• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار شورای مرکزی ائتلاف سراسری فرهنگیان مطرح کرد:

بازی‌های معاملاتی در بورس موجب اشتهای کاذب در مردم شد/اگر مسئولی در ماجرای بورس کوتاهی کرده ضامن است

  • کد خبر : 25603
  • 28 شهریور 1400 - 12:58
بازی‌های معاملاتی در بورس موجب اشتهای کاذب در مردم شد/اگر مسئولی در ماجرای بورس کوتاهی کرده ضامن است
اصولگرایی یعنی تمام ارکان و ابعادی که در مکتب اهل‌بیت (ع) هست توسط کسی که می‌گوید من اصولگرا هستم رعایت شود. مثلا اهل‌بیت (ع) اگر لازم می‌شد که جان خودشان را برای حفظ اسلام بدهند بلافاصله خودشان و فرزندانشان آمادگی داشتند، هر چه لازم بود مانند جهاد، شهادت، ایثار را برای اسلام انجام دادند.

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار شورای مرکزی ائتلاف سراسری فرهنگیان، هدف انقلاب را فهمیدن مکتب اهل‌بیت (ع) عنوان کرد و گفت: دفاع از اهل ‌بیت، تبیین مکتب اهل‌بیت و خدمت به مکتب اهل‌بیت اصلی‌ترین هدف انقلاب است.

وی یکی از شاخصه‌های اصول‌گرایی را تبیین مکتب اهل بیت (ع) دانست و گفت: اصولگرایی اگر بر این شاخص باشد واقعاً اصولگرایی است؛ اما اگر بر این شاخص نباشد این اصولگرایی نیست، این شاخص فقط بحث معنویت و فرهنگ نیست بلکه گروه های سیاسی باید به فکر این باشند که جوان‌ها و مردم را به سمت کارآفرینی سوق بدهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه وقتی ما سراغ مکتب اهل‌بیت (ع) برویم، تشویق ایشان به امر تجارت را می‌بینیم؛ ادامه داد: ما از مسئولان این سوال را داریم که آیا بورس تجارت است

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: بورس یک تجارت کاذب و صوری است، در حالی که تجارت یعنی تولید بیشتر، توسعه بیشتر و درآمد بیشتر؛ اما در بورس گاهی اوقات درآمدهای کاذب ایجاد شد که به دنبال آن توسعه‌ و تولید در کار نبود و به این ترتیب سهام یک کارخانه بدون اینکه توسعه و تولیدش دو برابر بشود، ده برابر می‌شد، در حالی که عقل یک بچه هم می‌فهمید که این امر کاذب است.

وی با اشاره به بازی‌های معاملاتی در بورس که موجب افزایش قیمت‌ و اشتهای کاذب در مردم شد، گفت: این اقدامات موجب ورود صدماتی به اموال مردم شد که واقعاً اگر ثابت بشود مسئولی در این ماجرا کوتاهی کرده و دقت نکرده و مردم را وارد این میدان کرده و سرمایه مردم از بین رفته، اینجا ضمان وجود دارد و هیچ تردیدی در آن نیست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) قم با انتقاد از صدا و سیما در انتشار بخشی از سخنانش درباره بورس، گفت: البته مطلبی که ما آن زمان درباره بورس گفتیم توسط رسانه‌ها قیچی شد و یک صحبتی که درباره امیرالمؤمنین (ع) هم صداوسیما پخش کرد، چون زمان به‌به و چه‌چه درباره بورس بود ناقص منتشر شد.

اصولگرایی یعنی پایبندی انسان به تمام زوایایی که در مکتب اهل‌بیت (ع) است

وی تاکید کرد: اصولگرایی یعنی پایبندی انسان به تمام زوایایی که در مکتب اهل‌بیت (ع) است. مثلا اگر اهل‌بیت (ع) به نماز و عبادات تعبد خاص داشتند، ما هم تا یک مقداری از آن تعبد را داشته باشیم. اگر اهل‌بیت (ع) نسبت به جریان حاکم در جامعه خودشان توجه داشتند، یک شیعه نمی‌تواند بگوید به من چه که چه کسی حکومت می‌کند یا چه کسی بیت المال را از بین می‌برد. شیعه باید نسبت به سرنوشت خودش و نسبت به حاکم و مسؤولان توجه داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: اهل‌بیت (ع) نسبت به مستضعفین و فقرا توجه خاص داشتند و از اول زندگی تا آخر عمرشان، در این زمینه اصلا عقب‌نشینی نمی‌کردند. حتی حضرت علی (ع) هم در بستر شهادت، به فکر فقرا، ایتام و مستمندان است، در وصایای خودش اینها را مطرح می‌کند، شیعه باید همین حالت را داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اصولگرایی یعنی تمام ارکان و ابعادی که در مکتب اهل‌بیت (ع) هست توسط کسی که می‌گوید من اصولگرا هستم رعایت شود. مثلا اهل‌بیت (ع) اگر لازم می‌شد که جان خودشان را برای حفظ اسلام بدهند بلافاصله خودشان و فرزندانشان آمادگی داشتند، هر چه لازم بود مانند جهاد، شهادت، ایثار را برای اسلام انجام دادند.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب به جوان‌ها و مردم انگیزه داد، گفت: بعد از انقلاب هم جوان‌ها در دفاع مقدس بودند، مردم از خورد و خوراکشان می‌زدند برای دفاع مقدس. واقعاً الآن این سوال مطرح است که چرا آن انگیزه‌های خالص که ما در آن دهه اول انقلاب ملاحظه می‌کردیم در بخشی از جامعه – نمی‌گویم در همه – نمی‌بینیم؟ در حالی که ما افرادی را داریم که هنوز آن روحیات را دارند اما چرا کمرنگ شده است؟

آیت الله فاضل لنکرانی پذیرش مسئولیت به عنوان یک وظیفه شرعی را از زوایا و شاخص‌های مکتب اهل‌بیت (ع) دانست و افزود: یک شخص اصولگرا نباید با لابی‌گری، ارتباطات، بازی‌های پشت پرده، تطمیع و برنامه‌ریزی خودش را به قدرت برساند و اگر کسی دنبال این است که اینگونه در قدرت باشد، قطعاً اصولگرا نیست. اصولگرا یعنی اگر یک مسئولیتی پیش آمد به عنوان وظیفه شرعی بپذیرد، اگر هم پیش نیامد خودش دنبالش نباشد، دنبال پست و مقام نباشد، نگوید حالا این دولت جدید آمده ما اصولگراها هر کدام باید سهم و مسئولیتی داشته باشیم؛ این با مکتب اهل‌بیت (ع)سازگاری ندارد.

وی با بیان اینکه ما باید اصولگرایی را از امام (ره) و رهبری یاد بگیریم، یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بعد از پیروزی انقلاب با دعوت امام (ره) وارد شورای انقلاب شد در حالی که خودش هیچ گاه برای رسیدن به این جایگاه تلاش نکرد و اگر رئیس جمهور شد بخاطر مطالبه مردم و جامعه از ایشان بود و همه بخش‌ها با آن رأی بسیار بالا از ایشان خواستند. اگر رهبر شد مسئولیتی بود که خبرگان روی دوش ایشان گذاشتند و ایشان هرگز دنبال اینها نبود. این موارد باید شاخص اصلی باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: گاهی یک آقایی می‌گوید من چون در این انتخابات نقش داشتم باید یک پستی در فلان جا به من بدهند، این نه اصولگرایی و نه مطابق با ضوابط دینی است.

وی درباره تعریف اصولگرایی گفت: اصولگرایی یعنی همه همّ و غم من این باشد که اگر فساد در جامعه هست، فساد از بین برود؛ اگر حق مردم پایمال می‌شود بیش از آنچه که حق خودم پایمال می‌شود نگران و معترض باشم؛ اصولگرایی به این معناست که ثروت مسلمین درست و با ضابطه در اختیار مردم قرار بگیرد؛ این معنای اصولگرایی است، اما اگر کسی دنبال مقام یا مال و حقوق‌های کذایی باشد، این عنوان اصولگرایی را ندارد.

وی با اشاره به سخنی از مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در یک مجلس درس که گفته بودند: من که ۵۰ سال است اسلام را درس می‌دهم، نمی‌توانم بگویم من اسلام شناسم، حضار را به درک معرفت اهل بیت (ع) توصیه کرد و افزود: اسلام و مکتب اهل‌بیت (ع) خیلی عظمت دارد، این طور نیست که بگوئیم با دانستن دو روایت و دو آیه، ثقلین را بلد هستیم، نه! اگر صدها سال خدا به انسان عمر بدهد باز گوشه‌ای از حقیقت امامت و معارف اهل‌بیت (ع) را نمی‌تواند پیدا کند، زیرا آن بزرگواران متصل به علم و قدرت نامتناهی بودند و همه چیز را خدای تبارک و تعالی به ایشان عنایت فرموده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به خیال باطل دشمنان انقلاب و یک عده‌ خارج نشین که برای پایان انقلاب روزشماری می‌کنند، گفت: اینها از اول انقلاب این خیال‌های باطل و خواب‌های پریشان را داشتند، کاری به آنها نباید داشته باشیم، بلکه ما باید به این فکر کنیم که این انقلاب باید برای نسل‌های آینده بماند.

استاد حوزه علمیه قم اد امه داد: مردم باید بدانند که انقلاب برای تصاحب قدرت برای یک جمع نبوده، انقلاب برای این بوده که مردم آن حقیقت وجودی خودشان حفظ بشود و به فعلیت برسد؛ عزت، استقلال و رفاه برای مردم باشد که من امیدوارم این دولت جدید و جناب آقای رئیسی قدم‌های بزرگی را بردارد که آن نگرانی‌های مردم و آن دلسردی‌هایی که در بخشی از جامعه به وجود آمده و آن بی‌عزتی‌هایی که نسبت به مردم در دوران گذشته شاهد بودیم جبران و برطرف شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: در اسلام اینگونه است که وقتی می بینیم یک مسلمان مورد احترام قرار گرفت، باید لذت ببریم؛ اگر دیدیم یک مسلمان مورد اهانت قرار گرفت، بدانیم اهانت به یک مؤمن اهانت به خداست، کمک به یک مؤمن کمک به خداست، اینها چیزهایی است که به ما یاد دادند. این فرهنگ باید در مردم بیشتر مطرح باشد، مردم بدانند امام (ره)، رهبری، شهدا، آنهایی که واقعا برای این انقلاب تلاش کردند اینطور نبوده که شاه را بردارند و خودشان جای او بنشینند.

وی در پایان گفت: این مطلب را والد مرحوم ما مکرر می‌فرمود، هدف از انقلاب، این بود که آنچه خدا از خلقت بشر اراده کرده محقق شود، یعنی یک حکومت صالح و مردمی بر پا شود که احترام و ارزش برای خود مردم قائل باشد. اینها شاخص‌هایی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم، واقعاً برای تثبیت و استمرار انقلاب اسلامی تلاش کنیم و بدانیم که اگر این فکر را داشته باشیم خدای تبارک و تعالی هم کمک می‌کند و ان شاء الله یک حرکت ماندگار از ما و شما در این کشور و در تاریخ انقلاب ثبت خواهد شد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=25603
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

14بهمن
واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی
روایت شفاهی فصل مردم برگزار می‌شود؛

واکاوی جایگاه مردم در اندیشه متفکران انقلاب اسلامی

07آذر
ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد
نگاهی دوباره به ماهیت حزب کوموله؛

ترور، جنایت و روایت‌هایی که گفته نشد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.