• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

8
یادداشت؛

احساس رضایت قلبی از مسیر طلبگی

  • کد خبر : 26200
  • 03 مهر 1400 - 14:46
احساس رضایت قلبی از مسیر طلبگی
باید دانست که داشتن احساس رضایت قلبی از مهمترین دستاوردهای انسان در طول زندگی به شمار می رود تا جایی که در آیات و روایات نیز بزرگترین نعمت بهشتی که رضوان الهی باشد را، به همان احساس رضایت از عملکرد انسان در دنیا تعبیر کرده اند.

به گزارش خبرنگار فضای مجازی صدای حوزه، یکی از نویسندگان کانال مسیر طلبه، یادداشتی را با موضوع احساس رضایت قلبی از مسیر طلبگی منتشر کزده است که در ادامه مطالعه مینمایید:

شاید تا بحال افراد زیادی را دیده باشید که می گویند ما هم در جوانی چندسالی در حوزه تحصیل کرده ایم. اما تقدیر این شد که معلم شویم یا کارمند فلان اداره شویم و …

گاهی برخی طلاب خیال می کنند اگر به برخی مشاغل طلبگی بپردازند، آرام آرام از فضای طلبگی دور می شوند. این افراد همیشه با حسرت از سال های طلبگی یاد می کنند و به کسانی که هنوز در کسوت طلبگی باقی مانده اند غبطه می خورند.

از سوی دیگر طلابی وجود دارند که وقتی بعد از اتمام سطح دو به شغلی حتی از قبیل مشاغل طلبگی در خارج از فضای حوزه مشغول می شوند، حسرت عمر و جوانی رفته در پای دروس حوزه را می خورند که آنچه در این راه صرف کرده اند هیچ ارتباطی به آنچه در انجام وظیفه از آن ها انتظار می رود نداشته و آنچه هم اکنون به آن نیاز دارند را آموزش ندیده اند.

این هر دو گروه به نوعی از وضعیت فعلی خود در طی مسیر طلبگی احساس رضایت قلبی ندارند و هر دو بر گذشته خود حسرت و افسوس دارند و این نارضایتی را تا آخر عمر همراه خود دارند.

اما باید دانست که داشتن احساس رضایت قلبی از مهمترین دستاوردهای انسان در طول زندگی به شمار می رود تا جایی که در آیات و روایات نیز بزرگترین نعمت بهشتی که رضوان الهی باشد را، به همان احساس رضایت از عملکرد انسان در دنیا تعبیر کرده اند. یک نمونه قابل لمس آن احساس رضایت قلبی از همسر و خانواده در پس یک ازدواج خوب است. حتی در میان مردم معروف است که ازدواج خوب خیلی خوب است و ازدواج بد خیلی بد.

راهکار برای داشتن احساس رضایت قلبی

پذیرفتن و تحصیل هویت طلبگی و حفظ آن، تنها راه موثر در ایجاد احساس رضایت قلبی در پیمودن این مسیر پر فراز و نشیب است. چنانچه گروه اول با حفظ هویت طلبگی در آن شغل اداری مشغول باشد هرگز با حسرت از دوران گذشته خود و حس فاصله گیری از حوزه یاد نمی کند. گروه دوم نیز چنانچه هویت طلبگی خود را مدیون تحصیل همان دروسی که سالهای جوانی را برای آموختن آن ها صرف کرده اند، بداند، هرگز افسوس نخواهد خورد و احساس اتلاف عمر نخواهد کرد.

بدین ترتیب پذیرش و حفظ هویت طلبگی مهمترین ارزشی خواهد بود که انگیزه و رضایت قلبی ما را در طی این مسیر ایجاد خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید:

جنس طلبگی یا فصل طلبگی

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26200
  • منبع : کانال مسیر طلبه

مطالب مرتبط

15آذر
تحلیل مجمل یک درس اخلاق در یک مدرسه علمیه/ اگر اهل قناعت نیستید در حوزه نمانید!
نگاهی بر درس اخلاق امام جمعه موقت اصفهان در مورد لوازم طلبگی؛

تحلیل مجمل یک درس اخلاق در یک مدرسه علمیه/ اگر اهل قناعت نیستید در حوزه نمانید!

18مهر
طلبه برای خروج از روزمرگی باید از کنج حجره‌ به متن جامعه سفر کند
عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران مطرح کرد:

طلبه برای خروج از روزمرگی باید از کنج حجره‌ به متن جامعه سفر کند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.