• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

9
به بهانه سالگرد رحلت آقا مجتبی تهرانی؛

برای آقا مصطفی مراسم ختم و بزرگداشت برگزار کرد و در صف اول مبارزه با رژیم پهلوی قرار داشت

  • کد خبر : 34901
  • 12 دی 1400 - 20:43
برای آقا مصطفی مراسم ختم و بزرگداشت برگزار کرد و در صف اول مبارزه با رژیم پهلوی قرار داشت
مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی استاد برجسته اخلاق است که با وجود نزدیکی به امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی هیچ‌گاه مسئولیت و پستی را نپذیرفت و همواره در تربیت شاگردان کوشا بود.

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی از علما و اساتید برجسته اخلاق شهر تهران است که ۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۹۱ دعوت حق را لبیک گفت و در نهمین سالگرد ارتحال این عالم ربانی گوشه‌ای از زندگی وی را مرور می‌کنیم.

مجتبی شهید کلهری معروف به آقا مجتبی تهرانی ۱۵ فروردین‌ماه ۱۳۱۶ در تهران چشم به جهان گشود. او فرزند میرزا عبدالعلی تهرانی از شاگردان آیت‌الله حائری یزدی بود. پدر، آقا مجتبی را در کودکی برای تحصیل علم به مکتب فرستاد و در کنار مکتب در مدرسه حاج ابوالفتح تهران هم تحصیل کرد، اما در ادامه به همراه پدر راهی مشهد شدند و در طی سه سال در مشهد مقدس دروس مقدمات را فرا گرفت.

آقا مجتبی تهرانی در سال‌های جوانی

آقا مجتبی در سال‌های جوانی راهی شهر قم شد و آنجا از محضر علمای بزرگی چون حضرات آیات امام خمینی (ره)، محقق داماد، بروجردی، گلپایگانی و… بهره برد و در همان سال‌های جوانی از سوی علما به درجه اجتهاد مفتخر شد.

سفر به نجف برای دیدار امام و حضور در جلسات درس ایشان

آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی به منظور شرکت در کلاس‌های درس امام خمینی (ره) و دیدار ایشان سال ۱۳۴۷ راهی نجف اشرف شد و در آنجا از محضر دیگر علمای نجف از جمله سیدمحسن حکیم و آیت‌الله خویی بهره برد. اما در سال ۱۳۴۹ با دستور امام خمینی (ره) به تهران بازگشت و از سال ۵۱ در مسجد جامع بازار جلسات اخلاق و تفسیر را برپا کرد.

وی پس از شهادت آقا مصطفی خمینی (ره) و در سال‌های خفقان ستم‌شاهی برای آقا مصطفی مراسم ختم و بزرگداشت برگزار کرد و در صف اول مبارزه با رژیم پهلوی قرار داشت.

آوازه جلسات اخلاق آقا مجتبی و حضور در جلسه از سراسر کشور

دیری نپایید که آوازه جلسات اخلاق آقا مجتبی تهرانی در سراسر کشور پیچید و از شهر‌های بسیاری از جمله قم برای شرکت در جلسات اخلاق وی به تهران می‌آمدند. این عالم ربانی در کنار جلسه درس اخلاق، از سال ۱۳۵۷ جلسات خارج را در منزلش برای طلاب راه‌اندازی کرد و از سال ۱۳۶۴ این جلسات را در مدرسه علمیه مروی برگزار کرد.

امروز آرشیو جلسات درس اخلاق وی به عنوان گنجینه‌ای گران‌بها در دسترس علاقه‌مندان است و حدود ۲ هزار ۸۰۰ ساعت صوت درس اخلاق آقا مجتبی تهرانی با دسته‌بندی موضوعی عرضه شده است.

عالمی که باوجود نزدیکی به امام و رهبری هیچ‌گاه مسئولیتی نپذیرفت

آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی به واسطه شایستگی‌ها و همچنین اعتماد امام خمینی (ره) به وی پیشنهاد‌های زیادی برای مسئولیت در جمهوری اسلامی داشت که هیچ‌گاه این پیشنهاد‌ها را نپذیرفت و به دنبال تعلیم علوم دینی و تربیت شاگردان و افزایش معنویت در جامعه بود. ریاست دیوان عالی کشور، عضویت در شورای نگهبان و حضور در انتخابات خبرگان قانون اساسی از جمله پست‌هایی بود که به وی پیشنهاد شد اما آقا مجتبی نپذیرفت.

آقا مجتبی تهرانی درحال عمامه‌گذاری طلاب در مدرسه مروی

آثار استاد

از وی آثار متعددی بر جا مانده که از جمله این آثار می‌توان به اخلاق الاهی (۲۸ جلد)، رسائل بندگی (۲ جلد)، کیش پارسایان، سلوک عاشورایی، ادب الهی (۵ جلد)، نور مبین تفسیر برخی از سوره‌های قرآن، خطبه فدک، شرحی کوتاه بر خطبه فدک و درآمدی بر سیر و سلوک اشاره کرد، همچنین آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی در تنظیم رساله عملیه امام خمینی (ره) مشارکت داشت و در سال‌های تبعید امام خمینی (ره) به نجف و ترکیه به عنوان نماینده امام در تهران فعالیت می‌کرد و ضمن پاسخگویی به سؤالات و شبهات وجوهات شرعی مسلمانان را هم جمع‌آوری می‌کرد.

حضور رهبر معظم انقلاب در منزل آقا مجتبی

آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی ارتباط نزدیکی با آیت‌الله خامنه‌ای داشت و رهبر معظم انقلاب همواره جویای احوال و فعالیت‌های آقا مجتبی بودند، سال ۱۳۸۸ مقام معظم رهبری برای دیدار و احوال‌پرسی با آقا مجتبی تهرانی به منزل ایشان رفت.

آقا مجتبی در کنار رهبر معظم انقلاب در مراسم تعویض ضریح مطهر امام رضا (ع)

این عالم ربانی سرانجام پس از عمری خدمت به اسلام و تربیت شاگردان و برپایی جلسات اخلاق و علوم دینی در تهران در روز ۱۲ دی‌ماه سال ۱۳۹۱ بر اثر بیماری دعوت حق را لبیک گفت و شاگردانش را تنها گذاشت.

رحلت آقا مجتبی ضایعه‌ای برای حوزه علمیه و روحانیت

رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ دی‌‌ماه ۱۳۹۱ با حضور در مدرسه عالی شهید مطهری بر پیکر آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی نماز خواند و در پیامی درگذشت آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی را ضایعه‌ای برای حوزه علمیه و روحانیت و جامعه‌ مذهبی تهران و به ویژه ارادتمندان و شاگردان ایشان و جوانانی دانست که از مجالس پر فیض و درس‌های سازنده‌ی این معلم اخلاق بهره می‌بردند.

اقامه نماز بر پیکر آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی توسط رهبر معظم انقلاب

پیکر مطهر این عالم ربانی پس از اقامه نماز در حرم نورانی حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) آرام گرفت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34901
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.