• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه ثارالله طی یادداشتی مطرح کرد؛

دولت اسلامی در کلام امام و رهبری/ دولت اسلامی یعنی اسلامی شدن روش و منش دولتمردان

  • کد خبر : 22860
  • 03 شهریور 1400 - 16:17
دولت اسلامی در کلام امام و رهبری/ دولت اسلامی یعنی اسلامی شدن روش و منش دولتمردان
حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی: دولت اسلامی‌ به معنای اسلامی‌شدن روش و منش دولتمردان و طراحی ساز و کار کارها و نهادهای نظام بر اساس معارف اسلام ناب محمدی است.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی، نماینده ولی‌فقیه در قرارگاه ثارالله در یادداشتی به بحث دولت اسلامی‌ پرداخت. متن یادداشت به این شرح است:

دولت اسلامی؛ یعنی ایجاد تشکیلات مدیریتی اسلامی‌برای کشور

دولت اسلامی‌ به معنای اسلامی‌شدن روش و منش دولتمردان و طراحی ساز و کار کارها و نهادهای نظام بر اساس معارف اسلام ناب محمدی است.

امروز حکومت دست پیروان حضرت امیرالمومنین است؛ دولتمردان باید خصوصیات و ویژگی‌های آن امام بزرگوار و عزیز را در عمل و رفتار خود به نمایش بگذارند. باید حکومت علوی را معیار خود قرار دهیم و ایمان، تقوا، زهد، تواضع، شجاعت، صبر، خستگی ناپذیری، عدالت، دشمن ستیزی، مهربانی، مردمداری، اخلاص و خداجویی حضرت علی علیه السلام را هدف بگیریم و با همه وجود شاخص‌های علوی را در خویشتن تقویت کنیم. امروز ما باید با تاسی به آن الگوی جامعه بشری، در آداب حکومت کردن و انجام کارها با رعایت امانت، احترام به زیر دستان، دل رحم بودن نسبت به ضعیفان و شدت عمل نسبت به ستمگران و مستکبران، از امام خود درس بگیریم.

امام خامنه‌ای در ۷ شهریور ۱۳۹۷ فرمودند: خودمان را با حکومت علوی بسنجیم؛ هر مقداری که بین ما و آن حکومت فاصله است، آن را عقب ماندگی به حساب بیاوریم… شاخص عمده در حکومت علوی، یکی عدالت است، یکی پارسایی و پاکدامنی است، یکی مردمی‌بودن و با مردم بودن است… باید این‌ها را معیار قرار بدهیم.

در حکومت علوی، هدف اصلی انسان سازی و تربیت جامعه است، بایستی در نظام حکومتی ما نیز تربیت و تعالی مردم اصل باشد.

امام خامنه‌ای در ۹ تیر ۱۳۸۶ فرمودند: دولت اسلامی‌فقط به شکم و مسکن و آسایش و آرامش ظاهری زندگی مردم اکتفا نمی‌کند؛ به اخلاق آنها، به دین آنها، به صراط مستقیمی‌ که جوان‌های آنها باید بروند، به آموزش و پرورش آنها، به رشد علمی‌ آنها، به رشد دینی و تقوایی آنها هم اهمیت می‌دهد.

ایشان در ۶ شهریور ۱۳۹۲ فرمودند: اولین شاخص دولت اسلامی، شاخص اعتقادی و اخلاقی است – به خصوص در مسئولان رده بالا – سلامت اعتقادی، سلامت اخلاقی، سلامت عملکردی که از اعتقاد درست و نگاه درست به حقایق جامعه ناشی می‌شود.

معظم له در ۲۵ مهر ۱۳۸۵ فرمودند: نظامی‌ که بر اساس تفکر و معرفت اسلامی‌ بر سر کار بیاید، نظامی‌ است که مسائل معنوی انسان، جزو عناصر اصلی آن خواهد بود.

ایشان در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ فرمودند: معارف قرآنی وجود دارد، این معارف باید تبدیل بشود به گفتمان‌های عمومی‌ در بین مردم؛ آن قدر تکرار بشود، آن قدر کار بشود، آن قدر درباره اش تحقیق بشود، آن قدر بنویسند، آن قدر شعرا و ادبا و هنرمندان درباره آن کار هنری بکنند که این‌ها بشود جزو واضحات و بینات جامعه اسلامی.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی‌ در ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ فرمودند: ما وظیفه داریم مردم خودمان را هدایت کنیم… خیلی از ابزارهای هدایت در اختیار دستگاه‌های حکومتی است… یک نمونه وزارت ارشاد است، یک نمونه وزارت علوم است، یک نمونه وزارت آموزش و پرورش است؛ این‌ها همه دستگاه‌های خدماتی هدایتی است. ما از این‌ها چگونه استفاده می‌کنیم؟ باید در جهتی حرکت کنیم که مردم متدین بار بیایند، متدین عمل بکنند، به مبانی دینی معتقد بشوند، عملا پای بند بشوند.

امام خامنه‌ای در ۶ شهریور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص دوم دولت اسلامی، مسئله خدمت به خلق است؛ روحیه خدمت، که این گفتمان اصلی دولت اسلامی‌همین خدمت است؛ اصلا فلسفه وجود ما جز این نیست؛ ما آمده ایم خدمت کنیم به مردم و هیچ چیز نباید ما را از این وظیفه غافل کند.

امام خمینی در ۲۲ بهمن ۱۳۶۲ فرمودند: خدمت به مردم و رفع حاجات آنان و تربیت علمی‌ و اخلاقی بندگان خدا که شغل شریف روحانیت است؛ بر هر چیز مقدم است.

ایشان در ۱ دی ۱۳۶۱ فرمودند: خدمت به مردم و جامعه… خدمت به اسلام است.

آن امام بزرگوار در ۳۱ مرداد ۱۳۶۰ فرمودند: اگر خدمت به مردم کردید، مقام برای شما صلاحیت دارد، خوب است و اگر نشد مقام چیزی نیست.

انگیزه اصلی انسان، رسیدن به کمال است و خدمت به مردم در حقیقت وسیله‌ای برای رسیدن مسئولین به کمال مطلق است.

امام خامنه‌ای در ۶ شهریور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص سوم دولت اسلامی، مسئله عدالت است.

تمام مردم، تشنه نظام مبتنی بر حقیقت و عدالت هستند و این نظام، جز در اسلام یافت نمی‌شود. دولت اسلامی‌باید در سطح جامعه عدالت را ساری و جاری کند، تبعیض و امتیاز دهی‌های نابجا را از بین ببرد.

امام خمینی در وصیت نامه خود نگاشته اند: پیغمبر اسلام تشکیل حکومت داد مثل سایر حکومت‌های جهان لکن با انگیزه بسط عدالت اجتماعی.

ایشان در همان وصیت نامه الهی – سیاسی خود می‌آورند: اقامه عدالت اجتماعی همان است که مثل سلیمان بن داود و پیامبر عظیم الشان اسلام – صلی الله علیه و آله – و اوصیاء بزرگوارش برای آن کوشش می‌کردند؛ از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی‌در اول فروردین ۱۴۰۰ فرمودند: ظرفیت‌های سرزمینی، وسعت کشور، دسترسی کشور به آبهای آزاد… تعداد همسایگان… این خیلی فرصت مهم و ظرفیت مهمی‌است… کشور، کشور جوانی است، نیروی کار فراوانی وجود دارد که می‌توانند وارد بازار کار بشوند… بازار هشتاد میلیونی ( داخلی ) در اختیار تولید کننده ایرانی است… سرمایه‌های طبیعی… مثل نفت، مثل گاز… که از این‌ها می‌شود استفاده برتر کرد و ارزش افزوده ایجاد کرد… زمین‌های کشاورزی یا مراتع یا جنگل‌ها، که اینها ثروت عظیمی‌ است… سدها، نیروگاه‌ها، مسیرهای حمل و نقل ریلی و جاده‌ای… اگر یک برنامه ریزی درست اقتصادی داشته باشد و یک مدیریت قوی هم بالا سرش باشد… می‌تواند به یک کشور پیشرفته اقتصادی تبدیل بشود و دیگر هیچ گونه ابزار تحریم در او اثر نکند.

ایشان در ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ فرمودند: امروز بازگشت به عزت و اقتدار بر امت اسلامی‌ منحصرا در گرو ایستادگی در برابر استکبار و نقشه‌های خباثت آمیز آن است.

ما با نگاه به درون، به اهداف دولت اسلامی‌ دسترسی پیدا می‌کنیم. ما با توکل به خدا و با پیروی از اسلام ناب و با تبعیت کامل از ولی فقیه زمانمان به هدف می‌رسیم. دستگاه‌های دولتی با برنامه ریزی می‌توانند این کارها را انجام بدهند. رئیس جمهور محترم هم باید کمک کار دولتمردان باشد و با کمک قوای دیگر، راه صعود ملت ایران را هموارتر کند.

عدالت اجتماعی از شئون‌ و مقومات وجود و محور زندگانی انسان است که بدون آن مردم معنای زندگی را نمی‌فهمند و جامعه نیز با آن قوام‌ می‌یابد.

امام خامنه‌ای در ۶ شهریور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص چهارم دولت اسلامی، سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد است.

معظم له می‌افزایند: شما باید چشم بصیر بینای خودتان را بر سرتاسر این دستگاهی که زیر اشراف شماست و تحت مدیریت شماست، آن چنان بگسترانید که نگذارید در یک گوشه‌ای ناسلامتی اقتصادی به وجود بیاید.

ایشان می‌فرمایند: نگذارید که فساد و رشوه و پارتی بازی و اسراف و تجمل و خرج‌های زیادی و مانند این‌ها، در دستگاهتان نفوذ بکند.

امام خمینی در حکم‌ تنفیذ ریاست جمهوری امام خامنه‌ای در ۱۳ شهریور ۱۳۶۴ می‌آورند: همه ما و شما باید بدانیم که شیطان خارج و داخل و نفس اماره به تدریج انسان را از خلاف‌های کوچک به بزرگ و بزرگتر کشاند که یک وقت از کفر سر در می‌آورد. پس خلاف کوچک را بزرگ شمارید و شماریم، و فساد را از سرچشمه جلوگیریم.

باید دولتمردان توجه داشته باشند که دستگاه اجرایی کشور می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در مبارزه با فساد داشته باشد.

امام خامنه‌ای در ۶ شهریور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص پنجم دولت اسلامی، مسئله قانون گرایی است… قانون ریل است… و جزو رعایت قانون، رعایت اسناد بالا دستی است… این قانون گرایی و قانون مداری اگر چنانچه جا افتاد، مسلما خیلی از آسیب‌ها از بین خواهد رفت.

امام خمینی در حکم تنفیذ شهید رجایی می‌آورند: مادام که ایشان در خط اسلام عزیز و پیرو احکام مقدس آن می‌باشند و از قانون اساسی ایران تبعیت و در مصالح کشور و ملت عظیم الشان در حدود اختیارات قانونی خویش کوشا باشند و از فرامین الهی و قانون اساسی تخطی ننمایند، این نصب و تنفیذ به قوت خود باقی است و اگر خدای ناخواسته بر خلاف آن عمل نمایند، مشروعیت آن را خواهم گرفت.

ما باید در مباحث مدیریتی و حکومتی، حرف اماممان را مورد توجه و عمل قرار دهیم و قانون گرایی را اصل بدانیم و با هر متخلف از قانون در دستگاه دولتی برخورد کنیم.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی‌در ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ فرمودند: آنچه مهم است پای بندی به قانون است؛ هیچ کار بی قانون انجام نگیرد… آنچه مهم است جرئت و گستاخی لازم در اجرای قانون است؛ آنجایی که قانون هست، ملاحظه هیچ کس را نکنید؛ با جرئت وارد بشوید… از قانون تخطی نباید کرد، در اجرای قانون هم هرگز تامل و تردید نباید ورزید .

امام خامنه‌ای در ۶ شهریور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص ششم دولت اسلامی، مسئله حکمت و خرد گرایی در کارهاست؛ کار کارشناسی، مطالعه درست، ملاحظه جوانب و آثار و تبعات یک اقدام، حتی گاهی ملاحظه تبعات یک اظهار نظر… بایستی سنجیده اظهار نظر کرد… و از جمله شقوق همین حکمت، استفاده از ظرفیت بالای کارشناسی است در مسائل کشور که خوشبختانه ما در زمینه کارشناسی، امروز ظرفیت خیلی خوبی در کشور داریم.

به یقین استاد کارشناسی، رهبر معظم انقلاب اسلامی‌اند که بسیاری از مسائل را بهتر از دیگران درک می‌کنند. دولتمردان باید استفاده از تدابیر حکیمانه ایشان را برای خود غنیمت بدانند و از توجه و عمل به آن غفلت نکنند.

امام خامنه‌ای در ۶ شهریور ۱۳۹۲ فرمودند: شاخص هفتم دولت اسلامی، تکیه به ظرفیت درون‌زای کشور است؛ نگاهمان به بیرون نباشد… امیدمان را به بیرون از ظرفیت داخلی کشور ندوزیم.

ایشان می‌افزایند: در داخل کشور خیلی امکانات وجود دارد که اگر چنانچه نگاه ما – چه در زمینه‌های اقتصادی، چه در زمینه‌های فرهنگی، چه در زمینه‌های گوناگون دیگر – ( به آنها باشد و ) اگر بتوانیم از این نیروهای داخلی استفاده کنیم، کلید حل مشکلات اینجاست.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22860
  • منبع : خبرگزاری مفتاح

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.