• امروز : دوشنبه - ۲۸ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 18 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

12
بیانیه؛

سیاست کلی و چشم انداز برنامه‌های انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه‌های علمیه

  • کد خبر : 43774
  • 13 دی 1401 - 13:54
سیاست کلی و چشم انداز برنامه‌های انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه‌های علمیه
دوازدهم دی ماه همزمان با ارتحال ملکوتی عالم مجاهد و استاد فکر، حضرت علامه مصباح یزدی قدس الله نفسه «روز علوم انسانی اسلامی» نامیده شده است. انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه‌های علمیه ضمن بزرگداشت یاد آن استاد اندیشمند و فرزانه‌ي آینده اندیش و با تقدیر از ابتکار نامگذاری این  روز به چنین مناسبت، نکاتی را به مثابه سیاست کلی انجمن و چشم انداز برنامه‌های خود یادآور می‌شود.

به گزارش صدای حوزه، دوازدهم دی ماه همزمان با ارتحال ملکوتی عالم مجاهد و استاد فکر، حضرت علامه مصباح یزدی قدس الله نفسه «روز علوم انسانی اسلامی» نامیده شده است.

انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه‌های علمیه ضمن بزرگداشت یاد آن استاد اندیشمند و فرزانه‌ی آینده اندیش و با تقدیر از ابتکار نامگذاری این  روز به چنین مناسبت، نکاتی را به مثابه سیاست کلی انجمن و چشم انداز برنامه‌های خود یادآور می‌شود.

۱. علوم انسانی بن مایه فرهنگ هر جامعه و بنیان ارزش‌های جامعه و افراد آن است. جهت‌گیری مبتنی بر مبانی دینی و فرهنگی در علوم‌ انسانی همواره راهنمای روشنگر ارزش‌های جامعه و زمینه ساز رشد و تعالی آن است. علوم انسانی ترجمان موضوع محور و مسأله مدار مبانی فکری و ارزشی است. بر همین اساس، غفلت از جایگاه علوم انسانی چیزی جز بی‌توجهی به فرهنگ و ارزش‌های جامعه حاضر و نسل‌های آینده آن به همراه نخواهد داشت.

۲. توجه به مبانی و باورهای دینی از یکسو و ملاحظات بومی و فرهنگی از سوی دیگر لازمه حرکت صحیح علوم انسانی در ایران اسلامی است. بر راهبران علوم انسانی است که با حفظ مبانی دینی و ارزش‌های بومی و معاضدت در جریان اسلامی سازی علوم انسانی، جامعه را از منافع علوم راستین بهره‌مند ساخته و در برابر خطرات ناشی از اطلاعات غیر علمی آسیب‌زا مصون دارند.

۳. به لطف الهی و به برکت انقلاب اسلامی، هدایت عالمانه معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی فدس سره و راهبری اندیشمندانه رهبری معظم انقلاب و جان نثاری شهیدان بزرگوار در دهه‌های اخیر، حرکتی قابل توجه در علوم انسانی اسلامی آغاز گشته و در این میان حوزه‌های علمیه و شخصیتی چون علامه مصباح یزدی ره به مثابه پیشگام و مبتکر این نهضت بزرگ نقشی تاثیرگذار ایفا کرده‌اند.

۴. در منظومه پر رمز و راز علوم انسانی اسلامی، دانش تعلیم و تربیت اسلامی، مسائل و فروعات عملیاتی آن، بر اساس اهمیت بنیادین، تاثیر نافذ و ماندگار، گستره مخاطبان و پیچیدگی مباحث و مسائل از اهمیتی ویژه برخوردار است. توجه به علوم تربیتی از نگاه اسلامی و ترسیم نظام تربیتی اسلامی امروزه از ضروری ترین اموری است که باید در توجه علمی و عملی  نسبت به آن بیش از پیش اقدام کرد.

۵. انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه بر اساس مأموریتی که در همین مسیر بر خود فرض کرده، بر آن است تا با بهره‌گیری از توان نهادهای علمی حوزوی و دانشگاهی و همیاری متخصصان متعهد و باورمند و با تکیه بر دانش گسترده‌ای که در دهه های اخیر در دو مرکز علمی کشور؛ حوزه های علمیه و دانشگاه های متعهد، به دست آمده است، مرزهای دانش را با چشم انداز دینی و بومی به پیش برده و زمینه‌های نظری و تحقق عملی علوم تربیتی اسلامی را فراهم آورد.

۶. در پایان با بزرگداشت یاد استاد فرزانه علامه مصباح یزدی ره و پاسداشت مجاهدت های عالمانه آن استاد فکر و دیگر رهروان این راه بویژه قرین مجاهد او سردار دلها شهید سلیمانی، برای همه تلاش‌گران عرصه علوم انسانی اسلامی به ویژه اندیشمندان قلمرو دانش تعلیم وتربیت اسلامی از خدای متعال توفیق روز افزون مسألت داریم.

بیشتر بخوانید:

پروژه «دوگانه‌ی ساختگی نظام اسلامی و دینداری» به دنبال چیست؟

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.