• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

9
مدیر گروه فرهنگی اقتصادی پولطلا مطرح کرد:

جایگاه حوزه را باید در سطح مدیریت اقتصاد جامعه ببینیم/ ارزش شهریه طلاب به یک دهم، کاهش پیدا کرده است

  • کد خبر : 17874
  • 16 تیر 1400 - 16:31
جایگاه حوزه را باید در سطح مدیریت اقتصاد جامعه ببینیم/ ارزش شهریه طلاب به یک دهم، کاهش پیدا کرده است
حجت الاسلام قدیری با تأکید بر ضرورت بازنگری در جایگاه حوزه علمیه در کشور، گفت: حوزه علمیه باید محلی برای تصمیم گیری در خصوص مسائل اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی و اقتصادی باشد نه یک مصرف کننده منابع.

حجت الاسلام محمدرضا قدیری مدیر گروه فرهنگی اقتصادی پولطلا در گفتگو با خبرنگار صدای حوزه، با اشاره به مطرح شدن مشکلات معیشتی طلاب در رسانه‌های کشور، گفت: در سال ۱۳۷۰ آیت الله مشکینی مدیر حوزه‌های علمیه وقت به خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند و مشکلات معیشتی و بیمه ای و مسکن طلاب را مطرح کردند که رهبر معظم انقلاب نیز قول پیگیری موضوع را صادر کردند.

وی ادامه داد: در آن دیدار مطرح می‌شود که شهریه ۸ هزار تومانی مشکلی از معیشت طلاب برطرف نمی کند، بررسی‌ها نشان می‌دهد آن زمان شهریه طلاب دو سوم قیمت یک سکه بهار آزادی بوده است، یعنی در سال ۷۰ یک سکه ۱۲ هزار تومان قیمت داشته است، اگر می‌خواستند همین مقدار شهریه را از سال ۱۳۷۰ تا به امروز پرداخت کنند باید حدود ۷ میلیون تومان شهریه پرداخت می کردند.

مشکلات معیشتی طلاب نسبت به گذشته بیشتر شده است

حجت الاسلام قدیری خاطرنشان کرد: امروز نه تنها مشکل معیشتی طلاب برطرف نشده و شرایط طلاب بهبود پیدا نکرده است بلکه به مراتب بدتر هم شده است، یعنی عدد ریالی شهریه طلاب اگرچه بیشتر شده اما ارزش شهریه طلاب در این ۳۰ سال به یک دهم ارزش کاهش پیدا کرده است.

مدیر گروه فرهنگی اقتصادی پولطلا با بیان اینکه برخی اشخاص و مسؤولان حوزه علمیه طلاب را به خاطر مشکلات اقتصادی و معیشتی سرزنش کرده و مطرح می‌کردند طلاب باید مشغول به کار بشوند، ابتدا باید به این توجه کنیم که مشکل را به درستی بشناسیم و تعریف غلطی از مشکل نداشته باشیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکل فضای اقتصادی طلاب این است که ارزش شهریه طلاب و ارزش درآمد دیگر اقشار جامعه در این سالها کم شده است و علت ان هم نوسانات ارزش ریال و اتفاقاتی است که در سیستم بانکی کشور رخ می دهد.

سیستم اقتصادی کشور به ضرر اقشار متوسط و ضعیف است

حجت الاسلام قدیری با اشاره به ساختار غلط سیستم اقتصادی کشور، اظهار کرد: مشکل اصلی در مسأله معیشت طلاب این است که سیستم اقتصادی کشور ما به ضرر قشر متوسط و ضعیف جامعه عمل می‌کند و روز به روز باعث تنگدستی و گسترش مشکلات معیشتی آنان می‌شود.

مدیر گروه فرهنگی اقتصادی پولطلا با بیان اینکه برخی معتقد هستند نباید به طلاب شهریه داد و طلاب را با دانشجویان مقایسه می‌کنند، تصریح کرد: اینطور نیست که دانشجویان از بودجه‌های کشور استفاده نداشته و هیچ هزینه‌ای برای کشور نداشته باشند بلکه هر دانشجویی سهم مشخصی از هزینه‌های دولتی را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: بخشی از بودجه حوزه‌های علمیه سهم اساتید است، بخشی سهم امور جاری مدارس علمیه و بخش اندکی نیز به عنوان شهریه به طلاب پرداخت می‌شود، جمع این هزینه‌ها به اندازه هزینه یک دانشجو نیست چرا که یک دانشجو حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون در سال هزینه برای کشور دارد و کل هزینه‌ای که برای یک طلبه می‌شود بسیار کمتر است و مقایسه طلبه و دانشجو اصلا مقایسه درستی نیست.

حجت الاسلام قدیری خاطرنشان کرد: اینکه بخشی از درآمد حوزه های علمیه به طلبه اختصاص پیدا می‌کند به دلیل جایگاه طلاب در تحقق اهداف دین است، طلبه قرار نیست صرفا کار علمی انجام بدهد و درس بخواند بلکه طلبه یک ملجأ و محل رجوعی برای مردم در امر دین است، پس باید از طلبه حمایت بشود که به خوبی بتواند رسالت‌های تبلیغی خود را انجام بدهد.

مقایسه میان طلاب و دانشجویان غلط است

مدیر گروه فرهنگی اقتصادی پولطلا با تأکید بر ضرورت حمایت از طلاب و روحانیون و مبلغان دین، تصریح کرد: باید ببینیم نگاه ما به طلاب مانند دانشجویان است، یعنی اشخاصی تحصیل می‌کنند و بعد از پایان تحصیل وارد بازار کار شده و جامعه تا حد زیادی برای آنها تعیین تکلیف می‌کند که چه شغلی داشته باشند و چه جایگاهی داشته باشند، آیا حوزه علمیه یک محل علم آموزی است یا اینکه قرار است نسبت به جامعه کنش‌ها و اثرگذاری داشته باشد و از آن مهمتر جایگاه حوزه را باید جایگاهی ببینیم که اداره کننده اقتصاد جامعه نیز هست.

حجت الاسلام قدیری در ادامه خاطرنشان کرد: تفاوت ما با تفکراتی که حوزه را صرفا یک مجموعه علمی می دانند این است که ما حوزه علمیه را در مرتبه اول به عنوان جایگاهی برای تحصیل علوم دینی، سپس جایگاهی برای ترویج و تحقق اهداف دینی و در نهایت جایگاهی برای مدیریت کلان جامعه می دانیم، آیا مدیریت کلان جامعه نباید مدیریت اقتصادی جامعه را هم در دست داشته باشد؟

وی در ادامه افزود: این دیدگاهی که مطرح شد بسیار فراتر از آن نگاهی است که برخی در سطح رسانه‌ها مطرح می‌کنند، یعنی فراتر از اینکه صرفا یک شهریه‌ای به طلبه پرداخت بشود بتواند زندگی خود را اداره بکند، مسأله این است که ما حوزه‌های علمیه را در جایگاه مدیریت جامعه می‌بینیم و باید در این سطح برای طلاب برنامه ریزی صورت بگیرد.

مدیر گروه فرهنگی اقتصادی پولطلا با بیان اینکه مسأله شهریه طلاب نیست بلکه مسأله اداره و گردش درست و عادلانه و براساس اهداف اسلامی است که باید حوزه‌های علمیه آن را انجام بدهد، اما متأسفانه امروز حوزه های علمیه در چنین جایگاهی قرار ندارند.

جایگاه حوزه علمیه به درستی مورد توجه قرار نگرفته است

حجت الاسلام قدیری خاطرنشان کرد: مسأله این نیست که دولت یا خیرین معیشت طلبه را تأمین کنند بلکه مسأله بر سر جایگاه حوزه‌های علمیه در انقلاب اسلامی است، باید جایگاه حوزه های علمیه در حکومت اسلامی به درستی تبیین شود، آیا واقعا باید حوزه‌های علمیه برای اداره خود نیز با مشکل مواجه باشند چه برسد به اینکه بخواهند اداره جامعه را در دست بگیرند؟

وی دریافت پول و بودجه از دولت و یا سرازیر کردن وجوهات شرعی به سمت حوزه علمیه را راهکاری نادرست عنوان کرد و گفت: در صورتی که حوزه‌های علمیه با وضعیت موجود بخواهند پیش بروند و نسبتی با مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نداشته و نخواهند نقشی ایفا کنند قطعا در اختیار گرفتن منابع مالی از آنها چیزی شبیه کاهنان معابد و پاپ‌ها و رهبران اشرافی مسیحیت در اروپا ایجاد می کند و این در تناسب با شأنیت و رسالت حوزه علمیه نیست.

حوزه علمیه باید محقق کننده اقتصاد اسلامی در کشور باشد

مدیر گروه فرهنگی اقتصادی پولطلا خاطرنشان کرد: ما خواستار تزریق منابع مالی به حوزه‌های علمیه نیستیم بلکه باید گردش مالی جامعه با اهداف تحقق اقتصاد اسلامی و اهداف اسلامی در عرصه اقتصاد در حوزه‌های علمیه تعریف بشود و حوزه‌های علمیه باید تقسیم منابع و گردش مالی منابع را بر اساس مبانی اسلامی تعریف کنند تا مبتلا به مشکلات نظام سرمایه‌داری و سیستم سوسیالیستی دولت محور نباشیم و این انتظار ما از حوزه‌های علمیه است.

حجت الاسلام قدیری تقلیل مسأله اقتصاد اسلامی و اقتصاد کشور به دریافت منابع مالی از سوی حوزه علمیه صرفا برای اداره امورات حوزه‌های علمیه و طلاب را ظلم به حوزه علمیه دانست و تصریح کرد: حوزه علمیه جایی است برای توجه به مسائل مالی و جریان اقتصادی نظام مقدس اسلامی، حوزه علمیه محل تعیین تکلیف راجع به منابع اقتصادی و اندیشیدن نسبت به مسائل اقتصادی کشور و تحقق آنها در بستر جامعه و قرار نیست حوزه‌های علمیه صرفا یک مصرف کننده باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=17874

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.