• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
رئیس مرکز امور نخبگان حوزه در بازدید از دفتر مجمع حامیان جامعۀ نخبگانی علوم اسلامی و انسانی؛

هیچ سند راهبردی جامعۀ نخبگانی در حوزه‌های علمیه نداریم

  • کد خبر : 36309
  • 29 دی 1400 - 18:30
هیچ سند راهبردی جامعۀ نخبگانی در حوزه‌های علمیه نداریم
ما سند نخبگانی در سطح ملی داریم اما هیچ سند راهبردی جامعۀ نخبگانی در حوزه‌های علمیه نداریم و نیاز است که تدوین شود.

به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد با حضور در دفتر مجمع حامیان جامعۀ نخبگانی علوم اسلامی و انسانی، پای صحبت ها و دغدغه های مسئولان این سازمان مردم نهاد نشست.

حجت الاسلام والمسلمین عماد در این بازدید، پس از استماع گزارشی از نحوه ی شکل گیری مجمع و چگونگی مراحل رصد شناسایی نخبگان مستعد حمایت که توسط حجت الاسلام حسین فخر روحانی مسئول این مجموعه،ارائه شد گفت: ما موظّف به صیانت از مکتب هستیم. ما قرار نیست هر چه قاعده در جهان برای علم درست می‌کنند، به آن پایبند باشیم. ما حتی اگر یقین هم کنیم که گذشتگان ما خطا کرده‌اند، حق نداریم با مطرح کردن آن، پایۀ اعتقاد، مذهب و مکتب را سست کنیم.

عضو شورای علمی نخبگان کشور، ضمن انتقاد از بکارگیری واژۀ نخبه برای همه سطوح حوزوی، به تشریح و تعریف واژه های مختلف در این عرصه پرداخت و گفت: من تقاضا می‌کنم این موضوع را اصلاح کنید، ما امروز با طبقاتی از طلاب به عنوان طبقۀ «مستعدین»، «مستعدین برتر» و «برگزیدگان»، روبرو هستیم، افرادی که به لحاظ شخصیتی، جاافتاده‌اند؛ اما هنوز نخبه نیستند.

وی با بیان اینکه اساسا هیئت امنای مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با به کارگیری اصطلاح «نخبگان»، برای استعدادهای برتری که شناسایی می‌شوند، مخالف است، افزود: نخبه در عرصۀ تبلیغ یعنی مرحوم آقای صالحی خوانساری، یعنی آقای نظری منفرد و آقای دکتر رفیعی و امثال اینها، اینها نخبگان تبلیغی هستند. مفاخر تبلیغی افرادی هستند مثل: مرحوم آقای فلسفی و حاج آقای راشد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه تقسیم کار و ماموریت بین بخش‌ها را امری مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: باید نهادهای فعال در عرصۀ نخبگانی، شبکه‌ و سیستمی را تشکیل دهند تا حدود و صغور کارها و امورات را مشخص کنند و با یدیگردر پیوند باشند تا تداخل کاری و موازی کاری پیش نیاید.

تقسیم کار، طراحی سازه‌ها و سیستم‌ها و خرده سیستم‌ها برای رسیدن به آن مقصد کلان و نقشۀ جامع، و ایجاد طراوت و هماهنگی و داد و ستد سه مرحله ای بود که حجت الاسلام عماد بر آن تاکید کرد و گفت: باید مراکز نخبگانی دور هم بنشینند و ببینند در ارتباط با جامعۀ نخبگانی، چه مراکز دیگری وجود دارند، هر کدام تیپ کارشان چیست؟ دستگاه‌های حاکمیتی و دستگاه‌های مردم نهاد (NGO) کدامند؟

نیاز به تدوین سند راهبردی جامعۀ نخبگانی

حجت الاسلام و المسلمین عماد فقدان اسناد نخبگانی در حوزه های علمیه را اشکال سیستم دانست و خاطر نشان کرد: ما سند نخبگانی در سطح ملی داریم اما هیچ سند راهبردی جامعۀ نخبگانی در حوزه‌های علمیه نداریم و نیاز است که تدوین شود.

عضو شورای علمی نخبگان کشور، حمایت از جامعۀ نخبگان را نیازمند تعریفی مشخص دانست و افزود: در صورتی که این سیستم کلی و نخبگانی و خرده سیستم ها طراحی شود، مجمع حامیان جامعۀ نخبگان می تواند مشخص کند که قلمروی کار چیست؟ آیا می‌خواهد صرفا وارد شناسایی شود و افرادی را به حیث استعداد برتری معرفی کند؟ آیا جامعۀ هدف، صرفا استعدادهای برتر علوم انسانی است یا همۀ علوم؟ خوهران یا برادران یا هر دو؟ حوزه های علمیۀ اصفهان و خراسان را شامل می شود یا نه؟ این به نظرم خیلی مهم است.

وی ادامه داد: باید به تعدادی از سوالات این حوزه پاسخ گفت. نظام معیشت و فرهنگ معیشت جامعۀ نخبگانی چیست؟ اصلا تعریف استعداد برتری از نظر شما چیست؟ فرهنگ معیشت در جامعۀ استعداد برتری چگونه تعریف می شود؟ آیا نباید هیچ دغدغه ای نداشته باشند؟

حجت الاسلام و المسلمین عماد با تشریح چگونگی تشکیل جامعۀ هدف برای ارائۀ خدمات به نخبگان، جامعۀ نخبگان را دارای طبقات و صنوف مختلفی دانست که معمولا در تعاریف به عنوان طبقۀ بالاتر محسوب می شود و بر دیگر طیف ها غلبه دارد و گفت: اگر جامعۀ نخبگانی را مانند یک کوه حساب کنیم، افراد این جامعه بین دامنه تا قله، حضور دارند؛ اما لزوما حق نداریم به همه آنها بگوئیم نخبه.

وی جامعۀ نخبگانی را دارای چند لایه دانست و ادامه داد: ما در ساختار مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، از «مستعدان» و «مستعدان برتر» شروع می‌کنیم تا به «برگزیدگان»، «نخبگان» و در ایستگاه پایانی، به «مفاخر» می‌رسیم؛ یعنی اگر این چهار لایه را با یکدیگر خلط کنیم، هم خطرناک می‌شود و هم دیگر نمی توانیم به آنان خدمات ارائه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد خطاب به مسئول و اعضای مجمع حامیان جامعۀ نخبگان با تاکید بر وجود توانایی، دغدغه، استعداد و خبرویت آنان گفت: از همۀ کسانی که وارد میدان می‌شوند تا گوشه ای از کار را سامان دهند سپاسگزاریم. من باید دست وی پیشانی همه کسانی که در این گونه مراکز کار می‌کنند ببوسم، تکلیف دلی من این است که برای همه شما دعا ‌کنم. انشاء الله حضرت حجت پاداش شما رو خواهد داد.

وی در پایایان ضمن تشکر از تلاش‌ها و کوشش‌های صورت گرفته، بر دغدغه مندی و دلسوز بودن مدیر و دست اندرکاران مجمع حامیان جامعه نخبگانی تاکید کرد و گفت: من خودم را دلسوز تر از شماها نمی‌دانم این را بدانید؛ ولی من چیزی را می‌فهمم و ممکن است اندکی تجربه بیشتری داشته باشم، بعضی از مطالبی که الان میگویم، اگر به آن توجه نشود، خسارت آن ده سال دیگر معلوم میشود.

گفتنی است مجمع حامیان جامعه نخبگان علوم اسلامی و انسانی فعالیت خود را با هدف حمایت از تمام نخبگان علوم انسانی و اسلامی، از ابتدای سال ۱۳۹۹ در قم و پنج استان دیگرآغاز نمود. خدمات این مجمع با فعالیت های مرکز خدمات حوزه های علمیه تداخل نداشته و حمایت های معیشتی و معنوی آن، شامل تمام نخبگان علوم انسانی و اسلامی می شود. مجمع حامیان جامعۀ نخبگان، در امر شناسایی نخبگان ورود پیدا نمی کند و همیشه این مهم را با همکاری دستگاه های حاکمیتی، سامان می دهد. تمام بودجه مجمع حامیان جامعه نخبگانی از طریق خیرین تامین می شود و از این نظر به هیچ نهاد یا سازمانی وابستگی ندارد.

جامعه نخبگانی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36309
  • منبع : روابط عمومی مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.