• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
آیت الله اعرافی:

عیار فرماندهی حضرت حمزه(ع) می توانست تاریخ اسلام را دگرگون کند/ ترسی از دادن هزینه برای فلسطین نداریم

  • کد خبر : 42977
  • 28 اردیبهشت 1401 - 14:00
عیار فرماندهی حضرت حمزه(ع) می توانست تاریخ اسلام را دگرگون کند/ ترسی از دادن هزینه برای فلسطین نداریم
اگر در فلسطین و جای جای اسلام سرداری همچون حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) داشتیم، هرگز شاهد ذلت امروزی امت اسلام نبودیم؛ این ننگ است بر امت اسلام و بیش از پنجاه کشور اسلامی با بیش از ۵۰ درصد ذخایر معدنی و انرژی که رژیم منحوس صهیونیستی در آن فتنه انگیزی کند.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی، در آئین سوگواره بزرگ حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) که به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و در سالن قدس مجتمع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد، اظهار داشت: همواره باید قدردان تکریم کنندگان شخصیت پیامبر اعظم(صلی‌الله علیه و آله) و خاندان نبوت باشیم.

گفتمان انقلاب، دعوت کننده به وحدت صفوف امت

مدیر حوزه های علمیه به تقابل دو جریان بزرگ در تاریخ اسلام و تلاش طراحی شده و پیچیدگی های آن در برابر خط نبوی و علوی اشاره کرد و ابراز داشت: در عین اعتقاد و پایبندی به امت اسلام و انسجام اسلامی، گفتمان نورانی انقلاب اسلامی، ما را به وحدت صفوف امت در صحنه های مبارزه و مقاومت دعوت می کند.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی و امامین انقلاب نشان دادند که در همه صحنه ها، وحدت و یکدستی امت پیشگام بوده و برای فلسطین و مجد امت اسلام هزینه می دهیم و إبایی از این پیشگامی و پرداختن هزینه نداریم؛ با این همه، همواره بر شناخت حقایق تاریخی و اصول استوار تاریخ‌شناسی و حقیقت تاریخ تأکید داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در تاریخ اسلام جریانی پنهان و شبکه‌ای پیچیده از منافقان گوناگون، از ناآگاهی توده‌های مردم بهره گرفتند، اظهار داشت: هدف این جریان این بود که آن مشعلی که پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) روشن کرده و پرچمی که بر افراشته بودند، آشکار نشود و دستخوش تردید و تزلزل گردد.

تلاش جریان اموی برای عدم استمرار رسالت در خط پاک علوی

عضو شورای عالی حوزه های علمیه جریان اموی و طیفی از جریان های پیرامونی را از صحنه گردانان این عرصه دانست و خاطرنشان کرد: هدف این بود که راه روشن و صراط مستقیم گم شده، فضا برای تشخیص و عمل درست از بین رود تا امتداد درست رسالت، که در خط پاک علوی است، استمرار نیابد.

مدیر حوزه های علمیه، نقشه نخست این جریان را نقشه علمی، معرفتی و فرهنگی توصیف کرد و ابراز داشت: این جریان فضای معرفت شناسی اسلامی، فضای علوم و معارف اسلامی و مباحث علمی و معرفتی را مشوه نموده، دستخوش انحراف و تحریف می‌کند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه مبتنی بر این خط فکری، دست اندازی به منابع و مصادر اصلی معرفت دینی در این دوره شکل گرفت، اظهار داشت: منبع و مصدر اندیشه اسلامی در کنار عقل سالم، کتاب قرآن و رسول خداست و قرآن کریم نیز راه را به ما نشان داده که برای تفسیر آیات، مسیر سنت را در پیش گرفته راه را بر اساس آن بپیماییم.

سنت، مکمل و مفسر قرآن است

وی با بیان اینکه احادیث به قرآن عینیت بخشیده و سنت رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) مکمل و مفسر قرآن است که راه‌های روشن را نمایان‌تر می‌سازد، ابراز کرد: منع یکصد ساله نقل حدیث رسول الله(صلی‌الله علیه و آله)، ضربه بزرگی به یافتن حقیقت دین زد. در چرایی و تحلیل طیفی از نظرات، خوشبینانه آن است که رواج نقل حدیث، قرآن کریم را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تفسیر و پاسخ واقع بینانه به منع حدیث در آن دوران، آن است که به عمد سنت الهی را به کنار گذاشتند تا خط فکر علم و عدالت علوی تحت الشعاع قرار گرفته، به حاشیه برده شود.

وی با بیان اینکه منع یکصدساله حدیث، لطمه‌ای کاری به شکل گیری مصدر مهم اسلامی وارد ساخت و همزمان با منع رسمی، تحریف حدیث نیز دنبال می شد، خاطرنشان کرد: وضع و جعل حدیث نیز از اعمال دیگری بود که در این دوران دنبال می شد تا اغراض نحس پنهانی را در وضع و جرح نشان دهند.

آیت الله اعرافی، «منع»، «تحریف و جابجایی الفاظ و معانی و چینش حدیث» و «وضع و جعل» را سه خط پیگیری شده در دوران اموی توصیف کرد و اذعان داشت: حدیث همیشه مرز واضحی در ارتباط با قرآن کریم داشته است.

وی خط چهارم را بی اعتبار نشان دادن حدیث خاندان رسول الله(ص) و ائمه معصوم علیهم السلام دانست و یادآور شد: بر اساس قرآن و سنت واضح و قطعی حدیث ائمه هدی(ع) را به منزله حدیث نبوی، بلکه عین آن می‌دانیم.

منع، جعل، تحریف و بی اعتبارسازی

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: جریان اموی و پنهان و اطیاف پیرامونی با بهره‌گیری از چهار خط منع، جعل، تحریف و بی اعتبارسازی؛ یک مصدر اساسی که می توانست راهنمای امت باشد را از کار انداختند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: در مقام عمل سیاسی و اجتماعی نقشه هایی را بعد از رحلت رسول الله کشیدند تا گام به گام کانون اموی مبدل به کانون اجتماعی سیاسی و قدرت شام شود تا در برابر کانون مدینه و کوفه به مبارزه برخاسته، اوج آن در عاشورا رقم خورد. در دل این شکست پیروزی عظیم الهی بود که در دل تاریخ ماندگار خود شد.

آیت الله اعرافی در ادامه «برهم زدن اقتدار سیاسی اموی و تحریف گران اسلام» و نیز «شکست دادن منطق و دسیسه های اموی در مقابله با حدیث و کوچک شمردن خاندان پیامبر(ص)» را از جمله پیام های عاشورا و نقطه بازسازی خط علوی توصیف کرد.

عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه خطوط نفاق در همان دوره مدینه شکل گرفت تا این جریان نفاق بتواند علی(علیه‌السلام) و خاندان پاک پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) را کم فروغ نماید، اظهار داشت: ابوطالب و حضرت حمزه(سلام‌الله علیهما) در میان عموهای پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) همچون خورشید فروزان اند که همواره آماج جعل و وضع و هدف گیری برای سقوط ایشان در ذهن مردم قرار می‌گرفتند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: جریان انحراف و تحریف تمام تلاش خود را در زدن و کم فروغ کردن همه ستارگان پیرامون خورشید علوی، که پیشگام و خط شکن با قدرت ایستادگی می کردند، به کار گرفت.

وی با بیان اینکه در میان خاندان پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) و صحابه رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) با سه گروه مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: گروهی از صحابه و خاندان رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) لغزیدند و از اول ناسالم بودند. جمعی نیز سالم و متوسط الحال‌اند و گروه سوم نیز برجستگان این جریان ها هستند.

آیت الله اعرافی، زنده نگه داشتن یاد و خاطره برجستگان خاندان رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) و صحابه را امری ستودنی توصیف کرد و ابراز داشت: بازشناسی، بازخوانی، بازرسی، تبیین و ارائه شخصیت چهره های بزرگ اصحاب و خاندان پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) که در کانون ناب علوی قرار گرفته و از لغزش ها به دور هستند، امر بسیار مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

فروپاشی درونی مساویست با شکست در عمل

سخنران این مراسم، رشادت، شجاعت و دلیری و نهراسیدن حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) در مصاف با دشمن را از ویژگی های بارز شخصیتی حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) دانست و یادآور شد: اگر از درون فروپاشیده، خود را ببازیم، در عمل نیز خواهیم باخت؛ فروپاشی درونی فرد، گروه یا جامعه را در مصاف مشکلات به زمین می زند.

شجاعت؛ حکمت و صلابت درونی حق و عیار بالای روح است. نشکستن عیار درونی در برابر حوادث بیرونی، شجاعت است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: شجاعت و رشادت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) به معنای منطقی و درست آن بود و دارای معرفت و اخلاص عالی و متعالی بوده اند.

وی گستره جهان شناخت و معرفت و اخلاص را از مهم ترین پایه‌های شخصیتی حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) توصیف کرد و یادآور شد: در میان همه گزاره های مربوط به حضرت حمزه(سلام‌الله علیه)، جمله امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام)، که به خداوند سوگند می خورند و می فرمایند:

اگر در لحظه تصمیم و نقطه عطف، حمزه(سلام‌الله علیه) و جعفر بودند، سرنوشت تاریخ تغییر می کرد؛ نشان دهنده عمق راهبردی و تحلیل عمیق معرفتی، سیاسی و… حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) است.

مدیر حوزه های علمیه، خاطرنشان کرد: حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) تاریخ ساز بود و اگر می ماند، درخشش های بی نظیری از این خورشید تابان تلألو می نمود و مهندسی الهی جور دیگری رقم می خورد.

عضو فقهای شورای نگهبان حس سیادت، فرماندهی، پیشگامی و شجاعت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) دارای فلز و عیار فرماندهی و رهبری بود که می توانست تاریخ اسلام را جور دیگری رقم بزند.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه همه خاندان رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) در برابر حضرت علی(علیه‌السلام) تواضع داشته و واقف به بلندای شخصیت والای مولی الموحدین علی(علیه‌السلام) بودند، اظهار داشت: حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) دارای مقامات بالای معرفتی بود که تجلی آن در بیانات رسول الله(صلی‌الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به خوبی معرفی گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر در فلسطین و جای جای اسلام سرداری همچون حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) داشتیم، هرگز شاهد ذلت امروزی امت اسلام نبودیم؛ این ننگ است بر امت اسلام و بیش از پنجاه کشور اسلامی با بیش از ۵۰ درصد ذخایر معدنی و انرژی که رژیم منحوس صهیونیستی در آن فتنه انگیزی کند.

گفتمان انقلاب اسلامی، به سود اسلام است

مدیر حوزه های علمیه افزود: برادران مسلمان و امت اسلام بشنوند که گفتمان انقلاب اسلامی، به سود اسلام است و نجات و هدایت امت و رهایی امت از این ننگ های هجوم بیگانگان، بر پایه بیداری باطن و شکوفایی معرفتی و اخلاقی نهفته که می‌توان با حمزه‌ها رقم زد.

عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: نسل جوان امت اسلام در سراسر جهان و عمق سرزمین های اشغالی باید حمزه(سلام‌الله علیه) را بازشناسی نموده، شجاعت، رشادت و حکمت حضرت حمزه(سلام‌الله علیه) را الگو قرار دهند. این الگوها به ما حیات بخشیده، به جامعه جان دوباره اعطا می کند.

آیت الله اعرافی در پایان سخنان خود تأکید کرد: عزیزانی که از سراسر عالم برای کسب دانش دینی به قم آمده اند، باید منطق حکیمانه و شجاعانه را دریافت و این الگوها را به جهان معرفی نمایند.

بیشتر بخوانید:

عزم آیت الله اعرافی بر شناسایی نهال های ذی‌قیمت آینده‌دار حوزه ها

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42977
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

30مهر
درخشش حوزه علمیه قم در حمایت از عملیات طوفان الاقصی و مردم مظلوم فلسطین
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفتگو با صدای حوزه مطرح کرد؛

درخشش حوزه علمیه قم در حمایت از عملیات طوفان الاقصی و مردم مظلوم فلسطین

22اردیبهشت
ترور شیرین ابوعاقله تجاوز نمایان به آزادی رسانه هاست
رییس کل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو ایران:

ترور شیرین ابوعاقله تجاوز نمایان به آزادی رسانه هاست

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.