• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

1
در پنجمین نشست رسالات با عنوان «حرکت منبری‌های جوان هیأت‌های حسینی» مطرح شد:

کار مبلغ، به هم زدن وضع موجود به نفع وضع مطلوب است/دین حداقلی در جامعه و حتی رسانه ملی بیشتر دیده می‌شود

  • کد خبر : 42839
  • 25 اردیبهشت 1401 - 15:05
کار مبلغ، به هم زدن وضع موجود به نفع وضع مطلوب است/دین حداقلی در جامعه و حتی رسانه ملی بیشتر دیده می‌شود
در نشست رسالات با عنوان منبری های جوان با تبیین طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، اعلام شد که میزان بهره مندی ثروتمندان و بالا شهرنشین ها از یارانه بسیار بیشتر از جنوب شهری ها بود.

به گزارش صدای حوزه، پنجمین نشست رسالات با عنوان «حرکت منبری‌های جوان هیأت‌های حسینی»، با سخنرانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، تولیت مدرسه علمیه مروی و اساتید حوزوی، در روزهای ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ به همت جامعه ایمانی مشعر، در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه تهران برگزار شد.

به تذکر نیاز داریم

استاد محمد باقر تحریری، تولیت مدرسه علمیه مروی تهران در نشست در پنجمین نشست رسالات با بیان اینکه امام زمان(ع) صاحب و مولای ما هستند، تصریح کرد: منبر پایگاه تبلیغ دین است.

وی با بیان این که اولین چیزی که در مقام تبلیغ باید بدانیم معرفت اولیای الهی است، اظهار کرد:

مرحوم ابوی ما گاهی روی منبر می فرمود من اول برای خودم می گویم و بعد برای دیگران. مرحوم سعادت پرور فرمودند یکی از رهزن ها این است که منبری می گوید می خواهم دیگران را هدایت کنم. این در ذهن شما شکل می گیرد و می تواند مشکل ایجاد کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران ادامه داد: مطالبی که پس از کلمه «قول» در قرآن آمده بسیار خاص و کلیدی است. داشتن خشیت خیلی برای منبری مهم است و خشیت غیر خدا نباید باشد. خشیت می تواند پول یا خوش آمدن دعوت کننده یا تعداد جمعیت باشد.

کار مبلغ، به هم زدن وضع موجود به نفع وضع مطلوب است. نبی مکرم اسلام(ص) بالاترین مبلغ است. «ما انزل الیک» در جان پیامبر شکل گرفته است. صدای علی(ع) در قلب پیامبر اسلام(ص) آمده است.

وی افزود: بالاترین عرصه تبلیغ رساندن مردم به خداوند است. حفظ عظمت الهی، معنای خشیت برای مبلغان دین است. ما باید رابطه با پروردگار را درک کنیم و جایگاه خداشناسی را بشناسیم، لازم نیست از براهین سخت استفاده کنیم و با همین لسان ساده هم می توانیم بگوییم. خداشناسی فطری بهترین روش خداشناسی است.

استاد تحریری ادامه داد: نظام عالم، نظام طولی و واسطه است و از این معنا نباید غفلت کرد. همه ما در هر سطحی هستیم به تذکر نیاز داریم.

استاد اخلاق حوزه اظهار کرد: در منبر نباید ابتدا شبهه را مطرح کرد. حضرت امام صادق علیه السلام حتی در مواجهه با ابوالاوجا، ابتدا به روش ایجابی عمل می کردند. روش های گفت و گو با دیگران را باید از قرآن فرا گرفت. نکته دوم خشیت، اظهار خضوع عملی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران ادامه داد: خودسازی برای مبلغ خیلی مهم است. مبلغ در معرض دید مردم است. اگر من در حوزه منبر، موازین را رعایت کردم، خودش اثرگذار است.‌ مرحوم آقای کافی با آن حالت تواضع و گریه، در مردم بسیار موثر بود. ایشان حالت گریه و ضجه می گرفت، به طوری که در حالت یک راننده کامیون نیز موثر بود.

استاد تحریری بیان کرد: ما باید برای خودمان برنامه عملی داشته باشیم. مراقبت در منبر بسیار موثر است. میرزا عبدالعلی تهرانی هر چیزی را نمی دانست می گفتند «مثل شیر می گویم نمی دانم.»؛ مرحوم آقای فلسفی از روی کاغذ روایت را می گفتند.

خارجی ها از دولت جمهوری اسلامی یارانه می گرفتند!

حجت الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این اظهار کرد: مقام معظم رهبری در اولین دیدار با دولت سیزدهم، بر موضوع عدالت تاکید کردند. آقای رئیس جمهور نیز پیوست عدالت را سرلوحه کارهای دولت قرار دادند و تاکید کردند باید کار اساسی انجام شود که موضوع سامان دهی واقعی یارانه ها از جمله این کارها است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که عدم دقت در تخصیص و توزیع یارانه ها برای کشور ایجاد کرده است، گفت: دلالان و واردکنندگان بی وجدان از محل اعتبارات مربوط به یارانه، منشاء فساد اقتصادی شده اند.

وی اضافه کرد: قاچاقچیان نیز از محل توزیع نادرست ارز سود بسیاری برده اند و از سوی دیگر بخشی از یارانه مردم ایران نصیب مردم برخی از کشورهای دیگر می شود. جالب است که تولیدکنندگان خارجی از دولت جمهوری اسلامی، یارانه می گرفتند.

عبدالملکی ادامه داد: میزان بهره مندی ثروتمندان و بالا شهرنشین ها از یارانه بیشتر از جنوب شهری ها بود. روش توزیع یارانه کاملا ناعادلانه و عمده کارشناسان اقتصادی معتقدند روش های سابق یارانه، اشتباه بود.

وی اضافه کرد: دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومان، کار اصلاح توزیع یارانه را به صورت جدی آغاز کرد و برای جلوگیری از مشکلات معیشتی برای مردم، تدابیری همچون افزایش میزان یارانه و کالابرگ الکترونیکی اتخاذ کرده ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: هدف دولت توزیع کاملا عادلانه یارانه میان مردم است.

در ادامه این نشست، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سؤالات جمعی از مبلغان دینی را شنید و در ادامه، پاسخ آنها را داد.

روایات قوی برای مردم بخوانیم

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی جاودان هم در پنجمین نشست رسالات با بیان اینکه یک روحانی نباید سوار ماشین سلطنتی شود، اظهار کرد: زمانی من سوار نیسان بودم. طلبه ای سوار بر موتور بود. یک آقایی هم کنار یک فرمانده ارتش در ماشین خوبی نشسته بود. مردم نه من و نه آن طلبه موتورسوار را نگاه کردند، بلکه آن روحانی را نگاه می کردند که سوار چنین ماشینی شده بود.

وی گفت: روحانیون باید عرف را رعایت کنند. هر گناهی را می توان جواب داد، ولی اگر به خاطر رفتار من، مردم از دین گریزان شوند، این را نمی شود جواب داد.

استاد اخلاق در ادامه هدایت مردم را از وظایف مهم روحانیون دانست و اظهار کرد: جهات اخلاقی را با مردم رعایت کنید. لزومی ندارد ما هر چیزی را بگوییم. ما باید قرآن و حدیث خوب برای مردم بگوییم.

وی در ادامه با اشاره به واقعه روز عاشورا، اظهار کرد: ما باید روایات قوی را مستند و با ارائه سند برای مردم بخوانیم. حرف بدون سند نزنید. ما نسبت به سخنان مان مسئول هستیم، زیرا فرشتگان عتید و رقیب همه چیز را می نویسند.

وی افزود: ما به جوان می گوییم که نمازت را درست بخوان و هر روز صبح با امام زمان علیه السلام عهد ببند و صحبت کن. دعای عهد توسل خوبی به امام زمان(عج) است.

دین حداقلی در جامعه و حتی رسانه ملی بیشتر دیده می‌شود

محمد حسین کشکولی، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما هم در این نشست با بیان اینکه آماده استماع و دریافت نظرات مبلغان دینی در مدیریت درست شبکه قرآن است، اظهار کرد: به دلیل وجود تکثر دین، متاسفانه دین حداقلی در جامعه و حتی در رسانه ملی بیشتر دیده می‌شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما افزود: به این دلیل که هدف، جذب حداکثری مخاطب استُ رسانه ملی نیز به دنبال طرح جذاب و قشنگ امام حسین علیه السلام است. این موضوع در غرب نیز مطرح و مورد نقد بودن است که وقتی معارف کلیسا را می خواهیم به رسانه بیاوریم، قداست آن را می گیریم و شکل نمایشی آن را عرضه می کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون اسلام اخلاقی و توصیه ای به دلیل پر رنگ بودن دین حداقلی در جامعه، در رسانه های ما بیشتر تبلیغ می شود. ما در رسانه دچار مشکل فرم نیز هستیم. در بازنمایی انقلاب اسلامی نیازمند فرم خلاقانه و مردمی هستیم.

وی ادامه داد: مشکل این است که دستور برنامه های ما را نظام تبلیغاتی دشمن انتخاب می کند. غوغاسالاری دشمن موجب می شود ما دیگر صدایی را نشنویم. از سوی دیگر مردم نیز موضوعاتی را مطرح و از روحانیون می پرسند که شاید کمتر به ذهن ما می رسد.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما اظهار کرد: ما در رسانه ملی همسو با مطالبه مقام معظم رهبری، موضوع روایت گری درباره شخصیت ها، داستان ها و اسطوره ها را به صورت جدی دنبال می کنیم.

بیشتر بخوانید:

مدیران جدید ۶ شبکه صداوسیما منصوب شدند

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42839
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.