• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

3
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان مطرح کرد؛

آثار و پیامدهای سقط جنین در جامعه/سقط جنین توازن نسل‌ها را برهم می زند

  • کد خبر : 11636
  • 19 اردیبهشت 1400 - 16:25
آثار و پیامدهای سقط جنین در جامعه/سقط جنین توازن نسل‌ها را برهم می زند
حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و بارداری ناخواسته دلیل بر جواز سقط جنین نیست، گفت: برخی هنوز نمی‌دانند سقط جنین خلاف شرع و حتی گاهی جرم است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام محمد قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در نشست علمی برخط چالش‌های فقهی، پزشکی و اخلاقی غربالگری جنین، با بیان اینکه سقط جنین در جامعه در حال ترویج و گسترش است، گفت: آثار فرهنگی اجتماعی سقط جنین شکل توزیع حلزونی دارد، یعنی از نقطه کانونی شروع و آرام آرام دامنه آن گسترش پیدا خواهد کرد. پیامدهای سقط جنین نه فقط کسی که سقط انجام داده بلکه خیلی زود دامنه گسترده‌ای خواهد داشت و پیامدهای آن همه را در بر خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: آثار متعددی برای سقط جنین می‌توان در نظر گرفت و به آن پرداخت، متأسفانه سقط جنین به صورت رسمی ثبت داده نمی‌شود و بیش از دو یا سه برابر آن چه ثبت می‌شود به صورت غیررسمی و بدون ثبت انجام می‌شود، یعنی آماری که از سقط چنین در دسترس است برآورد است و ثبت داده و آمار رسمی نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: به معنای واقعی داده کاوی برای سقط جنین وجود ندارد و هیچکدام استناد داده کاوی عمیق ندارد و آمار و ارقام بیشتر شهودی و براساس پیمایش‌های سطحی اجتماعی و براساس یک فهم مشترک گفتگویی است.

سقط جنین آثار فرهنگی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد

حجت الاسلام قطبی با اشاره به آثار روحی و روانی و جسمی سقط جنین اشاره کرد و گفت: شخص فارغ از شرایطی که دارد می‌داند دچار یک اشتباه شده است و همین موضوع پیامدهایی برای او به دنبال خواهد داشت، به صورت کلی می‌دانیم که سقط جنین اثر روحی روانی برای فرد و برای جامعه به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: دیگر مسئله‌ای که سقط جنین به دنبال دارد آثار بهداشتی و پزشکی است که بیشتر معطوف به سقط جنین غیرقانونی و غیررسمی و خانگی می‌شود، اثر دیگر این کار مسئله جری شدن نسبت به چنین خطایی است، ممکن است رفته رفته چنین عملی تبدیل به یک مقوله عادی شود و حتی کسانی که به عنوان مجری سقط فعالیت دارند ممکن است به سادگی آن را عادی تلقی کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان عادی سازی شدن سقط جنین را یک آسیب جدی اجتماعی عنوان کرد و گفت: علما می‌فرمایند کسی که یک گناه و خطایی را در جامعه عادی سازی می‌کند و قبح یک خطا را در جامعه تبدیل به یک رفتار عادی می‌کنند در جرم و گناه استمرار این گناه عادی شده نیز شریک هستند، ما یک اثر جدی قبح زدایی و قبح شکنی را در خصوص سقط جنین در جامعه شاهد هستیم.

سقط جنین عامل نامتوازن شدن نسل ها است

حجت الاسلام قطبی نامتوازن شدن جمعیت را از پیامدهای عادی سازی سقط جنین برشمرد و اظهار کرد: در سقط جنین فقط کاهش جمعیت مطرح نیست بلکه توازن نسل ها در حال برهم خوردن است، عادی بودن سقط جنین در بین نسلی که بیشتر از دیگر اقشار آن را انجام می‌دهند به خوبی مشهود است، در بین اقشار و اصناف مختلف جامعه و شهرها و فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها این نامتوازن سازی وجود داشته و اثر بسیار مخربی دارد.

وی سقط جنین را دارای تبعات منفی اقتصادی دانست و تصریح کرد: هزینه سقط هزینه ای است که فایده ندارد، در کنار این مسئله هزینه های اجتماعی و فرهنگی و خانوادگی متعددی نیز بر خانواده تحمیل خواهد شد که می‌تواند برای کسانی که سقط جنین می‌کنند مشکل ساز باشد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: در خصوص علل و عوامل سقط حتی در سقط رسمی هم داده‌های رسمی و قابل ارائه‌ و ثبت شده‌ای وجود ندارد، یکی از علل رایج سقط جنین ناپایداری خانواده است، اگر زوجین احساس کنند روابط انها استمرار نخواهد داشت و امکان جدایی و طلاق وجود دارد به سمت سقط جنین خواهند رفت.

وی در ادامه اظهار کرد: شرایط مغایر با عرف از دیگر مسائلی است که به عنوان عامل سقط جنین مطرح است، بخشی از این مغایرت مسائلی نظیر بارداری غیر شرعی است، اما بخشی هم مربوط به مسائلی نظیر افزایش جمعیت خانواده و فرهنگ عرفی پیرامون خانواده پرجمعیت است، گاهی نیز انگاره‌های غلط در این خصوص نقش دارد، به عنوان مثال بارداری ناخواسته برای برخی دلیل برای سقط جنین است.

مشکلات اقتصادی دلیلی بر سقط جنین نیست

حجت الاسلام قطبی سقط جنین به دلیل بارداری ناخواسته و یا مشکلات اقتصادی را از انگاره‌های غلط برای سقط جنین ذکر کرد و گفت: چنین دیدگاه‌هایی از لحاظ عقلی و شرعی غلط است، احتمال بروز مشکل اجتماعی برای آینده فرزند یکی دیگر از مسائلی است که افراد با سقط جنین می‌خواهند به جای رفع مشکل صورت مسئله را پاک کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه افزود: برخی خیال می‌کنند به دلیل روابط اجتماعی که دارند نباید باردار شوند و بچه داشته باشند، هیچ اشکالی ندارد یک نماینده مجلس بچه داشته باشد، بلکه باید نهادهای مسئول تدابیر لازم را در این خصوص در نظر بگیرند و فرزندآوری مغایرتی با ارتباطات اجتماعی ندارد.

وی با انتقاد از روش‌های غلط غربالگری در کشور، تصریح کرد: غربالگری باید با دلیل محکمه پسند و روش‌های صحیح علمی باشد، روش‌های غربالگری غلطی که در مواردی در کشور دیده می‌شود باید اصلاح شود، اینکه بگوییم کوچک‌ترین مشکلی در جنین باید با سقط همراه باشد اشتباه است، اینکه بگوییم یک بچه بخاطر اینکه یک انگشت ندارد دلیل بر سقط جنین نیست.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه سقط یک جرم، یک عمل خلاف شرع و یک اشتباه فرهنگی اجتماعی است، اظهار کرد: نباید مردم خیال کنند سقط راه حل مشکلات است، گاهی سقط تنها راهکار است، گاهی یک خطای اجتماعی است، گاهی جرم و گناه است، نباید همه سقط‌ها را در یک دسته بندی و یک طبقه در نظر گرفت، کسی که خیال کند سقط اشتباه او یک راهکار است به راحتی به چنین اشتباهی دست خواهد زد.

ضرورت توجه بیشتر حوزه های علمیه به مسئله سقط جنین

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به توجه کم حوزه علمیه به مسئله سقط جنین، عنوان کرد: بخش گناه پنداری و جرم انگاری سقط جنین در فضای تبلیغی و در محتوای تبلیغی که به مبلغین ارائه می‌شود پررنگ‌تر بوده است اما حقیقت این است که ما این موضوع را یک مشکل و یک مسئله برای کشور در نظر نگرفته‌ایم، در کنار مسئله جمعیت باید به عنوان یک بحرانی فرهنگی اجتماعی و یک گناه بزرگ در جامعه در نظر گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مسئله هرج باید توجه داشت باید وزن آن چیزی که به واسطه سقط به دست می‌آید به اندازه جان یک انسان ارزش داشته باشد، نباید به سادگی بخاطر مسائلی که چندان مشکل ساز نیست و یا مشکلات سطحی که در حد جان یک انسان نیست دست به سقط جنین زد و حقیقتا باید به مسئله از این زاویه نگاه کرد که پای جان یک انسان در میان است.

حجت الاسلام قطبی افزایش میزان سقط جنین را عاملی برای از بین رفتن قبح یک گناه دانست و تصریح کرد: باید برای مبارزه با سقط جنین بی رویه و ناصحیح با توجه به شرایط هرجامعه موضوع را قبیح و خلاف عنوان کرد، اما حقیقت این است که افزایش گناه در جامعه معنویت جامعه را تحت تأثیر قرار داد، برخی از مردم سقط جنین را یک راهکار می‌دانند اما حقیقت این است که سقط جنین یک گناه است.

رسانه‌ها و نخبگان به مسئله سقط جنین ورود کنند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقش رسانه در روشنگری امور در کشور، خواستار فعالیت جدی رسانه ملی و رسانه‌های کشور در خصوص سقط جنین اشاره کرد و گفت: مجامع و نهادهای فرهنگی نیز باید در کنار رسانه‌ها مأموریت خود را نسبت به مسئله سقط جنین مشخص کنند، باید راهبردها و نقشه‌های مشخصی در این خصوص در نهادهای فرهنگی و مجامع نخبگانی وجود داشته باشد، همراهی نخبگان و مطالبه‌گران باعث آگاهی جامعه نسبت به سقط جنین خواهد شد.

وی ترویج سقط در جامعه را خلاف قانون و شرع و یک جرم ذکر کرد و افزود: باید مشخص شود که رویکرد ما در خصوص مواجهه با سقط جنین باید تأمینی باشد یا فرهنگی و متأسفانه  هنوز کار جدی در محافل مختلف علمی و فرهنگی و پژوهشی در این خصوص صورت نگرفته است.

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه باید بتوانیم مانع بروز مشکلات ناشی از گسترش سقط جنین در جامعه بشویم تصریح کرد: باید وقت گذاشت، همت کرد و تلاش کرد تا مانع سقوط در چاهی خطرناک ناشی از گسترش سقط جنین در کشور بشویم، یک انسان ارزش بالایی دارد و حیف است که اجازه بدهیم به سادگی یک نفر کشته بشود و از دست برود و نادانی و جهالت و رفتارهای غیرعالمانه باعث از دست رفتن ظرفیت‌های انسانی بشود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=11636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.