• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

10
در ادامه پیگیری وضعیت معیشتی طلاب و در گفتگوی اختصاصی صدای حوزه با معاون فرهنگی،اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مطرح شد؛

اطلاعات کامل موقوفات حوزوی در اختیار مرکز مدیریت/ به شنیده ها اکتفا نکنید/ حق الزحمه اندک مبلغین فعلا امکان افزایش ندارد!

  • کد خبر : 34944
  • 17 دی 1400 - 12:40
اطلاعات کامل موقوفات حوزوی در اختیار مرکز مدیریت/ به شنیده ها اکتفا نکنید/ حق الزحمه اندک مبلغین فعلا امکان افزایش ندارد!
حجت الاسلام عادل: با طرح اسکان شبانه طلاب، هزینه تغذیه طلابی که در حجرات ساکن هستند توسط این طرح تامین می‌شود و هزینه آن چند برابر خود موقوفات عام حوزه‌های علمیه بود که از منابع دیگر نظیر نیات مربوط به خیرات و مبرات با توافق مرکزمدیریت بهره‌مند می‌شود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، در ادامه پیگیری وضعیت معیشتی طلاب و همچنین روشنگری پیرامون وضعیت موقوفات حوزوی با مسئولین سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و نیز محققین این عرصه به گفتگو نشسته ایم که در یک مورد، سراغ معاون محترم فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور رفته ایم تا پاسخ برخی ابهاماتمان را از ایشان بگیریم.

گفتنی است در مورد موقوفات ابهامات فراوانی وجود دارد و این گفتگو ضمن ایضاح برخی موارد بر پیچیدگی و ابهام برخی دیگر از سوالات ما افزود و لازم است در گفتگوها و نشست هایی صریح و چالشی، این موارد روشن شوند.

صدای حوزه ضمن تشکر بابت قبول دعوت از جانب حجت الاسلام عادل، اعلام می کند همچنان در مواردی نیاز به روشنگری و پاسخگویی وجود دارد که در روزهای آتی به آنها خواهیم پرداخت.

حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در گفتگو با خبرنگار صدای حوزه ضمن تسلیت ایام فاطمیه(س) به موضوع اعزام مبلغ در سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت یکی از فعالیت‌هایی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف انجام می‌گیرد، موضوع اعزام مبلغ است که در سازمان اوقاف، یک اداره کل به همین منظور اختصاص داده شده که در قم مستقر است و برای طلبه‌هایی که در حوزه علمیه قم تحصیل می‌کنند به عنوان مبلغین اعزامی و هم برای طلبه هایی که در خود استان در مراکز مدیریت استان‌ها و حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها در حال تحصیل هستند به عنوان مبلغین بومی برنامه‌هایی از جمله جذب، گزینش، ساماندهی و استفاده از آن‌ها طراحی شده است.

وی افزود: هدف یا جایگاه تبلیغ ما در اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف، بقاع متبرکه هستند و همچنین بخشی از مناطق محروم که امکان اعزام برای مردم و دستگاه‌ها و نهادهای متولی اعزام وجود ندارد سازمان اوقاف به عنوان حمایت از بحث تبلیغ به آنجا هم اعزام مبلغ می کند.

حجت‌الاسلام عادل بیان کرد: در طول سال برای مبلغان اعزامی که از حوزه علمیه قم اعزام می‌شوند در هشت مناسبت تبلیغی برای استفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم که اولین مناسبت تبلیغی ما ابتدای سال و ایام نوروزمی باشد که تعطیلات نوروزی است و بسیاری از مردم در سفرهای نوروزی خود در بقاع متبرکه نیز حضور و یا اسکان دارند و بنابراین حضور مبلغین در این اماکن به خصوص در استان‌هایی که مقاصد گردشگری و سفرهای نوروزی هستند بسیار می‌تواند مفید و مثمرثمر واقع شود.

بازه های زمانی اعزام مبلغ سازمان اوقاف

وی ادامه داد: مناسبت های بعدی ماه مبارک رمضان، ۴۵ روز ایام فراغت تابستانی، اعزام سه روزه در ایام غدیر، دهه اول محرم، دهه آخر صفر، ایام فاطمیه و خیلی مختصر هم در دهه فجر و برنامه‌هایی که متناسب با آن است اعزام صورت می گیرد.

وی گفت: مبلغین بومی نیز به فراخور مناسبت‌هایی که در طول سال وجود دارد از آن‌ها استفاده می‌شود و بخشی از مبلغین هم تحت عنوان ائمه جماعت بقاع متبرکه به صورت دائمی در خدمتشان هستیم که برگزاری نمازهای جماعت و مراسم‌های مذهبی و فرهنگی دائمی امامزادگان را بر عهده دارند.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: در هر مناسبت تبلیغی، بسته به نوع مناسبت، بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفراعزام می‌شوند که اوج اعزام‌ها در دهه اول محرم است و در آخرین سال قبل از شیوع بیماری کرونا نزدیک به ۳ هزار نفر اعزام داشتیم و شرایطی که در دو سال اخیر به وجود آمد و مقداری شرایط بهداشتی جامعه اقتضای تشکیل اجتماعات انسانی را نداشت و بعضی جاها که شرایط بهداشتی مناسب‌تر بود، اعزام به‌صورت حضوری انجام می‌شد اما عمده اعزام‌ها و  استفاده از مبلغین در بستر فضای مجازی بود و قبل از این هم ما در حوزه فضای مجازی سازمان اوقاف فعالیت‌هایی را داشتیم.

چرا رویکرد کلان اعزام مبلغ اوقاف به سمت تبلیغ مجازی نرفته است؟!

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا با توجه به وضعیت کرونایی دو سال اخیر، رویکرد کلان اعزام مبلغ به سمت تبلیغ مجازی نرفته است، گفت: سایت راسخون و محتوایی که در آن تولید و منتشر می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، افرادی که به نوعی متعلق و علاقمند به امامزادگان هستند، کانال‌ها و گروه‌هایی را در بسترهای مختلف فضای مجازی ایجاد کردیم و نزدیک ۸۰۰ کانال راه اندازی شد و ارتباط ادمین‌های این کانال ها با مبلغین برای تامین محتوا و برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبین انجام می‌شود.

حجت الاسلام عادل عنوان کرد: ارتباط مبلغین به این لحاظ بود که بتوانند با برنامه‌های مشارکتی مختلف مانند مسابقات بین مخاطبین به سمتی هدایت شوند که مخاطبین فعال مشخص شوند و در این ۸۰۰ کانال نزدیک ۲۰۰ هزار نفر مخاطب فعال در این یک سال و نیم یا دوسال مشارکت داشتند.

وی یادآور شد: برای مبلغین در فضای مجازی برای پشتیبانی از مطالب محتوایی، گروه‌ها و کانال‌هایی تحت عنوان شمیم افق تشکیل شد چون ما در امامزادگان، مراکز افق را داریم که آن‌ها مراکز اجتماعی و فرهنگی قرآنی هستند و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و کانال شمیم افق هم به عنوان شبکه مجازی یاوران مراکز افق تولید محتواها را انجام داده و در قالب‌های مختلف مانند کلیپ، متن، صوت و چندرسانه‌ای در اختیار مبلغین قرار می‌گیرد.

معاون فرهنگ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: در ۲ مناسبت اخیر که محدودیت آن مقداری کمتر و شرایط بهداشتی جامعه بهتر شده اعزام‌ها در حال رونق گرفتن است و امیدواریم بتوانیم در ایام فاطمیه امسال ۷۰۰ نفر اعزام حضوری داشته باشیم در حالی که سال گذشته میزان اعزامی کمتر از ۵۰۰ نفر بود.

حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی اوقاف

کاهش حجم و کیفیت آموزش مبلغین؟!

وی درباره کمتر شدن سطح آموزش مبلغین در اداره اعزام مبلغ اوقاف که قبلا بسیار پررنگ تر اجرا می شد، گفت : آموزش‌هایی که برای مبلغین داریم در حال حاضر بیشتر به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می‌شود که حجم و تعداد آن‌ها بیشتر از قبل شده و با مشارکت دفتر تبلیغات یا سایر موسساتی که در حوزه آموزش مبلغین فعال و در قم مستقر هستند انجام می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: آخرین دوره‌های این آموزش مربوط به فرزندآوری بوده که برای طلبه‌ها برگزار شد و مباحث رسانه‌ای، آموزش‌هایی در زمینه نحوه فعالیت رسانه‌ای به صورت مفصل در فضای مجازی برگزار شد و با توجه به اینکه برگزاری این دوره‌ها در شرایط کرونایی امکان‌پذیر نبود دوره‌های حضوری کمتر شده است.

وی اذعان کرد، با توجه به اینکه ستاد ملی مبارزه با کرونا پروتکل‌ها و دستورالعمل‌هایی برای اماکن مذهبی تعیین کرده و توسط فرمانداران و استانداران اجرای آن‌ها پیگیری می‌شود، بحث محدودیت‌ها در فضاهای زیارتی و اجتماعات مردمی را به همراه داشت ولی نهایت سعی خود را کردیم تا از تمام ظرفیت‌ها برای جلوگیری از تعطیلی امامزادگان بهره‌مند شویم و این اتفاق افتاد و در فضای امامزادگان برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به شکلی متفاوت‌تر برگزار شد.

حجت الاسلام عادل افزود: با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی حاکم در جامعه از طلاب، مبلغین و گروه‌های جهادی تبلیغ برای بحث‌های مواسات استفاده شد که با همکاری آن‌ها در رزمایش مواسات که تحت عنوان فرمان مقام معظم رهبری، برای رسیدگی به محرومین و ضعفای جامعه بود در امامزادگان برگزار می‌شد و در بحث محرومین بهداشتی نیز گروه‌های جهادی طلاب در بیمارستان‌ها برای کارهایی که نیاز بود به کادر درمان یاری می‌رساندند یا در بحث‌ها و ابهامات شرعی که در ابتدای شیوع بیماری کرونا برای کفن و دفن اموات کرونایی وجود داشت و شاید در ابتدا پاسخگویی مسائل شرعی به دلیل همین ابهامات آنگونه که باید انجام نمی‌شد که با ورود گروه‌های جهادی شرایط تغییر کرد.

وی تصریح کرد: امسال برنامه‌های زائران حرم رضوی با عنوان زائر اولی‌ها از محل موقوفات مربوط به امام رضا(علیه السلام) داشتیم و از کسانی که تا آن زمان توفیق زیارت امام رضا در سطح کشور نصیبشان نشده بود را شناسایی کرده و اعزام انجام شد و امسال با جمع‌بندی صورت گرفته و امکان شرعی، به سمت و سوی نوعی تجلیل از کادر درمان پیش رفتیم.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده حدود ۱۲۵۰ نفر را به مشهد برای زیارت امام رضا(ع) اعزام خواهیم کرد که حدود ۹۰۰ نفر از بین کادر درمان انتخاب و اعزام شدند و ۳۵۰ نفر را در ابتدای بهمن ماه از بین طلاب و مبلغینی که در بحث کرونا فعال بودند به آستان قدس رضوی اعزام خواهیم کرد.

حجت الاسلام عادل معاون فرهنگی اوقاف

افزایش حق الزحمه مبلغین

وی در پاسخ به سوال خبرنگار صدای حوزه مبنی بر اینکه آیا برای افزایش میزان حق الزحمه مبلغین برنامه ای دارید یا نه، گفت: حق تبلیغ مبلغین از محل نذورات امامزادگان یا موقوفات مربوط به بحث‌های تبلیغی، روضه‌خوانی و موارد مرتبط پرداخت می‌شود و طبیعی است که این موضوع در سال‌های گذشته تحت تاثیر شرایط کرونایی جامعه قرار گرفته و با توجه به کمتر شدن حضور مردم در امامزادگان و کاهش نذورات این مبالغ کم شده است اما سعی شده در هر مناسبت تبلیغی نسبت به مناسبت قبلی حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش حق تبلیغ را داشته باشیم و طبیعی است که مبلغ تبلیغ‌های مجازی نسبت به حضوری کمتر باشد که البته آن هم در مناسبتی نسبت به مناسبت قبلش افزایش داشته است که البته با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه ما میزان آن در کل، اندک است ولی افزایش بیشتر از این میزان به دلیل محدودیت منابع متاسفانه امکان‌پذیر نیست مگر اینکه تعداد مبلیغین را کم کنیم که آن هم با تعداد بالای متقاضیان تبلیغ منافات پیدا خواهد کرد.

چرا درآمد موقوفات گاه بسیار ناچیز است و اقدامی صورت نمی گیرد؟

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در مورد دلایل عدم احیای موقوفات به لحاظ درآمدزایی و اینکه گاه شاهدیم زمین های بزرگ و مغازه های وقفی مرکز شهرها هم عوائد بسیار ناچیزی دارند عنوان کرد: در عرصه موقوفات، شیوه‌های مختلف مدیریتی را در جامعه داریم که بخشی از آن مربوط به سازمان اوقاف و امور خیریه و بخشی مربوط به متولیان آن موقوفات می باشند. شاید موقوفاتی به خاطر فراز و نشیب‌هایی که در طول تاریخ پشت سر گذاشته الان در تصرف سازمان اوقاف و متولی موقوفه هم نباشد و نیاز دارد که اقدامات حقوقی و قضایی جدی برای بازگشت این موقوفات به چرخه آنچه که در وقف‌نامه برای آن ذکر شده انجام شود.

وی افزود: بعضی هم به‌خاطر تعدد خرید و فروش‌هایی که در بین مردم اتفاق افتاده این کار واقعا با سختی‌های خاص خود مواجه شده و در برخی موارد هم اسناد و مدارک موجود برای اثبات وقف کافی نیست، اما آنچه که در دست سازمان اوقاف با عنوان متولی موقوفاتی که تولیت خاصی ندارد، می باشد، سازمان مسئول نگهداری، کسب عواید و درآمد و اجرای نیت وافقین طبق موارد مذکور در وقف‌نامه می باشد و اجرای آن واجب و لازم است، اما اینکه گفته می شود که شنیده ایم و شنیده ها و … اینها نیاز به اثبات دارند و در واقع یک حرفی هست که زده می شود.

چرخه نظارت بر کار اوقاف

وی در ادامه در مورد روال نظارت بر تخلفات اظهار کرد: برای اثبات تخلفاتی که در زمینه مدیریت وقف شنیده می‌شود نیاز به اسناد و مدارک بوده و اسناد مدارکی که در دست اوقاف است، تحت نظر نهادهای نظارتی قرار دارد از جمله نهادهای نظارتی خود سازمان، اداره تحقیق، حراست و بازرسی اوقاف و دستگاه‌های نظارتی خارج از سازمان از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و موسسه مفید راهبر که به عنوان موسسه حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری، بر مجموعه‌‌های تحت اشراف دفتر نظارت می‌کند و کارهای مالی آن‌ها را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این موسسه همه ساله اسناد و هزینه انجام شده از محل نیات واقفین را تطبیق داده و اگر در جایی خلاف آن ثابت شد، آن شخص و مسئول باید پاسخگو بوده و برخورد قانونی و عودت وجه انجام می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: متولیان موقوفات هم طبق قانون باید هر سال از سازمان اوقاف مفاصا بگیرند و اداره تحقیق سازمان مسئول رسیدگی به آن‌ها بوده و اگر در اسناد و هزینه با مفاد وقف نامه اختلافی باشد باید مراحل قانونی طی شود.

اهمال در اجرای امینانه نیات واقفین!

حجت‌الاسلام عادل در پاسخ به سوال خبرنگار صدای حوزه که پرسید، شنیده ایم مدتی است دقت های سابق در حوزه اجرای امینانه نیات واقفین انجام نمی شود و درآمد موقوفات بدون توجه به نیات مقید در یک حساب متمرکز جمع شده و هزینه می شود گفت: نزدیک ۲۰۰ هزار موقوفه در کشور داریم و موقوفه یک یا چند نیت در وقف‌نامه دارد و تمام نیات موقوفات ، جمع‌آوری و ثبت آن‌ها در سامانه صورت گرفته و جمع و تنوع نیات موقوفات ۸۰۵ مورد بوده که شاید یک نیت در چندین وقف‌نامه ذکر شده یا نیتی فقط در تعداد اندکی از وقف‌نامه ها وجود داشته باشد، این نیات در عرصه‌های مختلف متفاوت است و از همان ابتدا در ۷ سرفصل مذهبی، اجتماعی، حوزه‌های علمیه، بقاع متبرکه، عتبات عالیات، مساجد و خیریه دسته بندی شدند.

حجت الاسلام عادل بیان کرد: به‌عنوان مثال نیاتی که به‌عنوان نیت‌های مذهبی شناخته می‌شوند و یکی از این ۷ عنوان است، روضه‌خوانی، قرآن، ترویج قرآن، اطعام عزاداران و مواردی که در قالب مذهبی قابل دسته‌بندی بوده را شامل می‌شود و برای اجرای این نیت‌ها وقف‌نامه ملاک اصلی بوده و اکنون هم در ساز و کار فناوری سامانه سازمان اوقاف ورودی درآمد و تاریخ اخذ درآمد در هر نیت مشخص شده است.

وی ادامه داد: شاید در دسته بندی این ۷ عنوان به این نتیجه برسیم که دسته بندی برای بحث‌های آماری و برنامه‌ریزی نیاز به تغییر دارد که کارهای مطالعاتی برای این موضوع یک سال پیش در سازمان انجام شد و تقریبا به این نتیجه رسیدیم که افزایش این ۷ مورد به ۱۵ مورد برای مدیریت بهتر لازم است اما هنوز به دلیل مباحث زیرساختی فناورانه و طراحی سامانه ۲ توسط سازمان در سامانه ثبت نشده و هیچ تغییری در اجرای این تغییر مدیریتی در عناوین دسته بندی و نیات موقوفات اتفاق نخواهد افتاد.

ماجرای از بین رفتن اسناد وقفی در زیرزمین سازمان اوقاف چه بود؟!

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدتی قبل مشخص شد تعداد زیادی از اسناد وقفی بدلیل اهمال کاری در ساختمان مرکزی سازمان اوقاف بدلیل نشتی اب از بین رفته اند، اضافه کرد: در خصوص خبری که در مورد روی‌دادن حادثه‌ای در مرکز نگهداری اسناد ثبتی در تهران و از بین رفتن بخشی از این اسناد، یک مسئله بسیار جزئی در سازمان اتفاق افتاد و به این شکلی که منعکس شده نبود و مسئولان مربوط با مستندسازی و دعوت از اصحاب رسانه بی‌اهمیت بودن موضوع را ثابت کردند. وی افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه در طبقه منهای سه سازمان کارهای بسیار مهمی با هزینه‌کرد فراوان در حوزه نگهداری مدارک ثبتی، از جمله تجهیزات مناسب به لحاظ ضد حریق، آب و ضد سرقت بودن انجام داده و این اتاق با کمدهایی کاملا ایمن و استاندارد، محافظت شده اند و این مکان با دوربین های آنلاین و مجهز به سنسورهای حساس تحت کنترل است زیرا در این مرکز، اسناد ارزشمند و میراثی که به لحاظ زمان به دوران بسیار دور تعلق دارند و یک اثر فرهنگی در کشور محسوب می شوند و یا اسناد وقفی دیگر نگهداری می‌شود که نیاز به محافظت دارند و در کنار این اتاق بسیار استاندارد و محافظت شده یک انباری وجود داشت که کاغذهای غیر مهم در آن نگهداری می‌شد که در آن قسمت نشت آبی روی داد که خیلی زود جلوی آن گرفته شد.

اطلاعات موقوفات حوزوی در دسترس مرکز مدیریت حوزه می باشد

در ادامه خبرنگار صدای حوزه از حجت الاسلام عادل پرسید که این روزها صحبت های زیادی در مورد موقوفات حوزوی مطرح است و از جانب بزرگان و مراجع عظام نیز تاکید می شود که این موقوفات باید احیا شوند تا حوزه ها نیازی به دولت ها نداشته باشند و وی در پاسخ گفت: مخاطب این قسمت از صحبت های بنده عزیزان اهل علم هستند و طبق آیه شریفه لاقف ما لیس لک به علم، حرفی که می زنیم باید منطقی و مستدل و محکمه پسند باشد. این که حالا شنیده ها حاکی از اینست و فلان جور گفته اند با واقعیت فاصله های زیادی وجود دارد.
در مورد آنچه از موقوفاتی که سازمان در اختیار حوزه‌های علمیه قرار داده بر کسی پوشیده نیست و ارتباط تنگاتنگی بین مسئولین مرتبط با این موضوع بین سازمان و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم و سراسر کشور وجود دارد، تا چند سال قبل مسئولیت این امر را بر عهده معاونت فرهنگی بود و تمام اطلاعات و آمارهای مربوط به موقوفات حوزه‌های علمیه را در سامانه جامع اطلاعات سازمان داریم و هرکس از این سازمان به فراخور اقتضای کار می‌تواند دسترسی به این اطلاعات داشته باشد و از آن‌ها استفاده کند و در حوزه علمیه نیز این دسترسی‌ها تعریف شده که می‌توانند دقیقا وقف‌نامه‌ها، تعداد رقبات، محل وقوع وقف، مستاجران، درآمدها و موجودی که در حساب ممکن است باشد را مشاهده کنند و در نهایت هم اجرای نیات با مدیریت خود حوزه علمیه انجام می‌گرفت.

وی بیان کرد: بعضی از موقوفات به حوزه‌های خاصی مقید است و بعضی دیگر از موقوفات هم به‌صورت عام برای حوزه های علمیه وقف شده اما در واقع با توجه به نظر ریاست سازمان در دوره جدید مدیریتی و اینکه فعالیت‌های سازمان اوقاف در حمایت از حوزه‌های علمیه افزایش پیدا کند، یک مرکز خاصی به عنوان دفتر موقوفات حوزه‌های علمیه تأسیس شد و مسئولیت این کار بر عهده شخصی است (حجت الاسلام آقا میری) که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان تهران بوده و ارتباط خوبی با مرکز مدیریت، دفاتر و علما دارد و دلسوز و توانمند و آگاه به مسائل و موارد است.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اظهار کرد: اداره موقوفات حوزه‌های علمیه با توجه به ۷ عنوانی که در سامانه وجود دارد کار خیلی پیچیده‌ای نیست و ممکن است برخی از موقوفات با مشکلاتی که قبل این ذکر شد روبرو باشند و منابع و درآمدها کاهش یافته و یا صرف حوزه‌های علمیه نشود اما بعد از تاسیس دفتر رسیدگی به موقوفات حوزه‌های علمیه، برنامه جدیدی در سازمان برای حمایت از حوزه‌های علمیه طراحی شد که با توافق خود حوزه‌ها و با عنوان طرح اسکان شبانه طلاب، هزینه تغذیه طلابی که در حجرات ساکن هستند توسط این طرح تامین می‌شود و هزینه آن چند برابر خود موقوفات عام حوزه‌های علمیه بود که از منابع دیگر نظیر نیات مربوط به خیرات و مبرات با توافق مرکزمدیریت بهره‌مند می‌شود و تا چند ماه پیش شکل کار به این صورت بود که در استان‌ها با درخواست حوزه‌های علمیه و مدارس از مرکز مدیریت حوزه علمیه این کار انجام می شد و الان قرار است به صورت متمرکز در اختیار مرکز مدیریت قرار بگیرد و خود مرکز مدیریت آن را تقسیم بندی و مدیریت کند و وقف‌نامه‌ها و نیات وقف در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا بر مبنای آن عمل کنند.

وی ادامه داد: به صورت میانگین هر سال هزار یا ۱۵۰۰ وقف جدید داریم البته ممکن است این عدد و رقم کم یا زیاد شود که در این دو سال اخیر همه چیز از جمله وقف‌های جدید تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و در بین وقف‌های جدید که انجام می گیرد هر سال وقف‌های مربوط به حوزه‌های علمیه هم وجود دارد که یکی از اولویت‌های مهم در دفاتر مشاوره وقف این موضوع است.

تعامل رسانه ای سازمان اوقاف

حجت‌الاسلام عادل همچنین در مورد سبک اطلاع رسانی و تعامل رسانه ای سازمان اوقاف بیان کرد: در برنامه‌های حوزه اطلاع‌رسانی که توسط اداره کل روابط عمومی انجام می‌گیرد با توجه به تلاش و فعالیت‌های خوبی که بخش‌های خبری در رسانه انجام می‌شود در ماه مبارک رمضان حدود ۶۰ هزار دقیقه برنامه در رسانه‌ها از جمله محافل قرآنی، جلسات تفسیر و ترتیل‌خوانی داشتیم که از دو جهت قابل ارزش است که به لحاظ قوی بودن برنامه‌ها که توسط رسانه‌ها پوشش داده شد و دیگری هم تعامل خوب سازمان با رسانه است.

وی گفت: در مورد موضوعات مختلف از اصحاب رسانه دعوت شده و نشست‌های خبری برگزار شد و اطلاع‌رسانی‌ها انجام می‌شود؛ همچنین سازمان با استفاده از فضای مجازی و سایت سازمان و ادارات کل استانی در زمینه اطلاع رسانی فعالیت می‌کند.

سازمان اوقاف ردیف بودجه فرهنگی ندارد!

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اضافه کرد: سازمان اوقاف دستگاه دولتی حساب می‌شود اما این دستگاه دولتی به‌حد حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری، بودجه دولتی ندارد و با توجه به حجم و تنوع کار سازمان اوقاف بودجه بسیار کمی دارد که کفاف هزینه‌های جاری اداره را نمی‌دهد، اما سازمان اوقاف به عنوان یک سازمان متولی درصدی از حق تولیه موقوفه را در اختیار دارد که هزینه‌های خود را اینگونه تامین کرده ولی هیچ ردیف بودجه ای غیر از موقوفات و نذورات و … در سازمان بودجه برای برنامه‌های فرهنگی نداریم.

وی ادامه داد: عمده فعالیت‌های فرهنگی سازمان در اجرای نیت بوده و اگر در امامزاده‌ها فعالیت فرهنگی انجام می‌شود هزینه آن از نذورات مردمی آن مکان تامین می‌شود و در این موضوع بودجه دولتی نداریم.

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34944

مطالب مرتبط

01بهمن
درآمد موقوفات حوزوی، آنطور که می گویند، نیست/حوزه علمیه، آمادگی مدیریت موقوفاتش را ندارد!
تاریخچه و موانع احیای موقوفات حوزوی در گفتگوی صدای حوزه با دبیر سند ملی وقف؛

درآمد موقوفات حوزوی، آنطور که می گویند، نیست/حوزه علمیه، آمادگی مدیریت موقوفاتش را ندارد!

20دی
اوقاف، انگیزه چندانی برای احیای موقوفات حوزوی ندارد؛ حوزه باید اقدام کند!
در ادامه پیگیری وضعیت معیشتی طلاب،مدیر توسعه وقف آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با صدای حوزه مطرح کرد؛

اوقاف، انگیزه چندانی برای احیای موقوفات حوزوی ندارد؛ حوزه باید اقدام کند!

14آبان
کار خوب اما ناتمام احیای موقوفات حوزوی
در حاشیه مصاحبه مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه؛

کار خوب اما ناتمام احیای موقوفات حوزوی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.