• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

3
نگاهی به زندگی پربرکت مرحوم آیت‌الله علوی گرگانی:

در ایام جنگ چند بار درس خود را تعطیل نمود و همراه شاگردانش به جبهه‌ها شتافت

  • کد خبر : 39544
  • 25 اسفند 1400 - 12:16
در ایام جنگ چند بار درس خود را تعطیل نمود و همراه شاگردانش به جبهه‌ها شتافت
آیت الله علوی گرگانی(ره) پس از رحلت حضرت امام (ره)، بیشترین حمایت‌ها را از نظام جمهوری اسلامی و رهبری حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به عمل آورده و در سخنرانی‌های عمومی و دیدار اقشار مختلف و مسئولین، از مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب حمایت نموده است.

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله‌العظمی سید محمدعلی علوی گرگانی، خرداد سال ۱۳۱۸ شمسی در نجف به دنیا آمد. پدر بزرگوارش آیت الله سید سجاد علوی از عالمان و فقهای منطقه گرگان بود و این مرجع تقلید ادبیات عرب را نزد پدرش فراگرفت.

وی در ۷ سالگی به همراه خانواده از نجف به ایران بازگشت و در ۱۶ سالگی عازم سفر عتبات و حج شد و در بازگشت از حج قصد ماندن در نجف را داشت؛ اما به توصیه آیت‌الله حکیم به قم بازگشت.

وی درس‌های سطح را طی چهار سال نزد علمای بزرگی همچون آیات عظام مجاهدی تبریزی، سلطانی طباطبایی و ستوده اراکی فراگرفت و سپس به مدت سه سال در درس خارج فقه آیت‌الله بروجردی و هشت سال در درس خارج اصول فقه امام خمینی (ره) و ۱۵ سال در درس فقه آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی شرکت کرد.

آیت‌الله‌العظمی علوی گرگانی به مدت هفت سال در ایام تابستان به نجف می‌رفت و در درس عالمان حوزه علمیه نجف همچون آیت الله خویی و میرزا باقر زنجانی حاضر شده و علاوه بر آن آیات عظام گلپایگانی، عباسعلی شاهرودی و محمدعلی اراکی از دیگر استادان وی بودند.

وی تدریس علوم دینی را با کتاب‌های ادبیات عرب آغاز کرد، پس از آن کتاب‌های معالم، قوانین، شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و شرح منظومه را تدریس کرد. وی در سال ۱۴۰۵ق بنا به تقاضای تعدادی از شاگردانش، تدریس درس خارج فقه و اصول فقه را نیز آغاز کرد.

آیت‌الله علوی گرگانی دارای تألیفاتی در زمینه فقه، اصول فقه، حدیث و رجال است. تألیفات وی توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی گردآوری و در یک لوح فشرده منتشر شده است که برخی از این آثار عبارت است از توضیح المسائل (به زبان‌های فارسی و اردو)، منهج الصالحین (رساله توضیح المسائل عربی)، أجوبه المسائل یا پاسخ به جدیدترین استفتاءات، منهج الناسکین (مناسک حج عربی)، المناظر الناضره فی أحکام العتره الطاهره(فقه اجتهادی)، نورالهدی (تعلیقه بر عروه الوثقی)، گلچینی از انوار اخلاقی برگزیده درس اخلاق‌های و ره ‌توشه پارسیان (شرح وصیت‌های پیامبر اسلام به ابوذر غفاری). همچنین نرم‌افزار مجموعه آثار آیت‌الله علوی گرگانی، در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تهیه شده است.

آیت ‌الله العظمی علوی گرگانی، پیش از انقلاب در راهپیمائی‌های طلاب و فضلای حوزه علمیه قم همواره شرکت داشت و پس از پیروزی انقلاب هم، از سوی حضرت امام (ره) به عضویت «دادگاه عالی قم» درآمد و به بسیاری از پرونده‌های سخت و مشکل قضایی رسیدگی کرد. وی همچنین برای شرکت در جبهه‌های نبرد حق و دفاع مقدس، چند بار جلسه درس خود را تعطیل نمود و خود همراه با شاگردانش به جبهه‌ها شتافت.

این استاد سطوح عالی حوزه، پس از رحلت حضرت امام (ره)، بیشترین حمایت‌ها را از نظام جمهوری اسلامی و رهبری حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای به عمل آورده و در سخنرانی‌های عمومی و دیدار اقشار مختلف و مسئولین، از مواضع حکیمانه رهبر معظم انقلاب حمایت نموده و همگان را به اطاعت از ایشان و تقویت معظم‌له، توصیه می‌نمود.
این مرجع تقلید اقدام به ساخت مسجد، حسینیه، درمانگاه و صندوق قرض‌الحسنه در نقاط مختلف ایران کرده است.

تعمیر بخشی از مسجد جامع گرگان، تأسیس و تعمیر چند مسجد در این شهر و مناطق اطراف آن، ساخت درمانگاه در روستاهای گرگان، ساخت حسینیه مهدی‌شهر سمنان و تأسیس صندوق قرض الحسنه هیئت فاطمیه تهران از آن جمله است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39544

مطالب مرتبط

26اردیبهشت
آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا دعوت حق را لبیک گفت
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛

آیت الله سید عبدالله فاطمی نیا دعوت حق را لبیک گفت

29فروردین
اثرات دیدن خشونت والدین بر کودکان
از افسردگی و اضطراب تا چالشهای فیزیکی و آزار جسمی؛

اثرات دیدن خشونت والدین بر کودکان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.