• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
آیت‌الله مکارم شیرازی:

مدت رسیدگی به پرونده‌های قضائی کوتاه شود

  • کد خبر : 4921
  • 13 اسفند 1399 - 13:16
مدت رسیدگی به پرونده‌های قضائی کوتاه شود
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس دیوان عالی کشور گفت: یکی از نکات مهم آن است که مدت رسیدگی به پرونده‌های قضائی کوتاه شود.

به گزارش صدای حوزه،‌ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار رئیس دیوان عالی کشور نکاتی را در خصوص رسیدگی به پرونده های قضایی متذکر شده و گفت: یکی از این نکات که باید مورد توجه قرار گیرد مدت رسیدگی به پرونده ها است و باید این روند کوتاه گردد.

ایشان ادامه دادند: در اسلام بر مسأله رسیدگی سریع به امور مردم تأکید شده است، البته ما نمی توانیم خودمان را با حضرت علی(ع) در این روند مقایسه کنیم، زیرا قضاوت های ایشان با قضاوت های ما قابل مقایسه نیست، اما به هر حال باید در امتداد مسیر ایشان گام برداریم.

حضرت آیت الله  مکارم شیرازی با اشاره به نکاتی در زمینه مسائل مربوط به قصاص در دادگاه ها تأکید کردند: گاهی زمان قصاص افراد به این دلیل که اولیای دم تصمیم قطعی نمی گیرند بسیار طولانی می شود؛ به عنوان مثال شخصی حدود ۲۰ سال قبل محکوم به قصاص بود، اما چندی پیش مطلع شدیم که هنوز در زندان به سر می برد، در حالی که دلیل فقهی بر این موضوع نداریم و این گونه اشخاص یا باید قصاص و یا به وسیله کفالت آزاد شوند.

ایشان در مسأله مهریه و مشکلاتی که برای برخی افراد در این باب ایجاد شده است نکاتی را مورد توجه قرار داده و گفتند: گاهی شخصی به زندان می افتد و حکمش نیز این است که باید مهریه را تا آخرین قسط بپردازد و سپس آزاد شود، در حالی که دلیل روشن فقهی داریم که وقتی نخستین قسط پرداخت می شود باید شخص آزاد شود.

ایشان با تأکید بر لزوم نظارت هر چه بیشتر بر روند فعالیت وکلای دادگستری تصریح کردند: برخی وکلا با تمسک به یک سلسله بهانه هایی که رنگ و بوی قانونی نیز دارد، دادرسی ها را به تأخیر می اندازند؛ باید بر روند فعالیت این افراد نظارت دقیقی صورت گیرد و نباید اجازه داد این دسته از وکلا به صورت لجام گسیخته، هر کاری دلشان می خواهد انجام دهند؛ و یا در برخی روزنامه ها مشاهده می کنیم که یک وکیل آگهی داده است «طلاق در مدت یک هفته»، حال باید این موضوع بررسی شود که این شخص با چه کسانی زد و بند انجام می دهد که این گونه برای خود تبلیغ می کند و اطمینان دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به عملکرد شوراهای حل اختلاف، ابراز کردند: این شوراها کار قضات را انجام داده و گاهی کار فقهی هم انجام می دهند، در حالی که صلاحیت این کار را ندارند، آیا نباید بر کارشان نظارت دقیق تری صورت گیرد؟!

ایشان در پایان با بیان اینکه قوه قضاییه باید با رفع مشکلات موجود در روند فعالیت هایش رضایت مردم را جلب کند، گفتند: امروز هیچ مشکلی وجود ندارد که نتوان آن را حل کرد، بلکه تنها باید راه حل آن ها را یافته و درصدد رفعشان برآییم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=4921

مطالب مرتبط

10خرداد
چرا مراجع تقلید دور هم نمی نشینند؟!
عیادت آیت الله سبحانی از آیت الله مکارم شیرازی

چرا مراجع تقلید دور هم نمی نشینند؟!

15فروردین
استعداد خدادادی شهید بهشتی برای مدیریت
گفتگوی منتشر نشده از مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی(ره)؛

استعداد خدادادی شهید بهشتی برای مدیریت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.