• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

5
دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه تأکید کرد؛

حوزه‌های علمیه نهضت‌های علمی هدفمند را در پاسخ به نیازهای نظام و جامعه شکل دهند

  • کد خبر : 9642
  • 26 فروردین 1400 - 15:26
حوزه‌های علمیه نهضت‌های علمی هدفمند را در پاسخ به نیازهای نظام و جامعه شکل دهند
قاسمی گفت: ایجاد شبکه ملی اطلاعات نیازمند اقدام مشترک دستگاه‌های متولی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری است و حوزه های علمیه نیز به عنوان پرچمداران جنبش نرم افزاری این وظیفه مهم را برعهده دارند که به طور ویژه نهضت‌های علمی موثر و هدفمندی را در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شکل دهند.

اشاره؛

در چند هفته گذشته، سایت ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه توسط آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌‌های علمیه راه‌اندازی شد. 

خبرنگار صدای حوزه برای بررسی کارایی فناوری‌های هوشمند و واکاوی فواید آن، با دکتر محمد‌رضا قاسمی، دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه، گفت‌وگویی داشته است که در ادامه آن را می‌خوانید؛

صدای حوزه – ضمن تبریک انتصاب حضرتعالی به عنوان دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند لطفاً مهمترین اهداف و برنامه‌های این ستاد را بیان بفرمایید.

بسم الله الرحمن الرحیم.

از لطف شما سپاسگزارم.

ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه‌های علمیه با هدف نقش‌آفرینی و مدیریت فعال حوزه‌های علمیه در رویدادها و تحولات علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با فناوری‌های هوشمند، در عرصه‌های ملی و بین المللی، و فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی مؤثر و هوشمندانه در زمینه این فناوری‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای به‌روز و کارآمد، با عنایت آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه های علمیه، در اسفند ماه ۱۳۹۹ تاسیس شد.

با توجه به تحولات پیش‌روی جهان تحت تأثیر ظهور و ورود فناوری‌های نوین به ویژه فناوری‌های حوزه فناوری اطلاعات و نقش موثر حوزه‌های علمیه در مدیریت این تحولات و حل مسائل و برطرف ساختن نیازهای نظام و جامعه اسلامی اهداف ستاد صرفا به مسئله توسعه ابزارها محدود نشده است. 

اهداف استاد راهبری فناوری‌های هوشمند حوزه در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت تدوین شده مسائلی از جمله تنظیم‌گری در عرصه تولید، توسعه، توزیع و کاربست فناوری‌های هوشمند درکنار تنظیم اسناد راهبردی و تدوین بسته های سیاستی مورد نیاز و به تبع آن مطالبه گری از دستگاه‌های مختلف حوزوی و حاکمیتی با عنایت ویژه به حمایت از بخش خصوصی در دستور کار قرارگرفته است.

صدای حوزه – با توجه به نکات راهبردی و ارزشمندی که فرمودید، نقش ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند را در تحقق شبکه ملی اطلاعات چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا در حمایت از این موضوع برنامه ای دارید؟

ایجاد شبکه ملی اطلاعات نیازمند اقدام مشترک دستگاه‌های متولی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری است و حوزه های علمیه نیز به عنوان پرچمداران جنبش نرم افزاری این وظیفه مهم را برعهده دارند که به طور ویژه نهضت‌های علمی موثر و هدفمندی را در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی شکل دهند و بر اساس مبانی حقه اسلام ناب محمدی آن‌ها را راهبری کنند.

حاکمیت، در جهان در حال تحول امروزی، در اختیار کشورهایی است که از لحاظ علمی توسعه یافته ترند و در آینده نیز صاحبان پلتفرم‌ها و بسترهای زیرساختی نرم‌افزاری و سخت افزاری برتر مدیریت جهان و افکار عمومی را در دست خواهند داشت.

به همین علت حوزه های علمیه موظفند در مسیری حرکت کنند تا نظام سلطه جهانی در فرایندهای برده‌داری مدرن به جامعه اسلامی دست نیابد. 

از این رو می بایست حوزه‌ها رأسا به این مسئله ورود کنند و با بهره گیری از ظرفیت های فناوری اطلاعات و به ویژه فناوری‌های هوشمند، ضمن ایجاد بسترها و ساختارهای موردنیاز سخت افزاری و نرم افزاری در مسیر ترویج اسلام ناب و تقویت نظام مردم سالاری دینی گام مؤثری بردارند. 

همچنین در این زمینه ماموریت ها و اقدامات جاری ساختارهای حوزوی و حاکمیتی مورد پایش قرارگیرد و اقدامات لازم برای ارتقاء کارایی آن‌ها انجام شود و در واقع ستاد راهبری فناوری های هوشمند وظیفه دارد در ابعاد مختلف به تنظیم گری در این حوزه بپردازد.

صدای حوزه – فرمودید ستاد باید در برخی عرصه‌ها نقش تنظیم گری ایفا کند. میزان همکاری بخش‌های متاثر از این موضوع را تا چه میزان ارزیابی می‌کنید؟

بخش مهمی از این نقش تنظیم‌گری با اصلاح ساختار برنامه‌های اجرایی صورت می‌پذیرد و این اصلاحات موجب افزایش بهره‌وری خواهد شد. 

بنابراین شاهد افزایش کمی و کیفی دستاوردهای دستگاه ها خواهیم بود از این رو تصور بنده این است که مشکلی از بابت عدم استقبال نخواهیم داشت و تا امروز نیز در گفتگوهایی که با مدیران حوزوی و غیرحوزوی دستگاه های مختلف داشته ایم به خوبی نقاط مشترک ماموریت ها و برنامه های ستاد و این مجموعه ها را شناسایی کرده ایم و درخواست های متعددی در زمینه امضای تفاهم نامه و توافق نامه هایی با پیوست های موثر اجرایی به ما رسیده است که در دست بررسی است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=9642

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.