• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
جشن تکلیف دانش آموزان مجتمع دکتر حسابی قم، با حضور آیت الله غروی برگزار شد؛

توصیه‌ی آیت الله غروی به دانش‌آموزان: تاکید بر خودسازی در ایام نوجوانی

  • کد خبر : 39006
  • 14 اسفند 1400 - 16:14
توصیه‌ی آیت الله غروی به دانش‌آموزان: تاکید بر خودسازی در ایام نوجوانی
اگر می‌خواهید بحران را به خوبی پشت سر بگذارید، باید خودتان به فکر خود باشید؛ به این معنا که خود را مدیریت کنید و از تجاربِ دیگران (با همه‌ی خطاهایی که دارند) در راه رشد، تعالی و تکامل خود، استفاده کنید.

به گزارش صدای حوزه، همزمان با ایام پایانی ماه پُرفیض رجب، دانش‌آموزان تازه به سن تکلیف رسیده، نماز جماعت را به امامت آیت الله غروی، اقامه کردند.

در این مراسم که در سالن اجتماعات مجتمع دکتر حسابی قم برگزار شد، ۸۰ نفر از دانش آموزانِ پایه‌ی هشتم، میثاق بندگی خود را جشن گرفتند.

تاکید بر خودسازی در ایام نوجوانی، توصیه‌ی آیت الله غروی به دانش‌آموزان

آیت الله سید محمّد غروی در این مراسم با استناد به دو آیه‌ی شریفه‌ی “لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن أَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رَحیمٌ” و “یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِیرًا” پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را حریص در هدایت افراد، دلسوز برای مومنان، شاهد بر امت اسلام، بشارت دهنده به خوبی‌ها و سعادت دنیا و آخرت و در نهایت، انذار دهنده از گناهان معرفی نمود.

وی نزدیکی و تقرّب انسان به خدا را زمینه‌ی رسیدن به اوج کمال دانست و افزود: آنچه که در این عالم اتفاق می‌افتد، بدون اذن حضرت حق تحقق پیدا نخواهد کرد؛ زیرا خداوند صاحب اراده‌ی ماست؛ اما در عین حال، از ما خواسته تا کارها را با اراده و اختیار خودمان انجام دهیم.

عضو جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم با اشاره به اینکه سنّ تکلیف و بلوغ، زمانی است که از انسان انتظار می رود تا به انجام واجبات و دوری از محرمات الهی بپردازد، خطاب به دانش آموزان گفت: شما عزیزان در حال حاضر، به سن تکلیف که در شرایط فعلی بین ۱۳ تا ۱۵ سال است، رسیده‌اید و لذا بزرگان دین، روی این سنّ خیلی تاکید و تکیه می‌کردند.

وی ظرفیت روحی و بدنی ایجاد شده در وقت مکلّف شدن انسان را زمینه‌ی طرفِ خطاب قرار گرفتن پروردگار دانست و با اشاره به اینکه از این به بعد، انسان مورد تکلیف الهی قرار می‌گیرد و خدا مثل سایر بزرگترها شما را می‌بیند، گفت: اگر ما تا به این سنّ، رفتارهای خوبمان، جنبه‌ی تمرینی داشته است، از این زمان به بعد، تکلیف است و باید از محرمات الهی دوری و آنچه خدا بر ما واجب کرده است را انجام دهیم.

عضو سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن توصیه به دانش‌آموزان که باید تمام توان خود را به کار گیرید و از ظرفیت بلوغ که خدادادی است استفاده کنید گفت: طبق گزارش دانشمندان، انسان تا بالای بیست سال، هنوز قسمت‌هایی از مغزش تکمیل نشده

و لذا جوان و نوجوان در این سنین، آسیب پذیر و خطر پذیر است و باید با چشمی باز، حرکت کند.

توصیه‌ی بعدی آیت الله غروی به دانش آموزانِ تازه به سنّ تکلیف رسیده‌ی مجتمع دکتر حسابی قم، استفاده از تجارب والدین و مربیان بود.

وی گفت: نباید اینطور باشد که فکر کنیم همه چیز را می‌دانیم، در خیلی از جاها باید سوال بپرسیم و مطالعه کنیم تا به جواب برسیم.

عضو جامعه‌‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم، سنّ بلوغ را به عنوان یک زمان بحران در جنبه‌های مختلفِ عاطفی، انگیزشی و جنسی دانست و خطاب به نوجوانان گفت: اگر می‌خواهید بحران را به خوبی پشت سر بگذارید، باید خودتان به فکر خود باشید؛ به این معنا که خود را مدیریت کنید و از تجاربِ دیگران (با همه‌ی خطاهایی که دارند) در راه رشد، تعالی و تکامل خود، استفاده کنید.

آیت الله غروی سنّ رشد و سنّ جوانی را دارای مزایای زیاد برشمرد و اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که از این پس، مسئولیت ویژه‌ای به عهده‌ی ما آمده است و از این به بعد، ما در برابر کردار و رفتارمان، مسئول هستیم.

وی در پایان ضمن تبریک مجدّدِ جشن تکلیف به مخاطبان خود، آنان را نصیحت نمود و گفت: شما عزیزان اگر توانستید در این سنّ، جنبه‌های اخلاقی خودتان را بسازید، به‌راحتی میتوانید به سعادت اخروی و کمال خودتان دست پیدا کنید.

حجت الاسلام حسنعلی خوئینی دیگر سخنرانِ این جشنِ تکلیف بود.

وی در سخنان کوتاهی بر اهتمام دانش‌آموزان نسبت به “نماز اول وقت”، “نمازجماعت”، “نماز در مسجد” و “نماز با حضور قلب”، تاکید نمود.

قرائت میثاق‌نامه‌ی بندگی توسط دانش‌آموزان در کنار تصاویر زیبای شهدای دفاع مقدس و مدافعین حرم، از جلوه های خاص این مراسم بود.

مداحی برادر میرجعفری و اجرای زیبای گروه سرود انصارالحجه که از بسیج هنرمندان به این مراسم دعوت شده بودند، از دیگر برنامه‌های این جشنواره‌‌ی تکلیف بود.

همچنین در این مراسم حسین خلیلیان مسئول مجتمع آموزشی- فرهنگی پروفسور محمود حسابی، با اشاره به هشتم اسفند، سالروز تاسیس نهاد امور تربیتی که توسط شهید محمد جواد باهنر پایه‌ریزی شد، این نهاد را مقدّس دانست و بر لزوم الگوگیری دانش‌آموزان از سیره‌ی رفتاری بزرگان در دین‌مداری و اخلاق، تاکید کرد.

در این مراسم برادر پیشوایی و حجج اسلام احمدی، رازقی و کشاورزی (از معاونین محترم پرورشی) و نیز حجت الاسلام احمد قادری امام جماعت مجتمع دکتر حسابی، لوح تقدیر خود را از دست آیت الله غروی دریافت کردند.

همچنین تمام دانش‌آموزان هدایای خود را که شامل: قرآن کریم، مفاتیح الجنان، سجاده، مُهر و تسبیح بود، از دستان آیت الله غروی و مدیران مجتمع گرفتند.

این مراسمِ جشن، با اقامه‌ی نمازِ جماعت در نمازخانه‌ی مجتمع به پایان رسید و جلوه‌هایی زیبا از عشق و دلدادگی نوجوانان از ایستادن در مقابل معبود را به تصویر کشید.

دانش آموزانِ پایه‌ی هشتم مجتمع دکتر حسابی قم در پایان، با آیت الله غروی، عکس یادگاری گرفتند. ‌

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39006

مطالب مرتبط

22شهریور
ضرورت تربیت نوجوان ها برای مواجهه و پاسخگویی به نیازهای ۱۰ سال آینده
محمد محمدی، مسئول نوجوانان هیئت آیین حسینی عنوان کرد؛

ضرورت تربیت نوجوان ها برای مواجهه و پاسخگویی به نیازهای ۱۰ سال آینده

02بهمن
نوجوان امروزی برای ماهیت اعتراض گونه رپ به سمتش نمی‌رود
پژوهشگر حوزه موسیقی درباره موسیقی مورد علاقه نوجوانان مطرح کرد؛

نوجوان امروزی برای ماهیت اعتراض گونه رپ به سمتش نمی‌رود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.