• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

11
بررسی انتقادی کوتاه از تبلیغ امسال که شاید شنیده شود:

ضعف در چهار لایه مدیریت تبلیغ و فضای مجازی مثل همیشه لاغر

  • کد خبر : 22064
  • 26 مرداد 1400 - 11:47
ضعف در چهار لایه مدیریت تبلیغ و فضای مجازی مثل همیشه لاغر
مبلغین در نسبت با مادحین، در فضای مجازی کمتر و لاغرتر حضور دارند و طبیعتا در مهندسی اجتماعی و معرفتی مردم، نقش کمتری ایفا می کنند. مدیریت تبلیغ یعنی توجه به همین جزییات راهبردی که چقدر سیالیت و گردش کارتبلیغی در فضای حقیقی و چه اندازه بهره وری از ظرفیت مجازی را برای امر تبلیغ، جدی می پنداریم.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، موسم تبلیغ که می رسد، حس و حال تربیت و دغدغه فرهنگی طلاب به اوج می رسد. طبیعی است که تمام اندوخته های چندماه گذشته خود را به روزسانی می کنند و به سمت منابر و هیئات و مساجد با کلی حساب و کتاب و شور و هیجان رهسپار می شوند. خصوصا با توجه به وضعیت کرونایی این دوسال اخیر، منبر رفتن و قدر منبر دانستن یک طعم دیگری پیدا کرده است. اما آنچه که یک تبلیغ را اثرگذار و عمیق می کند و در فرهنگ جامعه ماندگار می سازد محورهایی است که باید رعایت شده و به عنوان یک کارحرفه ای و تشکیلاتی به مساله نگریسته شود.

اول اینکه سازمان های مربوطه که مسئول فراهم نمودن فضا و مکان تبلیغی برای مبلغین محترم و گروه های تبلیغی هستند، فرمالیته عمل نکنند. طبیعتا وقتی شرایط با کرونا گره خورده، باید دقت بیشتری به خرج دهند و چه بسا بسیاری از موقعیت های قبلی دیگر فراهم نباشند و نیاز به بازهماهنگی و تذکر و توجیه مجدد خیلی از هیات های امنای مساجد و هیئات شهری و روستایی باشد. وظیفه جمیعیت سازی و حضور و مراجعه مردم به مکان های تبلیغی بر عهده مبلغ نیست. همین شهرستانی که ما هستیم و در امامزاده مرکزی اش هم مستقر شده ایم، پرنده پر نمی زند. دریغ از یک تبلیغ و بنر ساده و تشویق مردم به اینکه اگر سوال شرعی یا مساله خانوادگی و مشاوره ای دارند به فلان متخصص که در اتاق مشاوره امامزاده مستقر شده مراجعه نمایند. یا حتی کلاس هایی مجازی یا حقیقی با حضور حداقلی و رعایت پروتکل های بهداشتی ترتیب دهند که بنظر می رسد همت و انگیزه ای برای کارهای کوچک و حداقلی مثل همین هم وجود ندارد. این سبک مدیریت تبلیغ در بهترین ایام تبلیغی واقعا پاشنه آشیل بزرگی در به حساب می آید. 

دوم اینکه گروه های تبلیغی که در کنار وظایف تشکیلاتی، مسئولیت نظارت و هماهنگی و تسهیلگری امورات میدانی مبلغین هستند، باید متفاوت تر از قبل عمل کنند. سرگروه ها و هیات اجرابی و مدیریتی گروه های تبلیغی بایستی ضعف های نهادهای تصمیم گیر رسمی را تا حد ممکن جبران کنند. اینکه مبلغی شرایط مناسب برایش جور نشده یا از توانایی هایش بهره لازم برده نمی شود و به اصطلاح استعدادهایش خاک میخورد، ناشی از ضعف در مدیریت نفر و رسیدگی به نیروی انسانی و هدررفت سرمایه اجتماعی است. اینکه سبک تبلیغ تغییر خاصی را به خود نمی بیند و فرایند سنتی سپری می شود، نقطه ضعف بزرگی است که مخاطب سوزی و استعدادسوزی و تشکیلات سوزی را به دنبال دارد.

سوم، هیات امنا و مسئولین و مدیران مساجد و منابر هستند که بایستی با هماهنگی بیشتر با مدعوین و مبلغین عمل کنند. از تبلیغ چهره به چهره برای شرکت مردم در هیات و مسجد گرفته تا سعه صدر و توجه لازم به برگزاری تمیز و حرفه ای مراسمات که جنبه بهداشتی و پذیرایی و زیبایی مراسم همزمان رعایت شود. اساسا وقتی فضاسازی و تنظیم زمان سخنرانی و مداحی و همچنین دعوت مناسب از مردم توسط مدیران مساجد و هیات های مذهبی به نحو قابل قبولی صورت بگیرد، مراسمات ماندگار و خاطرات اثرگذار و دلنشینی هم در فرهنگ عمومی رقم خواهد خورد.

در کنار این سه لایه مدیریتی، اخلاق و منش مبلغ نیز حائز اهمیت است. اینکه مدیریت زمان دارد یا نه و همچنین نحوه برخورد و مواجهه اش با کوچک و بزرگ مجلس، چقدر محترمانه و دلنشین است و مدل پاسخگویی اش به سوالات و مشاوره ها، چقدر حرفه ای است، نکات ویژه ای است که ضلع چهارم یک تبلیغ موفق را صورتبندی می کند. به معنای واقعی در برخی موقعیت های تبلیغی اصلا به مساله کرونا و توجه به ظرفیت فضای مجازی نشده و خیلی از مخاطبین از دسترس تبیلغ خارج شده اند. مبلغین در نسبت با مادحین، در فضای مجازی کمتر و لاغرتر حضور دارند و طبیعتا در مهندسی اجتماعی و معرفتی مردم، نقش کمتری ایفا می کنند. مدیریت تبلیغ یعنی توجه به همین جزییات راهبردی که چقدر سیالیت و گردش کارتبلیغی در فضای حقیقی و چه اندازه بهره وری از ظرفیت مجازی را برای امر تبلیغ، جدی می پنداریم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22064
  • نویسنده : علیرضامحمدلو

مطالب مرتبط

18دی
کارنامه دفتر تبلیغات اسلامی در مسأله عدالت اجتماعی / اهدای جایزه ویژه عدالت در جشنواره فیلم حوزه
در گفتگوی صدای حوزه با مدیر گروه مطالعات عدالت اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح شد؛

کارنامه دفتر تبلیغات اسلامی در مسأله عدالت اجتماعی / اهدای جایزه ویژه عدالت در جشنواره فیلم حوزه

24اسفند
داوری جشنواره فیلم حوزه با استفاده از ظرفیت نمایندگان مراجع و نخبگان حوزوی
17اسفند
صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام 
مدیرعامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛:

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام 

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.