• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی در یادداشتی مطرح کرد؛

کرونا؛ آزمونی از جنس قمه‌زنی/ عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری باعث وهن جماعت‌های متدین و پیروان حسینی خواهد شد

  • کد خبر : 21965
  • 25 مرداد 1400 - 13:23
کرونا؛ آزمونی از جنس قمه‌زنی/ عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری باعث وهن جماعت‌های متدین و پیروان حسینی خواهد شد
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی: کرونا آزمونی از جنس «قمه‌زنی» مقابل انقلابی‌ها قرار داده است تا مشخص شود در چند روز از سال مقلد ولی فقیه و پایبند به اقتضائات انقلابی‌شان هستند، یا اینکه دیگر گروه‌ها را به خاطر تشخیص شخصی به بی‌دینی متهم می‌کنند!

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی، مدیر مؤسسه خانه خورشید و مدیر پژوهشکده امام حسین(ع) و مناسک آیینی، یادداشتی با عنوان «کرونا، آزمونی از جنس «قمه‌زنی» منتشر کرده که به شرح زیر است:

استاد شهید مرتضی مطهری نقل می‎‌کند که: «… یادم هست در سال‎‌هایی که در قم بودم در آنجا هم یک نمایش‎‌ها و شبیه‌‎خوانی‌های خیلی مزخرف در میان مردم رواج داشت. سال‌‎های اول مرجعیت مرحوم آیت‌الله بروجردی (رضوان الله علیه) بود که قدرت فوق‌‎العاده داشتند. قبل از محرم بود. به ایشان گفتم وضع شبیه‌‎خوانی ما این جور است. دعوت کردند، تمام رؤسای هیئت نزد ایشان آمدند. از آنها پرسیدند: شما مقلد چه کسی هستید؟ همه گفتند ما مقلد شما هستیم.

فرمودند: اگر مقلد من هستید، فتوای من این است که این شبیه‎‌هایی که شما به این شکل در می‌‎آورید حرام است. با کمال صراحت به آقا عرض کردند که آقا ما در تمام سال مقلد شما هستیم الا این سه چهار روز که ابداً از شما تقلید نمی‌‎کنیم. گفتند و رفتند و به حرف مرجع تقلیدشان اعتنا نکردند. این نشان می‎‌دهد که هدف، امام حسین علیه السلام نیست. هدف، اسلام نیست. نمایشی است که از آن استفاده‌‎های دیگری و لااقل لذتی می‎‌برند… .»

پس از انقلاب برخی هیئت‌ها و گروه‌های عزادارای در ایام محرم و صفر اقدام به قمه‌زنی می‌کردند. هنگامی که فتوای رهبر انقلاب مبنی بر حرمت قمه‌زنی صادر شد، آنها با استدلالی شبیه به استدلال فوق، قمه‌زنی را تعظیم شعائر حسینی می‌دانستند و حاضر به پذیرش این ممنوعیت قانونی نمی‌شدند. اما معترضان می‌گفتند حتی اگر بپذیریم که قمه‌زنی باعث ضرر زدن به خود نمی‌شود، به‌خاطر اینکه تصویر مذمومی از عزاداران در انظار بیگانگان ایجاد می‌کند، مشمول حرمت می‌شود. تقابل بین موافقان و مخالفان قمه‌زنی معمولا بین اقشار مخالف و موافق نظام در می‌گرفت.

اکنون باید بگوییم همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ آزمونی شبیه به پذیرش حکم قمه‌زنی را مقابل عزاداران ولایتمدار و انقلابی قرار داده است. نه تنها یقین داریم که در صورت بی‌توجهی به شرایط انتقال ویروس کرونا عواقب مرگباری برای خودمان و اطرافیانمان رقم می‌زنیم، بلکه عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی آنچنانکه عرف تخصصی و عمومی اقتضا می‌کند قطعاً باعث وهن جماعت‌های متدین و پیروان حسینی خواهد شد. همانطور که هردو مورد را تاکنون به وضوح شاهد بوده‌ایم.

از این گذشته، نه تنها مجاری قانونی کشور رسماً و علناً مقررات مشخصی را در این باره اعلام کرده‌اند، رهبری هم از باب تأکید اعلام کرده‌اند که آنچه ستاد ملی کرونا و نهادهای متصدی سلامت کشور اعلام کنند باید رعایت شود. با در نظر گرفتن همه موارد فوق، یعنی اینکه یقین داریم برگزاری مجالس حسینی به شیوه سابق، در محیط‌های سربسته و متراکم، هم عقلا، هم عرفا، هم قانونا، و هم شرعا نامشروع است، هیچ معنا ندارد که کسانی که ادعای انقلابی‌گری و ولایتمداری دارند باز هم با انواع و اقسام استدلال‌های مغالطه‌آمیز سعی کنند از پذیرش این مسئله شانه خالی کنند.

آری، کرونا آزمونی از جنس «قمه‌زنی» مقابل انقلابی‌ها قرار داده است تا مشخص شود در چند روز از سال مقلد ولی فقیه و پایبند به اقتضائات انقلابی‌شان هستند، یا اینکه دیگر گروه‌ها را به خاطر تشخیص شخصی به بی‌دینی متهم می‌کنند!.

کرونا؛ آزمونی از جنس قمه‌زنی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21965
  • منبع : مفتاح

مطالب مرتبط

21اردیبهشت
عواملی که باعث کنترل کرونا شد
وزیر بهداشت مطرح کرد؛

عواملی که باعث کنترل کرونا شد

30فروردین
واکسن‌های ایرانی در مجلات معتبر دنیا می‌درخشند
علی‌رغم هجمه‌ رسانه‌های بیگانه علیه دانشمندان ایرانی؛

واکسن‌های ایرانی در مجلات معتبر دنیا می‌درخشند

27فروردین
برگزاری حضوری کلاس های سطوح عالی برای فقط ۴ هفته!
نگرانی طلاب و ضرورت توجه مسئولین حوزه علمیه؛

برگزاری حضوری کلاس های سطوح عالی برای فقط ۴ هفته!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.