• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی مطرح شد؛

عزم آیت الله اعرافی بر شناسایی نهال های ذی‌قیمت آینده‌دار حوزه ها

  • کد خبر : 33188
  • 21 آذر 1400 - 17:29
عزم آیت الله اعرافی بر شناسایی نهال های ذی‌قیمت آینده‌دار حوزه ها
در سیاست‌های کلان حوزه ۲ راهبرد خروجی هدفمند و کشف استعدادهای ناب حوزوی را بسیار مهم می دانیم. نهال های ذی قیمت آینده دار مورد شناسایی قرار گرفته از آنها حمایت هایی صورت گیرد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی بعد از ظهر امروز در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی با شعار«حوزه، پژوهش و پاسخگویی به نیازهای نظام و جامعه اسلامی» ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، از اظهار نظرها و ارائه دیدگاه های نخبگانی تقدیر و تشکر نمود و خاطرنشان کرد: همواره باید قدردان تلاش و مجاهدت کاروان بزرگ خدمتگاران تحقیق و پژوهش در حوزه پژوهش های اسلامی باشیم.

وی در ادامه با بیان این که برخی از اقدامات و طرح های مرکز مدیریت حوزه با پژوهش، ارتباط تنگاتنگی دارد، خاطرنشان کرد: در عین وجود مشکلات بودجه ای و آسیب های دوران کرونا، در حوزه طراحی های کلان کارهای بزرگی صورت گرفته، در اجرای این طرح ها و برنامه ها گام های بزرگی برداشته شده است.

مدیر حوزه های علمیه، به برخی از طرح ها و برنامه های معطوف به حوزه تحقیق و پژوهش اشاره کرد و ابراز داشت: موافقت با طرح های دروس فقه و اصول در فضای آزاد حوزه و رسمیت بخشی به آنها از جمله اقداماتی است که صورت گرفته است.

مقوله هوش مصنوعی در فضای تحقیقات حوزوی و اجتهاد

وی با بیان این که در مقوله فناوری پیشرفته کارهای بزرگی رقم خورده و مرکز تحقیقات نور، پیشگام در این حوزه بوده است، خاطرنشان کرد: مقوله هوش مصنوعی در فضای تحقیقات حوزوی و اجتهاد از دیگر رویکردهایی است که در حال پیشرفت بوده، هم اکنون حدود ۵۰ پایان نامه در سطوح عالی حوزوی ناظر به موضوع هوش مصنوعی در حال تدوین است.

آیت الله اعرافی، فقه معاصر را از دیگر رویکردهای علمی مرکز مدیریت حوزه دانست و یادآور شد: با تشکیل شورای تخصصی، فراخوانی به منظور احصای نظام موضوعات صورت گرفته است، “فقه معاصر” اصطلاحی است که همه قلمروهای دانشی ناظر به فقه را در قالب سنت دروس آزاد پوشش می دهد.

وی با تاکید بر این که قلب حوزه باید مسائل نو در دایره ابواب فقه و فراتر از ابواب فقه را در بر بگیرد، یادآور شد: برای مصاحبه های دروس خارج و امتحانات شفاهی، چندین نمره برای ارائه مقالات علمی پژوهشی در نظر گرفته شد است. اگر درست پیش ببریم، خروجی آن زیرساختی مهم برای حرکت پژوهشی حوزه خواهد بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، شناسایی نخبگان و حمایت های نخبگانی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: در سیاست‌های کلان حوزه ۲ راهبرد خروجی هدفمند و کشف استعدادهای ناب حوزوی را بسیار مهم می دانیم. نهال های ذی قیمت آینده دار مورد شناسایی قرار گرفته از آنها حمایت هایی صورت گیرد.

وی تاسیس مراکز پژوهشی جدید و راه اندازی ۴۲ مجله نوین برای پاسخ به نیازهای جامعه از منظر های مختلف را از رویکردهای پژوهشی حوزه عنوان کرد و یادآور شد: کانون ها پژوهش‌سراها و مراکز پژوهشی در سیستم حوزه شکل گرفته است.

آیت الله اعرافی، با بیان این که در سالیان اخیر ۵۰ متن درسی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: سامانه مرکز نشر حوزه و مرکز اسناد حوزه به روز رسانی شده است، احصای اسناد و طبقه بندی موضوعات از کارهای مهمی است که می تواند اثرات فاخری را در حوزه های دانشی رقم زند.

وی در ادامه ضمن اشاره به برخی از رویکردهای علمی در طراحی‌های حوزوی، تصریح کرد: شورای پژوهشی گروهای علمی، طرح گفتمان علمی، مطالعات راهبردی، واسپاری کارهای پژوهشی، راه اندازی دروس خارج و توسعه کمی امر پژوهش در حوزه های استانی، تحقیقات پایانی سطوح حوزوی، ترسیم درختواره مهارت‌ها به عنوان پشتوانه فعالیت های پژوهشی و طرح تکریم اساتید و…. تنها برخی از رویکردهای پژوهشی مرکز مدیریت حوزه در سالیان اخیر است.

عضو فقهای شورای نگهبان، بر اهمیت پیوست پژوهشی درختواره رشته‌ها تاکید کرد و یادآور شد: نقشه جامع علمی حوزه تهیه شده است و تقویت آن نیازمند همکاری همه مراکز علمی حوزوی است.

توسعه هوش مصنوعی با قلمروهای جدید

علم سنجی حوزوی، ارتقاء کتاب سال و تاسیس کتاب سال دین در حوزه‌های علمیه، توسعه هوش مصنوعی با قلمروهای جدید، فلسفه های مضاف، علوم عقلی و کلام معطوف به نظام آزاد حوزه شکل گیرد، تقویت بعد تدوین متون، ترجمه آثار فاخر و به روز حوزوی، رتبه بندی مراکز، رتبه بندی محققان، تاسیس و توسعه مراکز رشد و فناوری متناسب با رسالت حوزه، پیاده سازی طرح آمایش در حوزه های پژوهشی، پیگیری برنامه های مشترک پژوهشی با نهادهای غیر حوزوی، معرفی تطورات علمی و دانشی یکصد ساله قم، شناخت، نقد و بازسازی اسناد حوزوی، به روز رسانی بانک ایده ها، ارتقاء پایان نامه ها و رفع اشکالات پیرامونی آن، تقویت کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی، تقویت زیرساخت های پژوهشی، پژوهش محوری آموزش، الزام ارائه مقاله برای سطوح عالی و …از دیگر موضوعات تاکیدی آیت الله اعرافی در هم اندیشی مدیران و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزوی بود.

آیت الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود بر اهمیت تسهیل فرایندهای پژوهشی در عین تاکید بر اهداف علمی و اتقان در پیگیری پروژه ها تاکید کرد و یادآور شد: احیای پژوهش های معطوف به نیازهای نظام اسلامی امر مهمی است که باید مورد توجه مجموعه مراکز علمی حوزوی قرار گیرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33188
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.