی که عمده آن بانک های خصوصی است می رسد؛ ایجاد تورم از ناحیه خلق پول، به معنای این است که ایجاد کنندگان این تورم ۹ دهم تورم را از جیب مردم برمی دارند، به گونه ای که مردم متوجه نمی شوند که از آن ها دزدی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مطرح کرد: بانک های خصوصی به هیچ یک از اهداف اشاره شده در علت تاسیس نرسیدند و حجم عظیمی از ثروت جامعه را در اختیار قرار گرفته اند؛ مال اندوزی از طریق خلق پول و دست کردن در جیب مردم با ایجاد تورم مصداق غصب مال آنها است و مال حاصل از این راه مجهول المالک و معلوم الغاصب است.

وی بیان کرد: سوال ما از دستگاه فقه جواهری این است که حکم چنین اموالی چیست؟ در اول انقلاب چه برخوردی با این مال ها شد؟ آیا در حال حاضر مشابه برخوردهای اول انقلاب با این بانک ها صورت می گیرد؟

جمع کردن بانک های خصوصی مشکل غیر قابل حلی ایجاد نمی کند

مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه اظهار داشت: سوال ما از دولت و دستگاه های حاکمیتی این است که چه مشکلی در جمهوری اسلامی ایران غیر قابل حل باقی می ماند، اگر بانک های خصوصی به طور کل منحل شوند؟ بانک های خصوصی در حال حاضر قدرت گرفته اند و انحصار عجیبی ایجاد کرده اند اما عدم وجود آن ها وضعیت ما را بدتر نکرده و مشکل غیر قابل حلی را ایجاد نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی عنوان کرد: سوال دیگر ما این است که آیا با وجود ریل های فاسد اقتصادی، مبارزه با فساد اقتصادی موفقیت آمیز خواهد بود؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23997
  • منبع : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.