• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

9
یادداشت؛

چرا مردم فکر می کنند روحانیت ساکت نشسته است؟!

  • کد خبر : 43692
  • 20 آذر 1401 - 11:51
چرا مردم فکر می کنند روحانیت ساکت نشسته است؟!
آیت الله حسینی بوشهری: صدا و سیما با این همه امکانات و تشکیلات طویل و عریض، لازم است در انعکاس صدای حوزه و مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- به صورت قوی‌تری عمل کند، تا مردم گمان نکنند روحانیت ساکت نشسته است. این صحبت های دیرهنگام دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، نشان از یک مشکل ،باگ و نویز در ایصال صدای حوزه به جامعه دارد.

به گزارش صدای حوزه؛ حجت الاسلام حمید برزگار، مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه طی یادداشتی به بررسی اینکه چرا مردم فکر می کنند روحانیت ساکت نشسته است پرداخته که در ادامه می خوانیم:

به این خبر چند روز قبل دقت کنید:

آیت الله حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس:

صدا و سیما با این همه امکانات و تشکیلات طویل و عریض، لازم است در انعکاس صدای حوزه و مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- به صورت قوی‌تری عمل کند، تا مردم گمان نکنند روحانیت ساکت نشسته است.

این صحبت های دیرهنگام دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، نشان از یک مشکل ،باگ و نویز در ایصال صدای حوزه به جامعه دارد.

واقعا چرا بخش زیادی از مردم حس می کنند روحانیت نسبت به وضعیت کشور ساکت است در حالیکه غالب مراجع و بزرگان حوزوی در قبال وضعیت کشور و به ویژه در دفاع از مردم و لزوم توجه به خواسته های آنها بارها و بارها صحبت کرده اند؟

برای نمونه این پست را بررسی کنید:

مروری بر مواضع برخی از مراجع، بزرگان و نهادهای حوزوی در فتنه‌ی اخیر

ماجرا به حدی بغرنج شده که مراجع تقلید نیز بارها به این مسأله اشاره کرده اند و صدا به گلایه بلند کرده اند؛ برای نمونه این پست را مطالعه کنید:

صدای ما به جایی نمی رسد و پخش نمی کنند!

در یک میکرو آنالیز و تحلیلی کوتاه می توان گفت دلیل این وضعیت (مخابره این احساس به بخشی از مردم که روحانیت ساکت است) می تواند به شش واقعیت مرتبط باشد:

۱٫روحانیت در ابر روایت های رسانه های اصلی نظام غائب است و صرفا اطلاع رسانی هایی انجام می شود.

۲٫وضعیت بودجه و امکانات رسانه های حوزوی هیچ شباهتی با پهنای باند بودجه ای رسانه های سراسری مطرح ندارد، لذا بسته های رسانه ای باکیفیتی از سوی این رسانه ها به سمت افکار عمومی سرازیر نمی شود.

۳٫حوزه به نصیحت های تکراری خو گرفته و از بزرگان تا ائمه جمعه و جماعات به همین که بگویند مردم در مشکل هستند و به داد مردم برسید اکتفا می کنند و عملا کلیشه ای بی اثر از مجموعه این گفتگوها هم برای مردم هم برای مسئولین شکل گرفته است.

۴٫در تجمعات و برنامه های اصلی حوزه ردپایی از صدای مردم آنطور که باید و شاید دیده نمی شود، نمونه اش همین تجمع هفته قبل فیضیه که با وجود شرکت پرشور طلاب در اطلاعیه و محتوای این تجمع تأکیدی جدی بر مشکلات مردم دیده نمی شود و عملا مدیران اجرایی بخصوص مدیران میانی، حوزه را حتی عامل فشاری برای سرعت گرفتن خود نمی بینند، در حالیکه در امر حجاب و نهی از منکر از حوزویان تا حدودی حساب می برند.

۵٫حوزه به هر دلیلی نتوانسته خود را آنگونه که هست برای جامعه روایت کند، بخش بزرگی از مردم هنوز هم نمی دانند روحانیت چگونه زندگی می کند، چه کارآمدی هایی دارد و چقدر عاشق مردم است و لذا وقتی صدای بلندی از جانب او به گوششان نرسد فکر می کنند ساکت و حتی راضی به وضع موجود هستند!

برای مشاهده نمونه ای از آگاهی مردم قم (!) نسبت به وضعیت معیشتی طلاب، این ویدئو را مشاهده کنید:

اینا که بروز نمیدن، با پراید میرن، با آزرا میان بیرون!

۶٫در طول زمان این حقیقت که “حوزه پشتیبان نظام است” به انگاره ” حوزه توجیه گر نظام در برابر مردم است” تغییر پیدا کرده و لذا برای اینکه همین بخش از مردم باور کنند حوزه، صدای آنها هم هست، لازم است حوزه بر کثرت و قدرت اقدامات مردمی حوزه و حوزویان به همراه پیوست های رسانه ای حرفه ای تمرکز کند و  بداند که تا دفع آن انگاره غلط، زمان و هوشمندی و رسانه‌بلدی و سرعت عمل در استفاده از فرصت های طلایی لازم است.

بیشتر بخوانید:

گسست بین نسلی دهه های متقدم و متاخر انقلاب

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43692

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.