• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
گفت‌وگوی صدای حوزه با طلبه ای که اخیرا در آزمون استخدامی آموزش و پرورش قبول شده است؛

اکثر دانش آموزان از معلم طلبه استقبال می کنند/بعضی ها معتقدند که طلبه فقط باید به مسجد و هیات ‌برود!

  • کد خبر : 37890
  • 16 بهمن 1400 - 10:41
اکثر دانش آموزان از معلم طلبه استقبال می کنند/بعضی ها معتقدند که طلبه فقط باید به مسجد و هیات ‌برود!
دانش آموزان اول تعجب میکنند که یک روحانی معلم شده است، اما از آنجایی که طلبه ها به برخی دروس تسلط دارند (مثلا من عربی تدریس میکنم) و اینکه روحانی ها معمولا دلسوزتر از معلم ها هستند...اکثر دانش آموزان از روحانی معلم استقبال میکنند و مشکلی ندارند.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، با توجه به افزایش حضور طلاب و روحانیون در آموزش و پرورش از طریق آزمون استخدامی و همکاری حوزه و دانشگاه فرهنگیان، بر آن شدیم تا مزایا و معایب و همچنین سختی ها و مشکلات حضور طلبه ها در مدارس را جویا شویم. بر همین اساس مصاحبه ای را با حجت الاسلام سید سجاد سید ولیلو که به تازگی وارد این عرصه شده است انجام داده ایم که در ادامه مطالعه می نمایید:

صدای حوزه– لطفا خودتان را معرفی نمایید.

بنده سید سجاد سید ولیلو، متولد مرداد ۱۳۷۲ از شهرستان خوی، طلبه سطح ۴ حوزه علمیه و فارغ التحصیل سطح ۳ از حوزه قم، بنابر ضرورت و احساس وظیفه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کردم و بحمدالله با قبولی در آزمون استخدامی، وارد این عرصه از تبلیغ و تدریس شدم.

صدای حوزه– بعنوان سوال اول در ارتباط با مدارس، در مورد آزمون ورودی توضیحاتی بفرمایید که اساسا قبول شدن در آزمون استخدامی چگونه است؟

ببینید، رشته های مختلفی برای شرکت در آزمون وجود دارد از جمله دبیری معارف، مربی  پرورشی، دبیر عربی و آموزگار ابتدایی و…

طبیعتا طلبه های عزیز باید مطالعه کنند. طلبه ها چون در طول تحصیل در حوزه، مطالعاتی در اکثر این زمینه ها دارند و کارشان تبلیغ است، بالاخره از مطالب معارفی بهتر سر در می آورند، اما چون رقابت زیاد شده است، باید در دروسی مانند زبان، ریاضی و ادبیات تا حدی مسلط باشند و اینکه اگر پشتکار داشته باشند به راحتی میتوانند قبول بشوند.

صدای حوزه– چند ماهی که از فعالیت شما در مدارس می گذرد، نحوه برخورد ها با شما توسط اساتید، معلمین و کادر مدارس چگونه بوده است؟

در فضای مدرسه ها، بعضی از معلم ها استقبال میکنند، بعضی بی تفاوت و بعضی دیگر حالت جبهه گیری دارند که چرا روحانی ها وارد فضای درس و مدرسه شده اند؟ احساس میکنند که حقشان خورده شده و یا اینکه طلبه ها از سهمیه آنها برای بحث تدریس استفاده می کنند.

بعضی ها میگویند چون برای طلبه ها جا پیدا نکردند، فرستادند به مدرسه ها و بعضی ها میگویند که طلبه باید فقط به مسجد و هیات ‌برود و البته چون طلبه نماد دین می باشد، و برخی از این معلم ها هم با نظام و دین مشکل دارند، به معلم های طلبه ایراد میگیرند.

در کل در این زمینه ها زیاد بحث شده که مثلا:

  • چرا آخوندها باید بیایند به مدرسه؟
  • آخوند نباید خودش را مشغول دنیا بکند
  • قداست این لباس مقدس از بین میرود
  • به شما برای رفتن به مدارس، سهمیه میدهند
  • می بینند که جایی برای کار کردن برایشان نیست، لذا اینها را به آموزش و پرورش می فرستند و …

صدای حوزه– برخورد دانش آموزان چگونه بوده است؟

دانش آموزان در ابتدای امر تعجب میکنند که یک روحانی معلم شده است، اما از آنجایی که طلبه ها به برخی دروس تسلط دارند (مثلا من عربی تدریس میکنم) و اینکه روحانی ها هم مانند خیلی از معلمان دلسوز با جان و دل برای بچه ها زحمت می کشند و حتی میتوانم بگویم به خاطر دغدغه های تبلیغ دینی در کنار تدریس بیشتر با دانش آموزان همراهی میکنند لذا اکثر دانش آموزان از روحانی معلم استقبال میکنند و مشکلی ندارند.

در مدارس به طلبه های مستعد و ممتاز نیاز بیشتری وجود دارد

صدای حوزه– آیا به طلاب و حوزویان دیگر نیز پیشنهاد میدهید که  در مدارس و آموزش و پرورش شرکت کنند؟

بعضی طلبه ها که مخلص و با تقوا و ممتاز هستند، این گروه دنبال استخدامی آموزش پرورش یا جاهای دیگر نیستند، اما بعضی طلبه ها که به حوزه بدبین شده اند و می گویند که حوزه برا ما کاری نکرده است. به عبارتی کم آورده‌اند که این گروه برای فرار از حوزه به آموزش و پرورش می آیند. این گروه از طلبه ها غالبا معمم نمی شوند و معمولا کار طلبگی تبلیغی و تربیتی نیز انجام نمی‌دهند.

و اما یه عده ای از طلبه ها هم وجود دارند که‌ معمم می آیند اما ضعیف هستند و آموزش دیده نیستند و نمیتوانند با دانش آموزان، کارهای تربیتی انجام دهند و این گروه نیز معمولا مفید واقع نمیشوند.

از هر سه گروه از طلاب، در مدارس حضور دارند که اکثریت آنان واقعا ممتازین حوزه نیستند و حتی در برخی موارد آسیب هم میرسانند که باید در این قسمت، تحولی انجام گیرد و  به نظر بنده باید ممتازین حوزه در این قسمت ها بیشتر ورود کنند که واقعا اینجا و در مدارس به طلاب مستعد و ممتاز نیاز بیشتری وجود دارد.

صدای حوزه– آیا با استخدام در آموزش و پروروش، شهریه واریزی از طرف مراجع و رهبری قطع میشود یا ادامه پیدا می کند؟

حوزه شهریه بنده را قطع نکرده بود. نظر رهبری را در این مورد جویا شدم که فرموده بودند، اگر بیشتر از سه میلیون تومان حقوق دریافت شود، باید شهریه قطع شود که بنده هم اطلاع داده و شهریه ام قطع شد. اما الان در کانال ها مشاهده میکنم که مبنای قطع یا وصل شهریه ۵میلیون تومان شده است. اما هنوز در این مورد مطمئن نیستم.

بنده الان ۴میلیون ونیم حقوق دریافت می کنم و اگر شرابط اینطور باشد، اطلاع میدهم و شهریه ام وصل خواهد شد.

صدای حوزه– آیا شرایط و قوانین خاصی برای ثبت نام وجود دارد؟

بله. فقط طلابی که دارای حداقل مدرک علمی سطح ۲ هستند، در صورت داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی می توانند ثبت نام کنند که البته محدودیت سنی حداکثر ۳۵ سال برای اتمام سطح ۲ و ۴۰ سال برای سطح ۳ نیز از شرایط ثبت نام می باشد

صدای حوزه– آیا در انتها نکته ای دارید که بفرمایید؟

من این مثال را همیشه میزنم. من الان برای نماز و منبر به مسجد میروم، در مسجدی که فرض بگیریم حدود ۳۰ نفر نمازگزار وجود دارد، نهایت ۷ یا ۸ نفر فقط نوجوان و جوان هستند و مابقی نمازگزاران معمولا مسن هستند.

اما در مدرسه هر کلاس حداقل ۳۰نفر دانش آموز وجود دارد که بنده در سه مدرسه و در هر مدرسه ۴ کلاس درس دارم؛ آیا کار تبلیغی مهم تر از این هم می تواند باشد؟

هم سنشان کم است و هم مخاطبانی یکدست هستند، این همه مخاطب با این ویژگی ها را کجا می توان بدون هیچ هزینه ای پیدا کرد؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37890

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.