• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

3
در دیدارآیت الله مکارم شیرازی با مدیر دفتر فقه معاصر مطرح شد؛

موضوع‌شناسی مسائل جدید باید با دقت انجام شود که در زمان ما کار آسانی نیست

  • کد خبر : 38661
  • 30 بهمن 1400 - 17:38
موضوع‌شناسی مسائل جدید باید با دقت انجام شود که در زمان ما کار آسانی نیست
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه اقبال فراوان به فقه و اصول در حوزه‌های علمیه سر منشا صحیحی دارد و به‌آن جهت است که این علوم پایه احکام شرعی می‌باشند؛ گفتند: «کارهای مهمی در حوزه شروع شده است. به‌خصوص کارهایی که در زمینه فقه و اصول انجام شده، که اهمیت دارند و گام در جای مهمی گذاشته‌اید».

به گزارش صدای حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و مدیر دفتر فقه معاصر که در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، با بیان اینکه اقبال فراوان به فقه و اصول در حوزه‌های علمیه سر منشأ صحیحی دار و به‌آن جهت است که این علوم پایه احکام شرعی می‌باشند؛ گفتند:

«کارهای مهمی در حوزه شروع شده است. به‌خصوص کارهایی که در زمینه فقه و اصول انجام شده، که اهمیت دارند و گام در جای مهمی گذاشته‌اید».

معظم له در ادامه با تاکید بر اولویت دادن به مسائل اهم جامعه و نظام، افزودند: «موضوع‌شناسی مسائل جدید باید با دقت انجام شود که در زمان ما کار آسانی نیست.

ضرورت توجه به موضوع پول و رمزارزها

ایشان به ذکر نمونه‌هایی از این مسائل پرداخته و بیان کردند: موضوع پول و سرچشمه پیدایش و تولید آن امروزه و با توجه به پیچیده شدن این مسائل در نظام جدید اقتصاد دنیا باید با دقت مورد بررسی واقع گردند. همچنین موضوع رمزارزها که آیا پول هستند یا کالا یا بحث شرکت‌ها در انواع مختلف آن‌ها و نوع سرمایه‌گذاری روی آن‌ها باید موضوع‌شناسی دقیق شود.

این مرجع تقلید ادامه داند: همچنین پایه‌های اصولی احکام این موضوعات نیز باید روشن شود. مساله دین و قرض و کراهت قرض گرفتن که در کلام مرحوم امام (ره) نیز آمده است یکی از این مسائل است که مردم به این موضوعات مبتلا هستند و ما نمی‌توانیم نسبت به این مسائل بی‌تفاوت یا کم‌تفاوت باشیم و باید این‌ها را به طور جدی دنبال کنیم».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، پس از گزارش مدیر دفتر فقه معاصر گفتند: «ما خوشحال هستیم که تا اینجا آمده‌اید و ادامه این مسیر را هم خوشحال خواهیم بود».

معظم له در پایان تاکید نمودند: علاوه بر آثار تفصیلی تحقیقات ارائه شده، چکیده و نتایج کار علمی اساتید در موضوع رمزارزها و تمامی آثار تولیدی نیز ارسال شود تا در وقت محدود این نتایج مطالعه گردد.

دفتر فقه معاصر یک موج علمی را در حوزه ایجاد کرده است که ادامه‌دار خواهد بود

در ابتدای این دیدار، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با تقدیر از حمایت‌های بی‌دریغ حضرت آیت الله مکارم از مدیریت حوزه و برنامه‌های در دست اقدام، ضمن تقدیم آثار علمی منتشر شده توسط دفتر فقه معاصر به معرفی اقدامات این دفتر پرداخت.

وی افزود: «من هیچ کار مهمی را آغاز نمی‌کنم مگر آن‌که برنامه پنج ساله آن دقیق معلوم باشد. دفتر فقه معاصر هم جز مجموعه‌هایی است که با برنامه پنج‌ساله مشخص فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد. یکی از آن اقدامات دروس خارج فقه معاصر می‌باشد.

تاکید ما بر این است که این کار در قلب حوزه باشد و بر منهج اصیل حوزوی و به‌دور از هر نوع روشنفکری و مبتنی بر دروس آزاد حوزوی حرکت کند.

در موضوع‌شناسی هم تاکید این مجموعه بر این است که با استفاده از اساتید حوزوی و دانشگاهی آخرین نظریات در موضوعات مربوطه را شناسایی و با کمک اساتید و شاگردان ایشان به تحلیل فقهی آن می‌پردازند که حاصل آن امسال ۹ جلد کتب اجتهادی فقه معاصر است و در سال آینده نیز به همین تعداد کتب جدید منتشر خواهد شد».

کتاب الفائق به عنوان مکمل کفایه یک موج علمی در حوزه ایجاد کرد

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به کتاب الفائق و شرح آنکه بر اساس یک کار گروهی و با همکاری اساتید شناخته شده دروس خارج تألیف گشته است؛ تاکید کرد: «این کتاب به عنوان مکمل کفایه یک موج علمی در حوزه ایجاد کرد و کتب دیگری هم در آینده نزدیک به عنوان مکمل مکاسب در موضوعاتی هم‌چون شخص حقوقی به نظام آموزشی حوزه افزوده خواهد شد».

وی، یکی از کارهای دیگر دفتر فقه معاصر در سال‌های آینده را شناسایی و چاپ کتبی دانست که در یکصدسال اخیر در نجف و قم در موضوعات معاصر به تألیف درآمده است.

حمایت از پژوهش های راهبردی برای حل مسائل نظام

آیت الله اعرافی در ادامه به تشریح فعالیت دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز جامعه و نظام که در معاونت پژوهش حوزه شکل گرفته پرداخت و با بیان این نکته که با نهادهای مختلف حاکمیتی تماس گرفتیم و مسائل و نیازهای اصلی ایشان را جمع‌آوری نموده و بیش از ۲۰ کمیته علمی با اشراف حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی معاون پژوهش تشکیل دادیم، اضافه کرد:

امروز هر طلبه عادی و هر استاد یا مرکز علمی حوزوی که پژوهشی راهبردی و کاربردی مطابق محورهای اعلام شده برای حل مسائل نظام و جامعه اسلامی داشته باشد از مرحله تحقیق تا چاپ اثر مورد حمایت قرار خواهد گرفت و در چند ماهی که از آغاز این طرح می‌گذرد بیش از ۱۰۰ پروژه آغاز شده که تا سال آینده خروجی‌های آن منتشر خواهد شد.

در ادامه این دیدار نیز حجت الاسلام و المسلمین اثناعشری مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده توسط آن دفتر به برگزاری دروس تمهیدی فقه معاصر اشاره کرد و بیان داشت: «با اینکه این دروس در نیمسال دوم آغاز شدند ولی ۷۲ استاد و بیش از ۱۰۰۰ طلبه در این دروس شرکت کرده‌اند که پیش بینی می‌شود این عدد در سال آینده به دو برابر افزایش یابد. هم‌اکنون نیز حدود ۴۸۰۰ نفر از طلاب در دروس خارج فقه معاصر و ۲۵۰۰ نفر در دروس الفائق با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید مشغول به تحصیل می‌باشند که نشان می‌دهد حدود ۴۵ درصد از طلاب پایه‌های مربوطه به نحوی به بررسی مسائل معاصر پرداخته‌اند که نشان از اقدامی بزرگ در حوزه‌های علمیه دارد و به لطف خدای متعال ادامه‌دار خواهد بود.

زیبایی این کار آن است که معمولاً طلاب و اساتید در سطوح عالی و درس خارج در کنار تدریس و تحصیل در کتب و ابواب سنتی حوزه این دروس جدید را هم پیگیری می‌نمایند و لذا هم سنت‌ها و قواعد رایج اجتهادی را می‌آموزند و هم در مسائل جدید مسیر اجتهاد را خواهند پیمود».

مدیر دفتر فقه معاصر اضافه کرد: بیشترین استقبال در میان کتب تمهیدی فقه معاصر در این دوره از دو کتاب «ربا و بانکداری اسلامی» و «بررسی طرق فرار از ربا» آیت الله العظمی مکارم، «حاکمیت در اسلام» مرحوم آیت الله خلخالی (ره)، «اقتصادنا» شهید صدر (ره)، «فقه الولایه و الحکومه» آیت الله العظمی مظاهری و «فقه رمزارزها» آیت الله سید محمد رضا مدرسی بوده است.

مدیر دفتر فقه معاصر در تأیید و تاکید بر فرمایش‌های معظم له در گزارشی بیان نمود: برای موضوع‌شناسی تیم‌سازی مفصل حوزوی دانشگاهی از گرایش‌های علمی مختلف انجام شده است و توجه جدی به تحقیقات میان‌رشته‌ای و جنبه‌های مختلف موضوعی هم‌چون پول می‌گردد و نظرات گروه‌های تفنینی نیز مورد توجه واقع گشته و وقت طولانی در موضوع‌شناسی سپری می‌شود که بعضاً بیش از یکسال به‌طول می‌انجامد.

بیشتر بخوانید:

خسروپناه: فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله، باید موضوع شناسی دقیقی داشته باشد/ فاضل: ادعای وجوب تزریق واکسن، به نحو وجوب تخییری است نه تعیینی

در مباحث اجتهاد تمدنی، مجتهد بیش از همه نیازمند موضوع شناسی است/ علمای ما برای فهم موضوعات زمان خود، دانش لازم را نیز یاد می‌گرفتند

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=38661
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.