• امروز : پنج شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 18 September - 2025
کل اخبار 6564

صدای حوزه امروز

جای خالی علمای بزرگ مسجدی در شهر مقدس قم! تأملی در سیستم مدیریتی رسانه گریز، نظارت گریز و غیرشفاف حوزه! نشست خبری همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی و روز بزرگداشت علامه مصباح یزدی(ره) برگزار گردید راه بازکن های خیره‌سر و سازمان‌های فرهنگی بی‌ثمر! پاسخ مرکز خدمات به برخی سوالات درباره بیمه تکمیلی بعد از پایان مهلت ثبت نام! دو ویژگی اساسی روحانیت موفق / تمجید از برپایی درس‌های اخلاق در مساجد قم آیا روحانیت توانسته با تحولات جامعه همگام شود؟ آیا سرمایه اجتماعی روحانیت رو به افول است؟ لزوم اتخاذ رویکرد کیفی در گزارش های تبلیغی / کار خودجوش شما در صدای حوزه بسیار باارزش است! پاسخگویی به روش مرکز خدمات! شروع فعالیت های فرهنگی با دختران اغتشاشگر/ یک سال در مسجد ممنوع‌المنبر شدم موسیقی عرفانی یا عرفان موسیقی؛ مسأله اینست! پاسخ انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم به بیانیه تسلیم جبهه اصلاحات نقدی بر نقد بی پرده خانم اسماعیل زاده به صحبت های استاد پناهیان در باب امر به معروف و نهی از منکر

10
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

با دستان خالی ما را سر میز مذاکره راه نمی‌دهند/ توسط قدرت میدانی پای میز مذاکر نشستیم

  • کد خبر : 10870
  • 11 اردیبهشت 1400 - 12:17
با دستان خالی ما را سر میز مذاکره راه نمی‌دهند/ توسط قدرت میدانی پای میز مذاکر نشستیم
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی گفت: برای مذاکره با دشمن باید دستمان پر باشد. چرا که با دست خالی ما را سر میز مذاکره راه نمی‌دهند بنابراین چیزی که ما را به پای میز مذاکره کشاند قدرت میدانی بود که توسط شهید سلیمانی و امثال ایشان به دست آوردیم.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی در حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به غربت و مظلومیت علی ابن ابیطالب علیه السلام اظهار کرد: به قدری بعد از رسول خدا(ص) اوضاع به امیرالمؤمنین(ع) سخت گذشت که بعد از ضربه ای که ابن ملجم به ایشان زد، فرمودند فزت و رب الکعبه و گویا نجات یافتند.

وی با بیان اینکه خواص مسلمانان با اینکه سابقه و شخصیت حضرت علی علیه السلام را می شناختند ولی باز هم ایشان را تنها گذاشتند، افزود: مهمترین دلیلی که این اتفاق افتاد اصولی بود که امیرالمؤمنین(ع) در حکومت پیروی می کردند و همین باعث قربت ایشان در جامعه آن روز شد.

استاد حوزه علمیه اولین اصل حکومت امیرالمؤمنین(ع) را حق محوری و خدا محوری عنوان کرد و گفت: با توجه به این اصل، رضایت خدا بر هر امر دیگری غلبه دارد و بدون اینکه ملاحظه افراد و بزرگان جامعه را بکنند بر اساس کتاب خدا و سنت واقعی پیامبر صلوات الله علیه و آله رفتار می کردند.

وی با بیان اینکه اصل دوم حکومت امام علی علیه‌السلام عدالت خواهی است، مظلومیت ایشان را به خاطر عدالتشان دانست و گفت: عدالتی که حتی برادر هم نمی تواند تقاضای سهم بیشتری از بیت المال داشته باشد در حالی که برادرشان عقیل وقتی با دست رد امیرالمؤمنین(ع) روبرو شد بلافاصله معاویه خبردار شد و او را دعوت کرد و سفره رنگین برایش پهن کرد تا از امیرالمؤمنین(ع) در میان مردم بد بگوید ولی او نپذیرفت.

عدل بهترین سیاست است

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) در خطبه ۲۲۴  و نامه ۲۷ نهج البلاغه خطاب به محمد بن ابی بکر فرماندار مصرحدود ۲۰ مطلب نسبت به عدالت را توصیه می کنند؛ عدل بهترین سیاست است و سیاست‌مدار کسی است که بر اساس عدل رفتار کند، عدل عامل اصلاح اجتماعی است، اگر عدل باشد دینداری برای مردم آسان می شود، عدالت موجب پایداری و ثبات حکومت است و اگر نباشد حکومت متزلزل می شود که همه این جملات برای ما نیز درس است.

وی با بیان اینکه به شدت برای اصلاح جامعه نیاز به اجرای عدالت نیاز داریم، گفت: مردم باید عدالت را احساس کنند و محاکمه افراد ظالم را درک کنند تا به این نظام امیدوار باشند و دین خود را حفظ کنند که البته اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست و باید ادامه پیدا کند.

کارشناس مذهبی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه اصل سوم حکومت علوی صداقت در سیاست است، گفت: انسانی که اهل دروغ باشد سیاستش معاویه ای و سقیفه ای است که گفتند ولی خدا را رها کنید و قرآن را بچسبید.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند به خدا قسم معاویه سیاست‌مدارتر از من نیست ولی سیاست معاویه فریبکاری و عوام‌فریبی است و اگر من از حیله گری کراهت نداشتم سیاست‌مدارترین آدم بودم.

برای مذاکره با دشمن باید دستمان پر باشد

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان اینکه برخی با ایجاد شبهه در افکار عمومی فتنه بر پا می کنند و خود را مصلح جا می زنند، افزود: این تفکر منافقانه است که وقتی به مردم نیازدارند سفره پهن می کنند و هدیه می دهند ولی در عمل اگر کاری هم کنند در واقع به نفع خودشان و اطرافیانشان است و برای مردم قدمی بر نمی دارند.

وی اصل چهارم حکومت امیرالمؤمنین(ع) را سازش ناپذیری دانست و ابراز کرد: برای مذاکره با دشمن باید دستمان پر باشد و با دست خالی که ما را سر میز مذاکره راه نمی دهند بنابراین چیزی که ما را به پای میز مذاکره کشاند قدرت میدانی بود که توسط شهید سلیمانی و امثال ایشان به دست آوردیم و گرنه چیزی نداشتیم که بخواهیم مذاکره کنیم و اگر امثال سلیمانی نبودند شما حرفی برای زدن در میدان مذاکره نداشتید.

استاد حوزه علمیه در ادامه به موانع راه حکومت امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و گفت: عدم معرفت نسبت به مقام امام، عدم همراهی خواص به خاطر کینه و حسادت با امیرالمؤمنین(ع) و قدرت طلبی و دنیا طلبی  و ارتجاع جامعه که ارزش ها را تغییر داده بود و معروف ها منکر و منکرها معروف شده بود دست به دست هم داد تا امیرالمؤمنین(ع) به حق واقعی خود نرسد و انحراف در جامعه ایجاد شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10870
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

27بهمن
۲۰ مورد از سلوک شخصی و اجتماعی-حکومتی امیرالمؤمنین در کلام رهبری
گزارشی از صحبت های رهبر انقلاب در ارتباط با ویژگی ها و صفات امیرالمومنین؛

۲۰ مورد از سلوک شخصی و اجتماعی-حکومتی امیرالمؤمنین در کلام رهبری

18اردیبهشت
روشن بینی ها و خوش بینی های ظریف!
نقد مواضع ظریف در فایل صوتی از نگاهی دیگر:

روشن بینی ها و خوش بینی های ظریف!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.