• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7

سینماگر فقط بازتاب دهنده است نه جریان ساز!

  • کد خبر : 20066
  • 10 مرداد 1400 - 16:26
سینماگر فقط بازتاب دهنده است نه جریان ساز!
آیا نهادهای نظارتی که در این حوزه وجود دارند اجازه می‌دهند کارهای غیراخلاقی مجوز پخش بگیرند؟با تاکید امام خشونت و صحنه‌های غیراخلاقی از سینما رخت بست.
به گزارش خبرنگار صدای حوزه، رضا درستکار کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون عرصه جدید نمایش اینگونه اظهار نظر کرد: پلتفرم‌ها هیچگاه برای سینما تهدید محسوب نمی‌شوند، زیرا فیلم دیدن در سالن نمایش آداب و رسومی دارد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. از نگاه من سینما نمادی از تمدن است که تمام آنچه که در مدرنیته وجود دارد را می‌توان در آن یافت ولی می‌شود حوزه جدید را رقیب تلویزیون دانست.

وی افزود: در شرایط فعلی آنچه در پلتفرم‌ها دیده می‌شود، بیشتر بر کمیت استوار شده است. این امر نیز با تکیه بر سیاست‌هایی رخ می‌دهد که ربط چندانی به صنعت فیلم و سریال‌سازی ندارد. در همین راستا اگر نگاهی به اکثر تولیدات این حوزه بیندازیم خواهید دید که سرمایه‌گذار آنها دولت یا حاکمیت است. درباره استقبال از کارهای تولیدی نیز نمی‌توان به طور کلی نظر داد، هرچند مسئولان این حوزه معتقدند به مخاطب خوبی دست پیدا کرده‌اند، ولی باید دید مخاطب زیاد در قیاس با چه بخشی مطرح می‌شود اگر مقایسه آنها کارهایی خالی از تماشاگر است که دیگر بحثی باقی نمی‌ماند، والا در قیاس با استانداردهای جهانی، سریال یا فیلم‌های داخلی مخاطب لازم را ندارند.

این کارشناس رسانه تاکید کرد: وقتی فیلم‌ها یا سریال‌های شبکه نمایش خانگی بلافاصله بعد از پخش از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شوند، صحبت از فروش خوب چندان منطقی نیست، مگر آنکه بخواهیم قیاس خود را کارهایی در نظر بگیریم که هیچ تماشاگری ندارند.

عدم مغایرت تولیدات نمایشی با ارزش‌های دینی

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارهای تولیدی در شبکه نمایش خانگی مغایر با ارزش دینی و بومی کشورمان است؟ چنین توضیح داد: اینکه برخی معتقدند در آثار شبکه نمایش خانگی به ارزش‌ها توهین می‌شود، نشان‌دهنده این است که آنها این حوزه را به درستی نمی‌شناسند، زیرا سینما عمدتاً بازتاب است نه جریان‌ساز. آثار نمایشی آنچه را نشان می‌دهند که در جامعه وجود دارد. آنها هیچگاه جریان‌سازی نمی‌کنند. برای مثال سریال «می‌خواهم زنده بمانم» که برای آن حاشیه‌هایی پیش آمد، آیا اتفاق خاصی را در جامعه رقم زد که پیرامونش چنین اتفاقاتی رخ داد؟ بنابراین آنچه در آثار نمایشی دیده می‌شود جریان‌سازی نیست، بلکه بازتابی از چیزی است که وجود دارد، اما ما نمی‌خواهیم آن را در قالب تصویر ببینیم.

درستکار تاکید کرد: عده‌ای نمی‌خواهند به بدیهیات تن دهند، بلکه می‌خواهند با هر بهانه‌ای کالاهای فرهنگی را تخریب کنند. از دید این دست افراد بازگو کردن مشکلات، سیاه‌نمایی است. یعنی اگر در سریال خشونت جامعه به تصویر کشیده شود آن کار در پی سیاه‌نمایی است، اما آنها به این امر فکر نمی‌کنند که آن فیلم و سریال می‌خواهد آنچه هست را به تصویر کشد تا برای برطرف کردن آن فکری شود.

گفتنی است رضا درستکار در این گفتگو به نظریات مخالف این دیدگاه اشاره ای نکرد در حالیکه برخی منتقدان کار سینما را صرفا بازنمایی نمی دانند و اتفاقا هر گونه بازنمایی را مقدمه نهادینه سازی در بخش هایی از جامعه می دانند و گویا جناب درستکار همه مخاطبان سینما را دارای فرهنگ مشترک می دانند و به تفاوت فرهنگ کلانشهر ها و شهرها و روستاها توجهی ندارند.

این پژوهشگر سینما ادامه داد: نکته‌ای دیگر در این بحث به عوامل سازنده سریال‌ها مربوط می‌شود. تمام کارگردانان و بازیگران این مجموعه‌ها، آدم‌های این جامعه هستند که با ارزش‌های این سرزمین پرورش یافته‌اند. آنها هیچگاه نمی‌آیند کارهایی خلاف ارزش‌هایی که با آن رشد کرده‌اند، بسازند. جدا از این امر آیا نهادهای نظارتی که در این حوزه وجود دارند اجازه می‌دهند کارهای غیراخلاقی مجوز پخش بگیرند؟ پس وقتی چنین نهادهایی وجود دارد چرا تصور کنیم تولیدات نمایشی خطری برای اخلاقیات جامعه محسوب می‌شود؟

مهر تایید امام (ره) بر سینما

وی با تاکید بر اینکه امام(ره) در سال ۵۷ مهر تایید بر سینما زد، گفت: در ابتدای انقلاب خیلی‌ها می‌خواستند سینما را به تعطیلی بکشانند، امام (ره) فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم». با این گفته، سینما از بی‌اخلاقی دور شد. یعنی خشونت و صحنه‌های غیراخلاقی از آن رخت بست.

وی در پاسخ به سوالی پایانی مبنی بر اینکه آیا نظارت نهادهایی چون ساترا می‌تواند گامی در جهت رشد کیفیت تولیدات شبکه نمایش خانگی باشد؟ گفت: مسلماً اگر یک گروه حرفه‌ای و کاربلد کارهای نمایشی را ارزیابی کنند، شاهد اتفاق خوبی در این حوزه خواهیم بود.

اما آیا چنین گروه‌هایی را در بخش‌های نظارتی شاهد هستیم. در ضمن اگر قرار بود ساترا به عنوان نهادی که زیر نظر تلویزیون است بتواند سبب ارتقای کیفی تولیدات شود، چرا تلویزیون خود به این روز افتاده است. در تلویزیون آنچنان شاهد بی‌کیفیتی در تولیدات هستیم که شاید به جرات بتوان گفت در هیچ دوره‌ای به مانند امروز تعداد مخاطبان سیما کم نبوده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=20066
  • منبع : mashreghnews.ir

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.