• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
در حاشیه مصاحبه مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه؛

کار خوب اما ناتمام احیای موقوفات حوزوی

  • کد خبر : 30380
  • 14 آبان 1400 - 11:56
کار خوب اما ناتمام احیای موقوفات حوزوی
خیرآبادی: اینکه در بحث موقوفات شفاف‌سازی وجود ندارد، درست است اما در حوزه علمیه سامانه‌ای برای ثبت موقوفات داریم.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام خیرآبادی، مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه، در مجمع ملی مطالبه‌گران مردمی اوقاف و اماکن مذهبی با ذکر پیشینه‌ای از دفتر موقوفات و امور خیریه گفت: این سازمان با حضور حجت‌الاسلام اعرافی از سال ۹۵ تاسیس و مدیریت شد. اکنون نیز حجت‌الاسلام حسین‌نژاد مسئول سازمان هستند.

وی افزود: از همان ابتدا سیاست‌ها و اهداف این سازمان و وضعیت مطلوب حوزه های علمیه تعیین و تنظیم شد. مشکلاتی هم در خصوص قوانین اوقاف وجود داشت. بحثی که وجود دارد این است که برخی موقوفات مربوط به حوزه علمیه است و دیگر موقوفات مربوط به سازمان اوقاف.

خیرآبادی با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ هزار رقبه حوزوی داریم، اظهار کرد: وقف‌نامه‌هایی که تنظیم می‌شوند، متولی دارند و یا یک مرجع اعلم شهر آن را پایه‌ریزی کرده و سازمان اوقاف نیز متولی آن خواهند شد.

مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه ادامه داد: ‏اگر مثلا یک زمین کشاورز‌ی خشک شده و قابل استفاده نیست، در اختیار منابع طبیعی قرار می‌گیرد. بخشی از موقوفات ما بابت حق انتفاع از بین رفته است.

خیرآبادی همچنین افزود: همه موقوفات مربوط به حوزه علمیه نیستند، برخی از آن‌ها درصدبندی شده‌اند و به عنوان مثال حوزه در اولویت سوم وقف قرار گرفته و یا کلا ۱۰ درصد آن متعلق به حوزه است.

وی با اشاره به اینکه استان‌های اصفهان و خراسان در بحث مدیریت و شورا جدا هستند اما همصدایی وجود دارد، ابراز کرد: به غیر از این دو استان، سازمان در هر یک از استان‌ها یک نماینده دارد که موقوفات را بررسی و برنامه‌ریزی می‌کند. در هر مدرسه هم مدیر مدرسه مسئولیت دارد.

خیرآبادی همچنین یادآور شد: اینکه در بحث موقوفات شفاف‌سازی وجود ندارد درست است اما در حوزه علمیه سامانه‌ای برای ثبت موقوفات داریم.

مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه تاکید کرد: در بحث مطالبه‌گری باید کار چند قسمت بشود، موقوفات قدیمی و جدید. بهتر است که بیشتر توجهات را از موقوفات گذشته برداشته و موقوفات جدید را بررسی کنیم. واقف در هر زمانی که برای وقف‌نامه خویش شرطی گذاشته باشد، نمی‌شود در آن تغییری ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در سه نقطه تولیت ها مجزا شدند، آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه و عبدالعظیم حسنی و نیز در شاهچراغ. رهبری صراحتا تولیت جداگانه منصوب کرده‌اند.

خیرآبادی تصریح کرد: اگر درگیری بین موقوف‌علیه و متولی ایجاد شود، سازمان اوقاف ورود می‌کند. موقوف‌علیه نمی‌تواند مدیریت موقوفه را برعهده بگیرد مگر در شرایط خاص.

مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در خصوص موقوفات جدید، آیین‌نامه‌ها به شکلی است که مسئولیت و تولیت و با یک نفر باشد و چارچوب‌ها به گونه‌ایست که کسی نتواند دخالت کند.

وی در پاسخ به شبهه موقوفه حوزه علمیه صدر، گفت: تولیت آن که حجت‌الاسلام والمسلمین عراقی هستند که توسط رهبر معظم انقلاب منصوب شده‌اند. اگر مدارکی وجود دارد که در این وقف مشکلی وجود دارد، می‌توانیم بررسی کنیم.

خیرآبادی همچنین افزود: وقف یک صدقه جاریه است. حضرت علی برای اقشار ناتوان چاه حفر می‌کردند. مردم می‌خواهند مانند پیشوای خود وقف کنند که صدقه آن بعد از فوت‌ نیز شامل حالشان بشود.

وی ضمن اشاره به اینکه در قوانین اوقاف مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: قوانین اوقاف نیاز به تغییر نسبت به اقتضای زمان دارد.

مسئول اداره موقوفات حوزه علمیه ادامه داد: کار مطالبه‌گری باید مبنایی انجام بشود نه مصداقی زیرا زمان بیشتری صرف می‌شود و ممکن است به نتیجه هم نرسد.

پی نوشت: طبق اطلاع صدای حوزه موقوفات بسیاری در کشور هستند که با اینکه متعلق به حوزه می باشند اما در اختیار سازمان اوقاف هستند و عایدی قابل توجهی برای حوزه های علمیه ندارند. در بسیاری از موارد کار حقوقی و قضایی لازم است که اهتمام چندانی برای فک و آزادسازی آنها مشاهده نمی شود. مدارس کلاسیک بسیاری در شهرها ساکن موقوفات حوزوی هستند اما آموزش و پرورش بابت آن اجاره ای پرداخت نمی کند و موارد بسیار دیگر.
بحث شفاف سازی هم متاسفانه در مورد موقوفات حوزوی هم مراعات نشده است و سامانه ای که به آن اشاره شده است نتوانسته شفافیتی برای موقوفات حوزوی به ارمغان بیاورد.
خبرهایی هم از عدم مراعات درست نیت واقف در موقوفات مربوط به حوزه از سوی سازمان اوقاف به ما رسیده است که در زمان مناسب به آن هم خواهیم پرداخت!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30380

مطالب مرتبط

20دی
اوقاف، انگیزه چندانی برای احیای موقوفات حوزوی ندارد؛ حوزه باید اقدام کند!
در ادامه پیگیری وضعیت معیشتی طلاب،مدیر توسعه وقف آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با صدای حوزه مطرح کرد؛

اوقاف، انگیزه چندانی برای احیای موقوفات حوزوی ندارد؛ حوزه باید اقدام کند!

17دی
اطلاعات کامل موقوفات حوزوی در اختیار مرکز مدیریت/ به شنیده ها اکتفا نکنید/ حق الزحمه اندک مبلغین فعلا امکان افزایش ندارد!
در ادامه پیگیری وضعیت معیشتی طلاب و در گفتگوی اختصاصی صدای حوزه با معاون فرهنگی،اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور مطرح شد؛

اطلاعات کامل موقوفات حوزوی در اختیار مرکز مدیریت/ به شنیده ها اکتفا نکنید/ حق الزحمه اندک مبلغین فعلا امکان افزایش ندارد!

21مهر
لزوم پژوهش های مناسب در عرصه وقف و توجه حوزه به پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی
آیت الله اعرافی، امروز در دیدار مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم مطرح کرد:

لزوم پژوهش های مناسب در عرصه وقف و توجه حوزه به پژوهش های مورد نیاز نظام اسلامی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.