• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
گزارشی درباره «بوم‌گرد» از زبان کارگردان این مستند:

نگاهی به موضوع فرهنگ و گردشگری از زاویه نگاه یک طلبه کارگردان

  • کد خبر : 40016
  • 06 فروردین 1401 - 16:44
نگاهی به موضوع فرهنگ و گردشگری از زاویه نگاه یک طلبه کارگردان
امیرحسین منیری کارگردان مستند مسابقه «بوم‌گرد» بیان کرد که اگر افراد محلی و بومی از سوی گردشگران تشویق شوند، علاوه‌بر حفظ سنت‌های فرهنگی و آداب و رسوم، رونق گردشگری را نیز شاهد خواهیم بود.

به گزارش صدای حوزه، امیرحسین منیری کارگردان مستند مسابقه «بوم‌گرد» که از شبکه یک سیما در ایام نوروز در حال پخش است، درباره نگاه این برنامه به موضوع گردشگری و مخاطراتی که معرفی جاذبه‌های گردشگری می‌تواند به دنبال داشته باشد، گفت: نگاه ما در این مسابقه به موضوع گردشگری متفاوت بود، به این جهت که اصالت را به مقصد دادیم و به مناطقی رفتیم که به دلیل فاصله از پایتخت از فرهنگ خود فاصله نگرفته بودند.

حفظ فرهنگ بومی، مولفه اصلی ساخت مستند گردشگری

وی اضافه کرد: برای مثال در فصل یک مسابقه که به معرفی مناطق شمال کشور اختصاص داشت، به جای مازندران استان گیلان را انتخاب کردیم که به نظر می‌رسید نسبت فرهنگ خود را بیشتر حفظ کرده است. در «بوم‌گرد» و موضوع گردشگری، ارزش فرهنگ حوزه مقصد حفظ شده است و بنابراین مناطقی انتخاب شدند که از نظر فرهنگی بکرتر و دست نخورده‌تر بودند.

اگر این نگاه از ابتدا در مناطقی که در حوزه گردشگری در حال حاضر فعال هستند، به وجود می‌آمد و محلی‌ها برای حفظ فرهنگ و تعهدشان به آن از سوی گردشگران همواره مورد تحسین قرار می‌گرفتند، حتماً آن را بیش از پیش حفظ می‌کردند و متأسفانه شاهد فراموشی برخی از آداب و سنت‌ها نبودیم.

منیری درباره کارگردانی مشترک این اثر با تورج کلانتری عنوان کرد: از آنجایی که من و تورج کلانتری حدود ۶ سالی است که مستندها و آثار مشترکی را با یکدیگر تولید کرده‌ایم، دیگر به خوبی همدیگر را می‌فهمیم و از سلایق هم باخبر هستیم. در پشت صحنه حتی گاهی با یک نگاه به این درک مشترک می‌رسیم و اتفاق نظر خوبی داریم. این سابقه همکاری در پشت صحنه مسابقه «بوم‌گرد» ما را به اشتراک نظر می‌رساند.

هرآنچه که نشانی از فرهنگ داشته باشد

وی درباره میزان سنخیت آیتم‌های برنامه با ویژگی محلی و بومی استان هرمزگان که در فصل دوم محوریت دارد، بیان کرد: هر آنچه که در استان هرمزگان نشانی از فرهنگ داشته است، در فصل دوم مسابقه مستند «بوم‌گرد» نیز مورد توجه بوده است؛ از نوع لباس گرفته که در مناطق بلوچ‌نشین هرمزگان لباس‌های شرکت‌کنندگان را تغییر دادیم و در مناطق بندری نیز لباس بندری برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفتیم. سایر موارد نیز از گویش تا موسیقی محلی همه با ویژگی‌های بومی در برنامه لحاظ شده‌اند.

در طراحی آیتم‌های مسابقه و آیتم‌هایی که برای معرفی جغرافیای منطقه در برنامه در نظر گرفته شده است، نیز به این اصل پایبند بوده‌ایم.

فصل دوم مستند مسابقه «بوم‌گرد» به کارگردانی تورج کلانتری و امیر منیری با محوریت بوم‌گردی و گردشگری اقتصادی، نوروز ۱۴۰۱ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود. فصل دوم این مسابقه خانوادگی در استان هرمزگان و شهرستان میناب و بنادر جاسک و هرمز می‌گذرد. بدین ترتیب سه خانواده در قالب یک رقابت مبتنی بر زیست‌بوم منطقه در چند قسمت به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

این مسابقه بر پایه سه سرفصل گردشگری با محوریت بوم‌گردی، در نظر گرفتن اقتضائات فرهنگی هر منطقه، اشتغال و کسب و کار روستایی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های مغفول و در نهایت ارزش بخشی به سنت‌ها و آداب و رسوم هر منطقه و هویت‌بخشی به هر بوم و قومیت تولید شده است.

تهیه‌کنندگی مستند مسابقه «بوم‌گرد» را که محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولید شده در مؤسسه اوما فیلم است، سید جمال عودسیمین و تورج کلانتری برعهده داشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

حضور چشمگیر طلاب جهادی درخدمت به بیماران کرونایی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40016
  • منبع : مهر

مطالب مرتبط

03تیر
درباره جذب و گزینش طلاب علوم دینی
معاون تهذیب حوزه های علمیه تبیین کرد؛

درباره جذب و گزینش طلاب علوم دینی

30بهمن
طلبه دهه هفتادی که به داد حاشیه‌نشینان بیرجند رسید
گزارشی از فعالیت های یک طلبه جهادی؛

طلبه دهه هفتادی که به داد حاشیه‌نشینان بیرجند رسید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.