• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

8
توصیه به عزاداران حسینی(ع):

حق الناس را رعایت کنیم

  • کد خبر : 21688
  • 22 مرداد 1400 - 12:53
حق الناس را رعایت کنیم
حجت الاسلام ریاحی مردم را نسبت به رعایت پروتکل‌ها در مراسمات محرم توصیه کرد و گفت: مردم یا به این محفل نروند یا اگر در مراسم حسینی(ع) شرکت می‌کنند، باید تمام ضوابط بهداشتی را رعایت نمایند.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی ریاحی در مصاحبه با برنامه “شرح شیدایی” از شبکه رادیویی گفت‌وگو، با اشاره به شکل گیری تکایا و حسینیه‌های متعددی که فعالانِ آن بدون ماسک و حفظ فاصله اجتماعی مشغول کار بودند، گفت: از قرن‌ها گذشته، محافل امام حسین(ع) در محافل کوچک و خانه‌ها برپا بود و هیچگاه این چراغ خاموش نشد.

وی با بیان اینکه شعر و شعور عاشورایی از زمانِ ائمه معصومین(ع) تا نزدیکی‌های دوره صفویه از بین نرفت، ادامه داد: آنطور که برای ما تعریف کرده‌اند در دوران رضاشاه، چند سالی گرفت و گیر شدیدی وجود داشت.

ریاحی با بیان این مطلب، شرکت و زنده نگه داشتنِ مجلس سیدالشهدا(ع) را یک مستحب فوق العاده بزرگ خواند و افزود: یک امر مستحب در مقابل یک امر، حرام نمی‌تواند عرض اندام کند؛ از جمله حفظ جان انسان و دیگران که از واجبات است و اگر خواهیم پای حق الناس را نیز به میان آوریم، آنگاه یک واجب در کنار واجبِ دیگر قرار می‌گیرد.
وی به مردم توصیه کرد: عزاداران حسینی روی این مسائل تامل و تعقل کنند و کاری را انجام دهند که در آن دنیا توانِ پاسخگویی آن را داشته باشند.

ریاحی خاطرنشان کرد: مردم یا به این محفل نروند یا اگر در مراسم حسینی(ع) شرکت می‌کنند، باید تمام ضوابط را رعایت نمایند؛ حتی بیش از آن چیزی که ستاد کرونا و… اعلام می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: آنچه از سوی ستاد کرونا مشخص می‌شود، کفِ استانداردهاست که اگر مردم می‌بینند، توانِ رعایتِ پروتکل‌ها را ندارند، نسبت به حضور خود در مراسم بازبینی کنند.

ریاحی همین مسئله را برآمده از یک شعور دانست و افزود: شلوغ بودن فی النفسه اتفاق خوبی نیست. در محافل شلوغ ریا بیشتر است و خاصه در شرایط کرونایی، خطرها فزونی می‌گیرد.

وی باز دیگر به مردم توصیه کرد: اگر حاضران در این مراسم فاصله و موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، شاید از منظر شرعی نیازمند نوعی بازنگری هستند. بنده فتوا نمی‌دهم. هر کس یک مرجع دارد البته اگر مردم به حرف مراجع گوش بسپارند.

ریاحی در این مصاحبه افزود: سیدالشهدا(ع) برای احیای سنت جدشان رسول الله(ع) و امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند.

وی با بیان اینکه نباید از امر به معروف و نهی از منکر استفاده سوء صورت گیرد، گفت: ما هر یک موظف به فکر و تأمل هستیم و باید مشورت کنیم. این مشورت می‌تواند با پزشکان، روحانیون یا اقشار دیگر باشد و در نهایت باید کاری انجام گیرد که بتوانیم در آن دنیا پاسخگو باشیم.

ریاحی اضافه کرد: بنده این مطالب را از سخن سیدالشهدا(ع) وام گرفتم که فرمودند قیام من به جهت امر به معروف و نهی از منکر است.

اخبار مرتبط:

شروع محرم و آغاز تیترهای مغرضانه

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21688
  • منبع : رادیو گفتگو

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.