• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

2
همزمان با ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی؛

مروری بر نگاه‌‌ سیاسی فقیه‌ انقلابی

  • کد خبر : 37678
  • 12 بهمن 1400 - 12:18
مروری بر نگاه‌‌ سیاسی فقیه‌ انقلابی
مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی: «همه صحنه‌هایی که مردم حضور دارند، برای آن است که می خواهند دین را نگه دارند و در برابر دشمنان اسلام صف آرایی کنند و اجتماعاتی با این شکوه و عظمت، با انگیزه‌ای جز حفظ دین فراهم نمی‌شود» و تاکید می‌کنند که «ملت عزیز ایران برای شركت در این قبیل برنامه ها كه نجات مسلمانان و حفظ هویت اسلامی را به همراه دارد نیازی به سفارش ندارند».

به گزارش صدای حوزه، مرحوم حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی را باید از انقلابی‌ترین فقهای معاصر دانست. کسی که از دوران جوانی و مبارزات سیاسی دوران پهلوی تا نهضت امام خمینی(ره) و استقرار نظام جمهوری اسلامی همواره در میدان حضور داشته و نقش‌آفرینی کرده است.

پیام‌های پر تعداد ایشان در سالگردهای پیروزی انقلاب و تاکید فراوان بر حضور دائمی مردم در حمایت از جمهوری اسلامی از دهه فجر و انتخابات تا روز قدس از جمله تلاش‌های ارزشمند ایشان در حوزه مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی است.

فقیه انقلابی

ایشان در یکی از پیام‌های خود برای دعوت از مردم به حضور در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خطاب به مردم می‌فرمایند:

«شما که درراه اسلام هزاران شهید فدا کرده و تاریخی نو پر از افتخار و شجاعت به وجود آورده و حاکمیت اسلام ، احکام خدا و طرفداری از مظلومان را وجهه همت خود قرار داده و نظام اسلامی را برپا کردید و با صدای تکبیر و تهلیل خویش کاخهای مستکبران جهان را به لرزه درآوردید» و تصریح می‌کنند که «ملت ایران باید در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن از انقلاب اسلامی ایران،انقلابیون و آرمانهای بلند نظام دفاع کنند».

ملت عزیز ایران برای حمایت از انقلاب نیازی به سفارش ندارند

ایشان همچنین درباره لزوم مشارکت مردم در راهپیمایی روز قدس می‌فرمایند «همه صحنه‌هایی که مردم حضور دارند، برای آن است که می خواهند دین را نگه دارند و در برابر دشمنان اسلام صف آرایی کنند و اجتماعاتی با این شکوه و عظمت، با انگیزه‌ای جز حفظ دین فراهم نمی‌شود» و تاکید می‌کنند که «ملت عزیز ایران برای شرکت در این قبیل برنامه ها که نجات مسلمانان و حفظ هویت اسلامی را به همراه دارد نیازی به سفارش ندارند».

مواضع سیاسی معظم له در فتنه ۸۸

مواضع این مرجع تقلید در فتنه ۸۸ نیز به یاد ماندنی است. ایشان در دوران اغتشاشات خیابانی آن سال با اعلام اینکه «شورای نگهبان دارای مقام بالایی است و قداست این شورا باید محفوظ با‌شد» صراحتا اعلام کردند که « اگر این دعواها ادامه پیدا کند بیم آن می‌رود که اصل نظام مورد تضعیف قرار بگیرد».

مطابق اعلام دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید در دو مقطع در ۱۵ شهریور ۸۸ و ۹ آبان ۸۸ با حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در خصوص حوادث رخ داده در فتنه ۸۸ دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که به صورت محرمانه برگزار شد دو مرجع تقلید ضمن بررسی مسائل مختلف تصمیمات مشترکی اتخاذ کردند. همچنین آیت الله العظمی صافی در ۲۷ شهریور ۸۸ در بیت آیت‌الله العظمی نوری همدانی حضور یافته جلسه ای محرمانه در این خصوص برگزار کردند.

ایشان همچنین با اعلام اینکه «در انتخابات اخیر عده‌ای حریم‌ها را شکستند و سوء استفاده کردند» با تصریح بر اینکه «باید احترام مقام رهبری محفوظ باشد» مقابل برخی هنجارشکنی‌ها ایستادگی کردند.

ارتباط با مقام معظم رهبری

از رابطه شخصی ایشان با رهبری نیز خاطرات جالبی نقل شده است. آیت‌الله کعبی که در سفر رهبر انقلاب به قم مسئولیت دیدارهای رهبری با مراجع را بر عهده داشته می‌گوید:

«در این دیدار آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی اقتدار نظام و سیاست استکبارستیزی نظام را ستودند. در مسائل داخلی هم بر تحکیم هویت اسلامی تأیید کردند. آقا هم گفتند که این عزت بین‌المللی از آثار تمسک به ارزش‌های اسلامی در داخل است».

ایشان همچنین در همایش بزرگداشت آیت‌الله سیدمحمدرضا گلپایگانی، حاضر نشد تا پیش از قرائت پیام رهبر انقلاب سخنرانی خود را آغاز کند.

حفاظت فرهنگی از شهر قم

ایشان همچنین از مهم‌ترین فقهای نقش‌آفرین در حفاظت فرهنگی از شهر قم در برابر کسانی بود که تلاش داشتند با ترویج نوع خاصی از موسیقی و کنسرت‌ها، وجهه مذهبی و فرهنگی این شهر را دگرگون کنند.

ایشان در واکنش به برگزاری کنسرت مخالف شئونات در قم فرموده بودند «وقتی من این خبر را شنیدم می خواستم گریه کنم که چرا باید گناه و معصیت در قم افزایش یابد و این کار در قم که شهر مذهبی است انجام شود».

نگاهی به مجموعه مواضع آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نشان می‌دهد که ایشان همواره از استوارترین فقهای معاصر بر اصول انقلاب اسلامی و همواره یار و ناصر امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب در برهه‌های حساس کشور بوده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

روح بلند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست

دروغ‌پردازی پشتوانه ماتریالیسم، جدیدترین اثر آیت الله صافی گلپایگانی

حرکت قابل تأمل آیت الله العظمی صافی + فیلم

 

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37678

مطالب مرتبط

01فروردین
خدمتگزاران دین و آئین که در سال ۱۴۰۰ دار فانی را وداع گفتند
12بهمن
ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند
پیام تسلیت مقام معظم رهبری درپی درگذشت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی؛

ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند

12بهمن
روح بلند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ؛

روح بلند آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.