به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه، حجه الاسلام حمید برزگار مدیرمسئول صدای حوزه طی یادداشتی به تعریض و توهین مهرعلیزاده به دروس حوزوی در مناظره ۱۴۰۰، پرداخته است که از نظر می گذرانیم:
محسن مهرعلیزاده در اولین مناظره ریاست جمهوری ۱۴۰۰ خطاب به آقای رئیسی گفت:
“من از آقای رئیسی سوال میکنم که حاضرید زن و بچه خود را به دست فردی بسپارید که گواهینامه ندارد تا آنها را به چالوس ببرید. آقای رئیسی شما ۶ کلاس سواد دارید. البته من به سواد حوزوی حضرتعالی احترام میگذارم، ولی با این سواد نمیشود اقتصاد را اداره کرد.”
اینکه مهرعلیزاده در اولین مناظره ۱۴۰۰، به رئیسی می گوید تحصیلات شما در حد شش کلاس می باشد نشان از عمق غربزدگی آقایان اصلاح طلب دارد چرا که از نگاه آنان، فقط مهندسین و پزشک ها و کمی هم اقتصاددان ها با سوادند و بقیه چیز زیادی بلد نیستند. از نگاه این جماعت پوزیتیویست و حتی آمپریست، علوم دینی و انتزاعی، علومی تزیینی بیش نیستند!
ماجرا از این قرار است که بخشی از طلاب از سوم راهنمایی و اصطلاحا با مدرک سیکل وارد حوزه های علمیه می شوند و به لحاظ دروس حوزوی فرقی بین دیپلمه ها و سیکلی ها وجود ندارد و درس هایشان مشترک است.حتی برخی اساتید حوزه اصرار دارند طلاب حتی الامکان از سیکل وارد حوزه بشوند تا هم در بهترین سنین عمرشان مشغول علوم حوزوی شوند و هم چهارسال از عمرشان را صرف دبیرستان هایی که تاثیر چندانی در فهم دروس حوزوی نخواهند داشت،نکنند.
در مناظره اول ۱۴۰۰، گویا جناب مهرعلیزاده میخواست بگوید آقای رئیسی شما که با مدرک سیکل وارد حوزه شده اید(به فرض صحت) طبیعتا چیزی از ریاضی و تاریخ و اقتصاد که لازمه دولتمردی هست نمی دانید و البته در دروس حوزوی که ارتباطی با دولتمردی ندارند، استادید.
بدون شک این دیدگاه مهرعلیزاده ترجمان توهینی زشت به تمام حوزویان فاضل و عالم بود و ما آن را از باب “الغریق یتشبث بکل حشیش” دانستیم.
پیش فرض حمله غیراخلاقی مهرعلیزاده اینست که هر چه هست در علوم آکادمیک و کلاسیک هست و بیرون از دانشگاه ها و مدارس تحصیلی عادی، نمی توان علم یا دانش درخوری فرا گرفت. به زعم این جماعت، دانش حوزه های علمیه صرفا مرور رساله های توضیح المسائل و یاد گرفتن کیفیت نماز میت و غسل و کفن و صیغه عقد عروسی ها می باشد و لذا دروس حوزوی را بی ارزش و بی خاصیت می دانند. جای تاسف است که چنین کسانی می خواهند تحت زعامت یک ولی فقیه که دانش آموخته حوزه های علمیه می باشد، دولتمرد باشند!
و اما در مورد کم و کیف دروس حوزوی و نسبتش با دولتمردی چند نکته قابل ذکر است:
- دروس حوزه علمیه مانند انواع رشته های علوم انسانی حاوی متونی علمی، دقیق و نیازمند مشقت فراوان برای فهم و بسط هستند و چرا باید بین دانشجوی رشته فقه و مبانی مثلا با طلبه ای که فقه و اصول میخواند فرق گذاشته شود؟
- دروس حوزوی به دلیل سنت علمی حاکم بر حوزه های علمیه بسیار دقیق تر و عمیق تر خوانده می شوند و همه قریب به اتفاق اساتید فقه و حقوق قبول دارند که کیفیت تحصیل در حوزه های علمیه بسیار متفاوت و عمیق تر است و قابل قیاس با دانشگاه که درگیر مدرک گرایی مفرط می باشد، نیست و حتی این روزها یکی از آسیب های حوزه های علمیه، دانشگاهی شدن فرهنگ علمی برخی مراکز حوزوی عنوان می شود.
- تفکر تفوق علوم مهندسی و پزشکی بر علوم انسانی بویژه از نوع حوزوی آن، تفکری ویژه کشورهای به اصطلاح جهان سوم می باشد و اتفاقا در میان غربی ها علوم انسانی جایگاه رفیع تری دارند چرا که اداره کشور و جوامع عملا در دستان دانش آموختگان علوم انسانی می باشد.
اینکه مهرعلیزاده مکانیک خوانده هرگز نباید باعث نگاه از بالا به پایین او نسبت به علوم حوزوی باشد. - گاه بد نیست کمی به پشت سرمان هم نگاهی بیندازیم و ببینیم که معادلات قدرت جهانی توسط یک طلبه دانشگاه ندیده خداترس به نام “روح الله” چنان تکانی خورد که ثمرات آن کم کم در حال بروز و ظهور است.
براستی می توان تاثیر قوت شخصیتی و صداقت و امانتداری و همچنین تجربه های مدیریتی موفق یک حوزوی را در اداره امور کشور نادیده گرفت؟!
آقای رئیسی در مناظره اول بدرستی اشاره کرد که یک مدیر قوی و بااراده می تواند ظرفیت بقیه را برای نیل به اهدافش بخوبی به کار بگیرد. - اگر قرار بر تطابق دقیق رشته تحصیلی و مشکلات جامعه باشد و ده سال دیگر مشکل عمده کشور کم آبی باشد آیا باید به سراغ نامزدی با مدرک تحصیلی آب و توابعش بگردیم؟
- دروس حوزه بویژه اصول فقه و منطق و فلسفه، روح تفکر انتقادی و تفکر سیستمی را در طلبه درسخوان تقویت می کنند و او وارد هر بحثی که بشود در مدت کمی، سوار بر موضوع و حائز قدرت تشخیص خواهد شد و لذا جناب همتی هم لازم نیست نگران چگونگی تشخیص رای درست اقتصادی از میان نظرات متکثر، از جانب آقای رئیسی باشند!
- یک قاضی آن هم از نوع رئیس قوه قضائیه اش، به جهت سروکار داشتن با پرونده های متنوع اقتصادی، فارغ از رشته تحصیلی خودش و به جهت لزوم اشراف بر موضوع حکم بارها و بارها با جزئیات مباحث اقتصادی کلنجار رفته و صاحب رای و دیدگاه شده است.