• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7

ماجرای مناظره در پشت درهای بسته چه بود؟

  • کد خبر : 4160
  • 08 اسفند 1399 - 20:43
ماجرای مناظره در پشت درهای بسته چه بود؟
مدیر کانال حوزوی مباحثات به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آیت‌الله علوی بروجردی و حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه پرداخت.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام احمد نجمی مدیر سایت حوزوی مباحثات، با بیان اینکه «مباحثات» یک رسانه حوزوی است که طرح، بررسی و تضارب آرا و اندیشه های مختلف از اهداف اصلی اش بشمار می‌آید، گفت: ما در راستای این اهداف برنامه های متنوعی در قالب نشست‌های علمی یا جلسات گفت‌وگو و مناظره را برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه مورد استقبال حوزویان نیز قرار گرفته است. 

وی به ارائه توضیحاتی در خصوص برخی حواشی ایجاد شده در رابطه با مناظره میان آیت‌الله علوی بروجردی و حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه پرداخت و اظهار داشت: بعد از این که صحبت هایی از آیت‌الله علوی بروجردی در زمینه اقتصاد اسلامی مطرح شد، واکنش های بسیاری نسبت به مطالب ایشان صورت گرفت و برخی از افراد مطرح کرده بودند که لازم است در این رابطه گفت‌وگوها یا مناظره هایی برگزار شود. ما در همان ایام بر اساس اهداف و رسالتی که داشتیم، به دفتر آقای علوی بروجردی اعلام کردیم تا اگر آمادگی داشته باشند، با شخصی که مد نظرشان است گفت وگو یا مناظره ای را انجام دهند و ما نیز برای شکل دهی به یک برنامه اعلام آمادگی کردیم تا در یک فضای سالم مناظره یا گفت‌وگوئی را میان آقای علوی بروجردی و یکی از ناقدان برگزار کنیم، اما به دلیل کرونا عقب افتاد.

حجت الاسلام نجمی خاطرنشان کرد: چندی قبل دوباره موضوع را از دفتر آقای علوی بروجردی پیگیری کردیم و ایشان اعلام آمادگی کردند، از این جهت با آقای خسروپناه به عنوان یکی از افرادی که نسبت به سخنان آقای علوی بروجردی نقد داشتند، موضوع را مطرح کردیم که با استقبال ایشان رو به رو شد. 

وی ابراز کرد: طرفین مناظره تأکید داشتند که ما باید مطابق با هنجارهای حوزوی این جلسه را برگزار کنیم و ما نیز از آن استقبال کردیم؛ از این رو قرار شد یک جلسه بدون تشریفات مناظره‌ای میان طرفین برگزار شود، اما این کار نیازمند یک پوشش رسانه‌ای بود، از آنجایی که ما موضوع را پیگیری می کردیم اجرای آن را نیز بر عهده گرفتم و دخالت محتوایی هم در بحث نداشتم؛ البته بنایی نداشتیم مجری برنامه باشیم، اما به لحاظ فرم جلسه به ناچار و به درخواست فیلمبردارها در آن جا حضور یافتم.

وی مطرح کرد: همان‌طور که می‌دانید گفت‌وگو و مباحثه‌ علمی میان علما یکی از سنت‌های رایج بوده و تلاش کردیم همین امر در این برنامه الگو قرار گیرد. بنابراین فارغ از پروتکل های مناظره‌ای مرسوم دیگر مسأله مکان برگزاری جلسه موضوعیت خود را از دست می دهد؛ البته آقای خسروپناه به جهت کرامت اخلاقی که دارند درخواست داشتند تا این مناظره به یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله ‌العظمی بروجردی در این بیت شریف برگزار شود. 

حجت الاسلام نجمی در زمینه انعکاس رسانه‌ای این مناظره گفت: طرفین مناظره تأکید داشتند که این مباحث کاملاً علمی است و انعکاس گزینشی و ناقص آن به هیچ وجه صلاح و درست نیست، بنده نیز این تعهد را دادم که محتوا با دقت پیاده‌سازی شده و پس از آن که به تأیید خودشان رسید همراه با فیلم کامل منتشر شود، از این رو مانند نشست‌های خبری نبود که خبرنگاران خبری کوتاه از آن تهیه کنند. احتمالا متن کامل بیش از سی صفحه خواهد بود که پس از ویرایش در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. همچنین فیلم کامل نشست با همان کیفیت اصلی آماده‌ ارسال به رسانه‌ها است.

خسرو‌پناه علوی بروجردی

برخی کانال ها قضاوت عجولانه و نادرست داشتند

مدیر سایت حوزوی مباحثات با انتقاد از برخی کانال های حوزوی بخاطر قضاوت های عجولانه تصریح کرد: برخی کانال ها قضاوت نادرستی داشتند و با پیش فرض‌های ذهنی خود اعلام کردند که مناظره پشت درهای بسته برگزار شده است؛ احیاناً این دوستان تصورشان از این گفت‌وگوی علمی همان مناظره‌هایی است که در رسانه ملی یا در سطح دانشگاهی برگزار می‌شود، در حالی که ما درصدد ارائه الگوی جدیدی از برنامه‌های به سبک علمای سلف هستیم، زیرا در این نوع گفت‌وگوها بسیاری از پروتکل ها و تشریفات حذف شده و طرفین در فضایی سالم به بحث می‌پردازند.

وی در پایان یادآور شد: در باب فضای بحث و مناظره نیز باید گفت که طرفین نزدیک به ۲ ساعت نظرات خود را در رابطه با اقتصاد اسلامی و معیار تشخیص عقلا در این زمینه بیان کردند که بسیار دقیق و علمی بود و به نظر بنده این بحث را نمی توان در یک جلسه جمع کرد، بلکه باید جلسات متعددی در رابطه با آن از سوی اساتید و اندیشمندان برگزار شود؛ همچنین از اساتید می خواهیم که مطالب مطرح شده در این جلسه را شرح و بسط دهند و نقد و نظرهای خود را بیان کنند؛ سایت مباحثات نیز از جهت برگزاری جلسه از همه نقد و نظرها استقبال می‌کند. 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=4160
  • منبع : خبرگزاری رسا

مطالب مرتبط

17مهر
درس آقایان نشست دوره ای اساتید خلوت است، نه دروس اطراف حرم!
پاسخی به نگرانی استاد علوی بروجردی درباره خلوت‌بودن درس ایشان و دیگر سران نشست اساتید؛

درس آقایان نشست دوره ای اساتید خلوت است، نه دروس اطراف حرم!

17مهر
نگرانی‌های استاد علوی بروجردی!
نقدی بر ادعاهای مطرح شده در جلسه اخیر نشست دوره ای اساتید؛

نگرانی‌های استاد علوی بروجردی!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.