• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

8
مدیرعامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مطرح کرد؛:

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام 

  • کد خبر : 39106
  • 17 اسفند 1400 - 15:06
صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام 
صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ با سرمایه اهدایی حضرت امام خمینی – قدس سره شریف تاسیس گردید و امروز با بیش از چهل سال سابقه افتخارآمیز در پرداخت وام های قرض الحسنه بدون کارمزد، سود و جریمه تاخیر دارد.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی شهیدی پور مدیرعامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت وگویی که به مناسبت روز احسان و نیکوکاری و روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه قرض الحسنه برگزار شد،گفت: قرض الحسنه یکی از اعمال نیکی است که در قرآن کریم، بر انجام آن تاکید شده است.

قرض در قرآن همواره با صفت حَسَن مقرون است.قرض در معنای لغوی به معنای جدا کردن و کندن است. در عرب، به قیچی، مقراض می گویند.

مفهوم لغوی قرض

وی افزود: مفهوم لغوی قرض، جدا کردن مال یا اموالی است که به فرد تعلق داشته و به دیگری بدهد، قرآن کریم، زکات و انفاق را مصداق “قرض حسن” ذکر می کند. خداوند می فرماید کسی که مالی را به صورت زیبا و نیکو از خود جدا کرده و انفاق نماید گویا آن را به خدا داده است .

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه بیان کرد: خداوند برای قرض حسن و نیکو، اجر کثیر, آمرزش گناهان , تشکر و رضایت الهی را وعده داده است در آیه ۲۴۵ سوره بقره آمده است چه کسی به خدا قرض نیکو می دهد. یعنی چه کسی از اموال خود در راه خدا می بخشد، در این صورت، خداوند پاداش کثیربه او می دهد.

وی گفت: برای فهم معنی کثیر می توان آن را با بکار بردن کلمه قلیل برای متاع دنیا در قرآن کریم مقایسه نمود. پس معنی کثیر بزرگتر از دنیا و مافیها است لذا اجرانفاق و قرض دادن قابل احصا و شمارش نیست . در اصطلاح فقهی به قرضی که به فردی داده شده و بدون هیچ زیاده ای پس گرفته شود قرض الحسنه می گویند

صندوق

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، اظهار کرد: گاهی برای شناخت اهمیت یک شی به مخالف آن نیز می توان نگاه کرد، به هر میزان که ربا مذموم است و از آن نهی شده است قرض الحسنه مطلوب و به آن امر شده است.

قرض الحسنه حتی در مواردی بیش از انفاق توصیه می گردد، زیرا با انفاق یکبار مال به فرد بخشیده می شود ولی در قرض الحسنه می توان مال را در گردش قرار داده و بارها به عنوان قرض آن را پرداخت نمود.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری و استفاده از پول برای مردم اهمیت دارد. گاهی برخی در امور اقتصادی سرمایه گذاری می کنند. گاهی نیز با آن تجارت می کنند و از منافع آن بهره مند می شوند ولی سرمایه گذاری یک پول برای دادن قرض الحسنه به دیگران، سرمایه گذاری والا و ارزشمندی است که اجرمضاعف معنوی و پاداش کثیر را به دنبال خواهد داشت و عده زیادی از آن بهره مند خواهند شد و با بازگشت این پول، مجددا پرداخت قرض الحسنه و اجر مضاعف آن تکرار می شود.

ترویج فرهنگ قرض الحسنه ترویج فرهنگ سخاوت و مردانگی

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور، گفت: ترویج فرهنگ قرض الحسنه ترویج فرهنگ سخاوت و مردانگی در جامعه اسلامی است. این مساله یک الگوی مهم در سبک زندگی و زیست اسلامی است. قرض باعث افزایش روزی و برکت در مال و عمر می شود و ارزش افزوده اجر معنوی آن جبران کاهش ارزش پول را می نماید.

وی یادآورشد: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند که هر کس به برادر مومن اش قرضی بدهد، به میزان هر درهم آن همانند کوه رضوی و طورسینا، از سوی خداوند جزای خیر دریافت می کند.

کشور ما پر از افراد خیر و نیکوکاری است که با احیای سنت قرض الحسنه این واجب مهم را انجام می دهند.

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه، عنوان کرد: از دیگر سوی کسانی هم که قرض دریافت می نمایند نیز وظایفی دارند زیرا وقتی ما از افراد جامعه می خواهیم که اموال خود را به قرض الحسنه اختصاص دهند و آنان را به رفق و مدارای با وام گیرنده توصیه می کنیم می بایست وام گیرنده نیز به عهد و قرار خود پایبند باشد و در بازپرداخت تعلل ننماید تا این سنت حسنه با تعامل دو سویه وام دهنده و وام گیرنده در جامعه تقویت و گسترش یابد .

روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه

وی، یادآورشد: به همین مناسبت روز ۱۴ اسفند به عنوان ترویج فرهنگ قرض الحسنه نامگذاری شده است، این نامگذاری مناسب و بجا، فرصتی است که فرهنگ قرض الحسنه برای جامعه تبیین و ترویج شود.

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ با سرمایه اهدایی حضرت امام خمینی – قدس سره شریف تاسیس گردید و امروز با بیش از چهل سال سابقه افتخارآمیز در پرداخت وام های قرض الحسنه بدون کارمزد ، سود و جریمه تاخیر دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور، گفت: صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی یکی از موسسات زیر مجموعه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می باشد. صندوق قرض الحسنه دفترعلیرغم اینکه مجاز است کارمزد بابت هزینه های خود از وام گیرندگان خود دریافت کند ولی به منظور ترویج سنت قرض الحسنه کارمزد وام های این صندوق صفر می باشد.

وی عنوان کرد: هدف و ماموریت مهم صندوق قرض الحسنه کمک برای رفع مشکلات مالی طلاب و فضلا، محققان، نویسندگان، کارکنان نهادهای حوزوی و اساتید حوزه های علمیه می باشد. این صندوق در سالهای ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، مبلغ ۹۴۹ میلیارد تومان به تعداد ۲۰۹ هزارفقره وام پرداخت نموده است.

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی، بیان کرد: در سال جاری تا کنون قریب به ۱۸ هزار فقره وام بالغ بر ۱۶۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.جلب مشارکت افراد خیر و مشتریانی که با سپرده گذاری بدون توقع دریافت سود جهت پرداخت قرض الحسنه یکی از امتیازات و ویژگی های ارزشمند صندوق می باشد

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات، دریچه ای برای احیای قانون مترقی اسلام 

وی گفت: هر فرد به هر میزانی که در حساب خود نزد صندوق موجودی داشته باشد دراجرمعنوی پرداخت قرض الحسنه شریک است. هرگونه افزایش موجودی در صندوق کمک و مشارکت بیشتر به سنت قرض الحسنه بوده و موجب برخورداری بالاتر از پاداش و اجر مضاعف آن است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی پور،با اشاره به وام هایی که در اختیار افراد قرار می گیرد، اظهارکرد: انواع وام های صندوق، در حال حاضر در چند موضوع هدفمند می باشند:

الف – وام معیشت که بخش عمده ای از وام های پرداختی می باشد.

ب – وام کمک هزینه ازدواج به طلابی که متاهل می گردند پرداخت می شود ، این وام ارتباطی به وام دریافتی آنها از سایر بانک ها ندارد.

ج- وام کمک هزینه فرزندآوری جهت تشویق و ترویج فرهنگ فرزند آوری است که به طلاب جهت تولد فرزند سوم و بالاتر پرداخت می گردد.

د- وام کمک هزینه جهیزیه با تصویب هیات مدیره محترم صندوق از سال آینده پرداخت می گردد.ه- وام مسدودی توسط افراد و موسسات از محل موجودی منابع خود نزد صندوق پرداخت می گردد.

وی با بیان این که میزان و مبلغ وام های پرداختی بر اساس منابع و مقدورات صندوق تعیین می گردد گفت: در این راستا از افراد خیر و علاقه مند به تقویت از سنت قرض الحسنه دعوت می کنیم که گردش مالی خود را به هر میزان که باشد از طریق این صندوق انجام داده و ما را در رفع نیازهای طلاب کمک و یاری نمایند .

مدیر عامل صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی، بیان کرد: صندوق، مشتریان و ارباب رجوع را ولی نعمت خود دانسته و بر خود وظیفه می داند که خدماتی متناسب با کرامت و شان و منزلت آنها ارائه نماید.

وی با بیان این که ارائه خدمات غیر حضوری به مشتریان یکی از اولویت های اصلی صندوق بوده و در حال حاضر بیش از هشتاد درصد از خدمات به صورت غیر حضوری انجام می شود، گفت: صندوق با بیش از چهل سال سابقه افتخار می نماید که مورد اعتماد حوزه های علمیه، دفتر مقام معظم رهبری، بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید، طلاب ، فضلا و اساتید حوزه های علمیه می باشد.

بیشتر بخوانید:

صندوق قرض الحسنه دفتر تبلیغات اسلامی به منظور حمایت از خانواده طلاب، بابت تولد فرزند سوم و بالاتر وام قرض الحسنه پرداخت می کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39106
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.