• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
آیت الله اعرافی در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه مطرح کرد؛

کتاب سال حوزه نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه

  • کد خبر : 38827
  • 05 اسفند 1400 - 14:22
کتاب سال حوزه نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه
ما افتخار داریم که حوزه‌های علمیه بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است.مراحل گوناگونی بر حوزه‌های علمیه گذشته است؛ قبض و بسط‌های مختلفی را در این سیر تاریخی حوزه‌های علمیه شاهد بوده‌ایم.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با اشاره به برکات ماه رجب و سیر سلوک این ماه و تبریک پیشاپیش عید سعید مبعث، و با تقدیر از همه پژوهشگران، نویسندگان، محققان، ارائه دهندگان آثار به همایش کتاب سال و دست اندرکاران این همایش، گفت: دعاهای دلربای این ماه در آسمان اخلاق و عرفان سیر و سلوک می‌کنند؛ برای ما حوزویان درک حقایق این ماه و حرکت برای رسیدن به عظمت ماه‌های شعبان و رمضان، فریضه است.

مدیر حوزه های علمیه، افزود: ما افتخار داریم که حوزه‌های علمیه بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است.مراحل گوناگونی بر حوزه‌های علمیه گذشته است؛ قبض و بسط‌های مختلفی را در این سیر تاریخی حوزه‌های علمیه شاهد بوده‌ایم.

وی، حوزه‌های علمیه را در طول تاریخ در شاهراه پاسخگویی به مسائل نوپدید دانست و گفت: در یکصد سال اخیر که به نحوی حوزه علمیه قم بالنده شد و در کنار سایر حوزه‌های علمیه بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قله‌های بلندی دست یازید.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه، تصریح کرد: حجم بالای آثار فقهی، اصولی، حدیثی، کلامی، تفسیری و ادبی در یکصد سال اخیر و در حوزه علمیه قم گویای پیشرفت چشمگیر آن در این قرن می‌باشد.

وی با اشاره به ورود حوزه علمیه قم به علوم جدید افزود: پرداختن به نظریات تولید شده در جهان غرب و نقد آنها را در عصر اخیر حوزه علمیه قم شاهد هستیم که شامل بحث‌های مختلفی در زمینه‌هایی همچون فلفسه های مضاف است.

مدیر حوزه‌های علمیه، بیان داشت: پایه ریزی سایت‌ها و مجلات و بهره گیری از دانش روز، جهت ارائه مطالب علمی یکی از کارهای بزرگی است که در دهه‌های اخیر حوزه قم اتفاق افتاده است.

وی گفت: گسترش و تنوع نهادی و ساختاری در حوزه پژوهش و راه اندازی پژوهشگاه‌های مختلف را یکی دیگر از دستاوردهای حوزه علمیه قم در سده گذشته است.

آیت الله اعرافی، اظهار کرد: با توجه به برخی کمبودها و کاستی‌ها باید در کنار یکدیگر، با بهره گیری از منابع عمیق دینی و با استفاده از ظرفیت علما و بزرگان حوزه از مشکلات بکاهیم.

وی با تأکید بر لزوم خلق نظریات علمی و عبور از مرزهای دانشی جدید، عنوان داشت: ما باید بزرگانی مانند شیخ انصاری، علامه طباطبایی، شیخ طوسی و بزرگانی از این دست را الگوی خود قرار دهیم؛ حرکت ما باید حرکتی نو، ناظر به نیازهای جدید، اما در عین حال عمیق و با تکیه بر روش اجتهادی اصیل باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه، گفت: توازن تحقیقات و مطالعات حوزوی باید از سوی مسئولین ذیربط و با تهیه نقشه جامعی از تولیدات موجود رعایت گردد.

وی ادامه داد: با توجه به درختواره دانشی و طبقه بندی علومی که مصوبه شورای عالی حوزه نیز می‌باشد لازم است محققان در تدوین دقیق منابع و متون رشته‌های مختلف ما را یاری کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه، علم سنجی جامع را یکی از لوازم حوزه‌های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید رتبه بندی‌های مختلفی اعم از مجلات، مدارس علمیه، محققان و کتب حوزوی را در دستور کار خود قرار دهیم؛ در برخی از این محورها رتبه بندی انجام گرفته اما هنوز جا برای کار زیاد است.

وی گفت: همه اینها مبتی بر این است که ما نقشه جامع علمی حوزه‌های علمیه را اجرایی کنیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: کتاب سال حوزه به عنوان نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه باید مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل‌های جامعی از آن و نتایجی که داشته است به مخاطبین ارائه گردد.

وی ضمن بیان شاخه‌های توسعه همایش کتاب سال حوزه افزود: کتاب سال حوزه در قلمروهای مختلفی همچون بین الملل و بانوان توسعه خوبی را داشته است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=38827
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.