• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
عضو شورای عالی حوزه های علمیه مطرح کرد:

هوش مصنوعی سبب می‌شود موضوعات مستحدثه جدیدی ایجاد شود

  • کد خبر : 36154
  • 28 دی 1400 - 15:44
هوش مصنوعی سبب می‌شود موضوعات مستحدثه جدیدی ایجاد شود
آیت الله جواد مروی گفت: در سند چشم انداز حوزه علمیه این بند تصویب شده است که حوزه علمیه بهره مند از فناوری‌های مناسب و روزآمد با حفظ شیوه و سنت‌های سلف صالح باشد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله جواد مروی در دیدار با دکتر بهروز مینایی مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در زمینه هوش مصنوعی و جمعی از مسئولین ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند با ذکر جایگاه فناوری‌های هوشمند و ضرورت توجه به مساله هوش مصنوعی، گفت: در ضرورت ورود حوزه علمیه به استفاده از فناوری‌های مناسب و روزآمد، جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست.

وی، افزود: در سند چشم انداز حوزه علمیه این بند تصویب شده است که حوزه علمیه بهره مند از فناوری‌های مناسب و روزآمد با حفظ شیوه و سنت‌های سلف صالح باشد. ما در این بهره مندی از فناوری‌ها هیچ دغدغه‌ای نداریم که حوزه علمیه باید وارد شود و کار کند و به دقت در این مسیر باشد. ما نباید در این مسائل منفعل باشیم و باید فعال وارد شویم.

ضرورت شناسایی کامل آسیب‌های فناوری نوین و چاره جویی برای آنها

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: یکی از نکات مهمی که اینجا لازم است مورد دقت قرار بگیرد، شناسایی کامل آسیب‌های فناوری نوین و چاره جویی برای آنها است و معتقدم حتماً راه برای چاره جویی این آسیب‌ها وجود دارد. لذا در ضرورت ورود حوزه علمیه به استفاده از فناوری‌های مناسب و روزآمد جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به فعالیت دشمنان اهل بیت (ع) در تجمیع داده‌های شیعیان و برنامه ریزی آنها برای وارد ساختن ضربه به تشیع گفت: پس از اینکه مجموعه‌ای از اطلاعات را گردآوری نمودیم و به موتور جستجوگر هوش مصنوعی که توان استدلال هم داشت دست پیدا کردیم، طبیعی است که این ابزار به دیگران نیز در زمینه‌های مختلف کمک خواهد کرد.

لکن باید چاره جویی بکنیم که آیا همه داده‌ها و استدلال‌ها را می‌توان در اختیار دیگران قرار داد و اگر سو استفاده‌ای شد چه اقدامی باید انجام دهیم.

استفاده از افراد قوی و درجه یک 

آیت الله مروی، گفت: ضمن اینکه ورود به حیطه‌ی هوش مصنوعی ضروری است، اما همانطور که می‌دانید داده‌های مقدماتی که برای منتج شدن به استدلال به ماشین ارائه می‌شود بسیار مهم است. فرض کنید شما بخواهید منهج آیت الله خویی (ره) در اصول، رجال و … را به این ماشین بدهید اینجا یک نکات باریک‌تر از مو وجود دارد؛ کسانی که می‌خواهند این داده‌ها را برای استنتاج به ماشین بدهند باید از قوی‌تری افراد و نیروهای درجه یک موجود در این میدان باشند تا بتوانند مسیر درست را پی جویی بکنند.

کاربرد هوش مصنوعی در حوزه علوم اسلامی

استاد سطوح خارج حوزه علمیه قم، در توصیف اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌ی علوم اسلامی گفت: هر کدام از فقهای ما با توجه به مطالعاتی که داشته اند ممکن است بگویند به عنوان مثال من تسلط بر منهج ده نفر از فقها را دارم.

مثلاً فقیهی بگوید من منهج صاحب جواهر را مسلطم و می‌توانم حدس بزنم در مسأله‌ای ایشان بنا به مبانی اصولی، رجالی، لغوی و ظهوری خود باید این نتیجه را می‌گرفت. ولی هیچگاه زمان اجازه نمی‌دهد که کسی بتواند نسبت به همه ی فقها این مسیر را برود. اما چنانچه ابزار هوش مصنوعی بیاید و با توجه به داده‌هایی نسبت به فقها و اصولیون مختلفی منهج شناسی را انجام دهد سال‌ها کار یک فقیه را جلو می‌برد.

اگر منهج شناسی در خصوص یک فقیه را ماشین بتواند انجام دهد و ما نیز بتوانیم آن را آزمایش کرده و دلیل استنتاج‌های آن را بررسی کنیم بسیار سبب تقدم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

چاره‌ای جز قدرتمند شدن در هوش مصنوعی نداریم!

تاثیر هوش مصنوعی بر نحوه حمکرانی، سبک زندگی بشر و سیاست و متافیزیک

عضو هیئت علمی بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، با ذکر نمونه‌ای در بحث اصول عملیه و مسأله‌ی ناقص بودن فحص و یاس، گفت:

اگر ماشین بتواند در زمینه فحص و جستجو به ما کمک کند -خصوصا چیزی بیش از جستجوی لفظی- در این صورت استفاده از این ابزار بسیار ضرورت پیدا می‌کند.

او ادامه داد: اگر در این مسیر درست پیش برویم و بدانیم ابزار کارکرد درست و مطلوبی دارد ممکن است به جایی برسیم که فقیه بگوید اگر در کنار یک مجتهد این ابزار باشد می‌تواند بگوید الذی یحکم و اگر چنین وسیله‌ای را در اختیار نداشته باشد نمی‌تواند!

هوش مصنوعی سبب می‌شود موضوعات مستحدثه جدیدی ایجاد شود

آیت الله جواد مروی در پایان پس از اشاره به اینکه شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز به ضرورت فناوری‌های نوین رسیده است گفت: هوش مصنوعی سبب می‌شود موضوعات مستحدث جدیدی ایجاد شود که قطعاً نیاز دارد به اینکه فقه ما بگوید نگاه ما به این موضوعات جدید این است لذا حتماً باید به این سمت پیش برویم.

لازم به ذکر است: در ابتدای این دیدار دکتر بهروز مینایی رئیس دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت با ارائه گزارشی از وضعیت فعالیت‌های شرکت‌های جهانی در زمینه هوش مصنوعی به دستاوردهای داخلی دانشمندان در این مقوله و فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه هوش مصنوعی و علوم اسلامی از جمله موتورهای جستجوگر با قابلیت جستجوی معنایی اشاره نمود.

همچنین دکتر قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند با ارائه گزارشی از ستاد در اضلاع فنی، راهبردی، علمی و گفتمان سازی به برگزاری همایش بین المللی در سال آینده توسط این ستاد اشاره کردند و سپس نسبت به ظرفیت حوزه‌های علمیه در نگارش و نقد اسناد راهبردی هوش مصنوعی نکاتی بیان کرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36154
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

19اسفند
دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی!
در نشست خبری تشریح برنامه های دهمین دوره جشنواره هنر آسمانی مطرح شد؛

دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی!

14مهر
از هوش مصنوعی تا سنت های تحقیقی حوزه
آیت الله کعبی بررسی کرد:

از هوش مصنوعی تا سنت های تحقیقی حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.