• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در دیدار با مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

سازوکار حمایت مالی، فکری و سیاسی از طلاب مشغول به تحصیل وجود ندارد/ سرانه روحانیت نسبت به جامعه پایین است

  • کد خبر : 28649
  • 27 مهر 1400 - 20:56
سازوکار حمایت مالی، فکری و سیاسی از طلاب مشغول به تحصیل وجود ندارد/ سرانه روحانیت نسبت به جامعه پایین است
در حال حاضر چندین هزار روحانی در قم مشغول به تحصیل هستند که سازوکار حمایت مالی، فکری و سیاسی از آن ها وجود ندارد؛ سرانه روحانیت نسبت به جامعه پایین است و ورودی های جدید نیز نوید بهبود وضعیت را نمی دهد.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی و قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم در دیدار با حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت عملکرد این بنیاد را نوید بخش و شعف آفرین دانست و گفت: خوشحالیم که افراد خوش فکری قدم در راه مطرح کردن جایگاه مسجد برداشته اند و این امر سبب می شود تا خداوند خود موانع را به شرط اخلاص و استقامت از پیش رو برمی دارد.

قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی عنوان کرد: ما باید کوتاه قدم برداریم و بلند فکر کنیم و تعارض آرمان و واقعیت یکی از راه های حلش به این است؛ ما باید قدم های خود را متناسب با واقعیت ها برداریم و در جای سست پا نگذاریم؛ به جای اینکه ۱۰ کار را همزمان پیش ببریم یک کار مؤثر انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یک سری از مقدور سازی ها از ارتباط آفرینی حاصل می شود وقتی ارتباطات فراهم شود، بسیاری از زمینه ها به روی ما گشوده می شود؛ انواع ارتباطات وجود دارد و باید نیازهای طرفین ارتباط دیده شود.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند به کلیدواژه های مطرح شده از جانب رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: برای پیشرفت در تمدن اسلامی، دولت اسلامی، مهندسی فرهنگی کشور و نظایر این ها چاره ای نداریم جز اینکه مردم را به میدان بیاوریم و برای این کار مرکزیت مکانی بهتر از مساجد نداریم.

قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی گفت: برخی از انرژی صرف این شده است تا مکان هایی موازی با مسجد شکل بگیرد؛ این صحیح نیست. روحانیت یک مسئولیت سنتی را انجام می دهد و آن این است که آخوند محله باشد؛ ما چند روحانی داریم که برای یک مسئولیت اجتماعی تربیت شده باشد؟ کار به گونه ای است که افراد با تلاش خودشان به جایگاهی برسند، اما باید این طور باشد که افراد زیادی را داشته باشیم و از بین آنها بهترین را انتخاب کنیم.

عدم حمایت مالی، فکری و سیاسی از طلاب

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند اضافه کرد: در حال حاضر چندین هزار روحانی در قم مشغول به تحصیل هستند که سازوکار حمایت مالی، فکری و سیاسی از آن ها وجود ندارد؛ سرانه روحانیت نسبت به جامعه پایین است و ورودی های جدید نیز نوید بهبود وضعیت را نمی دهد.

قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت: بنیاد هدایت کار خود را به امام، روحانیت و مسجد گره زده است؛ بنابراین بنیاد هدایت باید این مطالبه را داشته باشد تا حوزه، روحانی توانمند تربیت کند و برای آن ها برنامه داشته باشد؛ نباید اینگونه باشد که روحانی که در قم مشغول تحصیل است به یک دفعه به فلان روستای دور افتاده فرستاده شود، بلکه برای این کار باید شیب درست تعریف شود.

وی به طرح آمایش مساجد اشاره کرد و گفت: بر اساس این آمایش باید یک آمایش سرزمینی و نظامی برای تأمین محتوا و تأمین مالی و مواردی از این دست نیز صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند بیان کرد: روحانیت نقطه ثقل موفقیت ها و فعالیت های ما و بنیاد هدایت است و برای آن موضوع هم باید آرمان، واقعیت تعریف کرد و شبکه ای از روحانیت را متناسب با تنوع مسئولیت و نقش آفرینی و تنوع جغرافیایی و موقعیت تعریف کنیم.

قائم مقام دفتر فرهنگستان علوم اسلامی جذب جوانان به مسجد را دارای اهمیت توصیف کرد و گفت: یکی از کارهایی که باید برای جذب جوانان باید مد نظر داشت این است که به آن ها مسئولیت داد و اینگونه نباشد که احساس کنند ما بنا داریم چیزی را به آن ها یاد بدهیم اینگونه است که جوان احساس شخصیت می کند؛ کار دیگری که باید انجام داد این است که برای این مسئولیت ها طبقات و مدارج تعیین کنیم.

وی افزود: این درجه بندی در خصوص روحانیت هم لازم است و این درجه بندی تحرک ایجاد می کند و در جوانان و روحانیت ایجاد انگیزه می کند.

ارائه مدل مسجد و امام محور؛ خیزشی برای سازماندهی مکان پایه

حجت الاسلام میرمحمدیان در این دیدار برنامه های معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی را یادآور شد و گفت: ما در بررسی های خود به این نتیجه رسیدیم که باید نقش سازماندهی مکان پایه را ارتقا دهیم و در این سازماندهی ها به مدل های محله محور و مسجد محور و امام محور رسیدیم.

مدیرعامل بنیاد هدایت ابراز داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ اثرگذاری پایدار داشته باشیم باید شبکه امامت را تقویت کنیم و ما در قرارگاه پیشرفت و آبادانی نیز همین دغدغه را داشتیم که در آن مقطع مدل تسهیل گری باب بود که ما با وجود معایبی که در این مدل بود مدل امام روستا را پیشنهاد دادیم که در نهایت این ایده منجر به تأسیس بنیاد هدایت شد.

وی در تشریح وظایف بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: کاری که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عهده ما گذاشته شد آن تدوین سند ملی مسجد بود؛ همه متفق بودند تا این کار توسط سازمان تبلیغات اسلامی انجام شود و در سازمان نیز این مسئولیت به عهده بنیاد هدایت گذاشته شد.

حجت الاسلام میرمحمدیان عنوان کرد: بحث اصلی که به عنوان سیاست ما در سند ملی مسجد آمده است حکمرانی محلی است که مسجد به محور حکمرانی محلی تبدیل شود و در حقیقت مرکز تلاقی ولایت طولی و عرضی مسجد باشد.

مدیرعامل بنیاد هدایت حل مسئله را یکی از کارکردهای اصلی حلقه های میانی دانست و افزود: امام میانی باید پای کار حل مسئله بیاید و براین اساس چند عملیات در دو سال گذشته در بنیاد هدایت طراحی شد که طرح شهید سلیمانی، مهرواره محله همدل و مهرواره اوج از این جمله اند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=28649
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.