• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

9
در نشست هم اندیشی لیست اصولگرایان شورای شهر قم و اعضای هیئت امنای پردیسان مطرح شد؛

آسیب های توسعه بی ضابطه شهرها و عدم توجه به پیوست های فرهنگی

  • کد خبر : 15678
  • 27 خرداد 1400 - 13:35
آسیب های توسعه بی ضابطه شهرها و عدم توجه به پیوست های فرهنگی
رهبر انقلاب نسبت به توسعه یافتن بدون ضابطه شهرها احساس نگرانی کرده‌اند؛ شهر مذهبی قم نیز در معرض این خطر قرار دارد و منطقه‌ای که پیش از همه این خطر در آن احساس می شود منطقه پردیسان است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، جلسه هم اندیشی میان اعضای لیست نامزدان اصولگرای شورای شهر استان قم با اعضای هیئت امنای منطقه پردیسان و عموم مردم این منطقه در مجتمع فرهنگی شهید ربانی پردیسان برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از اعضای لیست اصولگرایان شورای شهر به ارائه برنامه های خود در خصوص پردیسان پرداختند؛ همچنین اعضای هیئت امنای این منطقه و مردم نیز از مشکلات و دغدغه های خود گفتند.

آنچه در ادامه می خوانید مباحث مطرح شده از سوی سخنرانان این نشست است:

خطر توسعه یافتگی بی ضابطه شهرها

حجت الاسلام نیکرو رییس شورای هیات امنای پردیسان:

رهبر انقلاب نسبت به توسعه یافتن بدون ضابطه شهرها احساس نگرانی کرده‌اند؛ شهر مذهبی قم نیز در معرض این خطر قرار دارد و منطقه‌ای که پیش از همه این خطر در آن احساس می شود منطقه پردیسان است؛ دشمن برای از بین بردن وجاهت شهر قم برنامه ریزی کرده و یکی از مناطقی که مدنظر دارد منطقه پردیسان است.

شهرهای کشور برای رسیدن به تراز اسلامی باید دارای همبستگی اجتماعی باشند؛ اگر بناست شهر پردیسان کماکان جزو توابع قم حساب شود باید به آن رسیدگی جدی شود.

متاسفانه پردیسان در نگاه مسوولین تبدیل به منطقه ای شده است که سرریز جمعیت قم به سمت آن هل داده می شود؛ نگاه خوابگاهی نسبت به منطقه پردیسان وجود دارد که بسیار نگران کننده هستند.

نگاه درستی نسبت به آسیب های اجتماعی موجود در منطقه پردیسان وجود ندارد و مسئولان با خوش بینی در این خصوص، وضعیت را عادی تلقی می کنند.

مبنای داده های آماری در خصوص آسیب های اجتماعی موجود در پردیسان اشتباه است؛ چرا که این منطقه را با مناطق حاشیه نشین شهر قم مقایسه می‌ شود.

تاکنون هیچ نهادی در خصوص درمان و پیشگیری از اعتیاد در منطقه پردیسان ورود نکرده است؛ در حالی که وضعیت اعتیاد در پردیسان به حالت حاد خود رسیده؛ پیش بینی می شود در آینده این منطقه محل آسیب‌های اجتماعی فراوانی باشد.

مردمی که به خاطر عدم امکان تهیه خانه در سطح شهر قم به سمت این منطقه گسیل داده شده اند از نبود زیرساخت ها رنج می برند و مسئولین در پاسخ به ما می‌گویند که پردیسان آورده مالی ندارد تا بتوان از طریق آن آورده مشکلات را حل کرد.

تلقی مردم پردیسان این است که مسئولین نسبت به آنها نگاه حداقلی داشته و آنها را فراموش کرده اند؛ پیشنهاد ما این است که شورای شهر در منطقه پردیسان یک دفتر ارتباطات مردمی دایر کنند و از این طریق با جمع های نخبگانی در ارتباط باشد.

ضرورت اجرای طرح هر مجتمع، یک حسینیه برای ارتقا فرهنگی پردیسان

مالکی نژاد کاندیدا شورای شهر قم: در پردیسان مسجد به اندازه کافی وجود ندارد و برخی از مساجد نیز در حد نمازخانه است، در حالی که مساجد باید تمامی ابعاد زندگی مسلمانان را در بر گیرد و برای مهارت های زندگی، تربیت، آموزش علمی ورزشی و غیره برنامه داشته و جوابگوی نیازهای مردم باشد.

طرح هر مجتمع یک حسینیه تا حدودی توانسته این خلأ را پر کند اما احساس نیاز به مسجد های بیشتر در منطقه پردیسان وجود دارد؛ طرح ساخت سالن اجتماعات و نمازخانه در مجتمع هایی که هیچ فضای فرهنگی در آن ها وجود ندارد، در زمان آقای قوامی در چند مجتمع انجام شد و نتایج خوبی را در بر داشت اما ادامه این طرح نیازمند کمک خیرین است.

یکی از راه های ارتقا وضعیت فرهنگی پردیسان این است که مجتمع های محلی برای برنامه‌های فرهنگی احداث شده و مساجد به تجهیزات فرهنگی و ورزشی مجهز شوند.

شورای شهر از ظرفیت فرهنگی کردم پردیسان استفاده کند

حجت الاسلام اللهیاری کاندید شورای شهر قم: 

در حال حاضر سطح مردمی بودن شهرداری پردیسان پایین است؛ مساجد منطقه پردیسان آماده همکاری با شهرداری در بخش درختکاری هستند؛ همچنین مردم این منطقه می توانند در زمینه بازیافت کمک یار شهرداری باشند.

اعضای شورای شهر باید برای استفاده از ظرفیت مردم و هیات امنای منطقه پردیسان راه حلی پیدا کرده و نقش آنها را در آبادانی پردیسان بالا ببرند؛ باید پس از پیروزی لیست اصولگرا در انتخابات شورای شهر، وحدت رویه در خصوص حل مشکلات منطقه پردیسان صورت گیرد؛ مساجد پردیسان برای نمایندگی از شورای شهر در محلات پردیسان آمادگی کامل دارند.

مسجد؛ محور برنامه ریزی ها

مهندس امراللهی کاندید شورای شهر قم: 

امروز این انتقاد به عملکرد مساجد وجود دارد که مانند دهه شصت فعالانه عمل نمی کنند؛ در حال حاضر مساجد تنها برای اقامه نماز باز می شوند در حالی که در دهه ۶۰ تمام فعالیت‌های انقلابی در مسجد انجام می شد.

 برنامه ریزی ها هر محله از این منطقه، باید با محوریت مساجد صورت بگیرد و این امر می‌تواند باعث هویت زایی در منطقه شود.

بر اساس بررسی های صورت گرفته در جهان در شهرهایی که محلات آن تلیفق کاربری دارند، مردم از آسایش بیشتری برخوردار هستند و میزان آسیب های اجتماعی پایین تر است.

پردیسان اولویت دولت نهم و دهم بود و به همین دلیل دولت فعلی آن را از اولویت خود خارج کرد؛ ان شا الله با شکل گیری یک دولت انقلابی، کاربری فضای سبز در بسیاری از مناطق پردیسان تبدیل به کاربری تجاری شده و برای این منطقه آورده اقتصادی خواهد داشت.

مهم ترین معضل زیرساختی پردیسان به مشکل آب گرفتگی برمی گردد که تعداد این آب گرفتگی ها کاهش پیدا کرده و با اولویت به دنبال حل کامل آن هستیم.

لیست اصولگرایان برای انتخابات شورای شهر قم

محرری کاندید شورای شهر قم: 

در پنج دوره ای که اصولگرایان در شورای شهر قم حضور داشتند، توانستند امانت تحویل گرفته را به خوبی نگهداری کنند و به عنوان پاک دست ترین شورا مطرح شوند.

لیست این دوره از اصولگرایان نیز براساس تخصص چیده شده و حجت الاسلام استقامت، دکتر اسلامی، دکتر آقازاده، مهندس امرالهی، دکتر سید حسین حسینی، دکتر دهناد، مهندس نعمت الهی، آقایان سعادتمند، صابری، طلایی، مالکی نژاد، محرری و خانم نیازمند در آن حضور دارند.

پیوست فرهنگی در شهرسازی ها مدنظر باشد

حجت‌الاسلام استقامت کاندید شورای شهر قم:

زحمات زیادی برای منطقه پردیسان کشیده شده اما کافی نیست و پیوست فرهنگی در این منطقه در نظر گرفته نشده است؛ مساجد در این منطقه نباید صرفاً نمازخانه باشند و باید تمام ابعاد زندگی مردم پردیسان را در بر بگیرد‌.

مردم منطقه پردیسان از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و در صورت توانمند سازی، می توانند نیازهای فرهنگی خودشان را برطرف کنند و حتی به کمک شهرداری و سایر نهادها بیایند.

 شورای آینده باید از همان روزهای اول از اهالی مناطق مختلف مشاوره بگیرد؛ در همین راستا جلسات ماهانه در مناطق هشتگانه قم برگزار خواهد شد.

ضرورت تشکیل کارگروه های مشورتی شورای شهر هر منطقه 

نیازمند کاندید شورای شهر قم:

عدم وجود امکانات اولیه و زیرساخت ها از مهم ترین مشکلات منطقه پردیسان است؛ بودجه قم نباید به طور مساوی بین ۸ منطقه تقسیم شود و منطقه پردیسان باید از این بودجه سهم بیشتری داشته باشد.

در چهار سال گذشته وضعیت پردیسان دگرگون شده است اما مشکلات به قدری است که هنوز همه آنها حل نشده است؛ امیدواریم با روی کار آمدن یک دولت انقلابی که حال و روز مردم برای او مهم باشد، همه مشکلات پردیسان حل و فصل شود.

زمین های تجاری پردیسان مانند گنج است هیچ کجا در ایران ظرفیتی مانند پردیسان را ندارد؛ پردیسان از طرفی دریای بیکران از گنج دانش و از طرف دیگر دریای مشکلات است.

برای حل مشکلات پردیسان باید کارگروه های مشورتی تشکیل شده و با شورای شهر در ارتباط باشد، اعضای شورا نیز خود را موظف به حل مشکلات این منطقه بدانند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=15678

مطالب مرتبط

12اسفند
پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
به مناسبت حضور پرشور مردم در انتخابات منتشر شد؛

پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.