• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
در دیدار آیت الله اعرافی با مدیر جامعه الزهرا مطرح شد؛

سنجش و آسیب شناسی نظام روحانیت از مهمترین فعالیت ها در مدیریت حوزه های علمیه

  • کد خبر : 22425
  • 30 مرداد 1400 - 15:48
سنجش و آسیب شناسی نظام روحانیت از مهمترین فعالیت ها در مدیریت حوزه های علمیه
جامعه الزهرا(س) پیشران توسعه علوم حوزوی در عرصه خواهران بوده است. یکی از مهمترین تحولات انقلاب اسلامی ما پیشرفت شگرف در حوزه علمیه خواهران است. خوشبختانه جامعه الزهرا(س) و اسلاف آن پیشران توسعه و پیشرفتی هستند که در این عرصه شکل گرفته است.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار سرکار خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا(س) که در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به این نکته که آمایش و سنجش و آسیب شناسی نهادهای حوزوی و نظام روحانیت از مهمترین فعالیت ها در مدیریت حوزه های علمیه است، گفت: روزی خدمت مقام معظم رهبری، به ۳۰ آسیب نظام و جامعه روحانیت اشاره کردم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: بنده در سال های سال، یادداشت های بسیاری در خصوص نهادهای حوزوی جمع آوری کردم که شاید بیش از ۴۰ کلاسور باشد. تمام جلساتی که با رهبری معظم و مراجع عظام داشتیم همه آنها را در این اوراق جمع آوری کردم، همچنین مطالباتی که امام و رهبری و مراجع از حوزه داشتند به همراه مطالبات و ایده های مرتبط به حوزه در مجموعه ای با هزار ایده و مطالبه جمع آوری شد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در یک طرح ۲۰۰ طرح و کارویژه روحانیت در گروه های مختلف جمع آوری شد. کارویژه های روحانیت نسبت به خود،جامعه، نظام اسلامی و بین الملل طبقه بندی و اولویت بندی شد.

وی افزود: همچنین برای حوزه، ۲۰ سند راهبردی تهیه کردیم که شامل سند چشم انداز حوزه، منشور راهنما و ۱۸ طرح نظامات جامع بود که در واقع یک بسته ۲۰ سند جامع شکل گرفت که به شکل سلسله وار در حال تهیه است که شامل ۲۰۰ تا ۳۰۰ طرح راهبردی است که منتشر خواهد شد.

آیت الله اعرافی، گفت: طرح بزرگ آمایش، از جمله مهمترین طرح های حوزه است که در این آمایش، نزدیک به ۷۰ طرح از جمله مسجد تراز، آموزش و پرورش، دانشگاه، قوه قضاییه و… جمع آوری شده است. بر اساس این آمایش و مجموعه آن اسناد برای اولین بار برنامه پنج ساله حوزه تدوین شد. جامعه المصطفی در حال حاضر چهارمین برنامه خود را دنبال می کند، ولی امسال اولین سال از برنامه پنج ساله حوزه سپری می شود. در این برنامه پنج ساله چهل مضمون اصلی و ۹۰۰ ردیف برنامه وجود دارد. در ذیل این برنامه ۲۰۰ طرح بزرگ تحولی سوای کارهای روتین وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه یادآورشد: در اینجا یک منظومه واحد فکری با همفکری و ارشادات مقام معظم رهبری و همکاران شکل گرفت. در این سالها نیز مطلقا بودجه برنامه ای وجود نداشت و همه کارها با فعالیت جهادی انجام شد و ۲۰۰ نیروی اجرایی نیز کم شده است.از جمله این طرح ها می توان به درختواره دروس حوزه اشاره کرد که در ۱۶ حوزه دانشی، ۴۰۰ رشته و گرایش با حضور ۷۰۰ استاد تدوین شد. عین همین مساله در درختواره آموزش های مهارتی تدوین شده است. البته همه این موارد قابل نقد و اصلاح و تغییر است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: روح همه این عوامل آن است که حوزه روی پایه های پیشین خود استوار بماند و بتواند به نیازهای جامعه و جهان پاسخ دهد، امروزه حوزه پاسخگوی در تراز برسیم.

وی گفت: از مهمترین گره های امروز، پراکندگی هایی است که به دلیل عدم منظومه بودن فعالیت ها و مجموعه ها وجود دارد. همه نهادهای فاخر حوزوی باید در کنار هم کار کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: رسیدن به منابع مالی پایدار حوزوی نیز از مهمترین این مشکلات است که راهکار سریع دارد، ولی با موانعی همراه است. در همین زمینه تعاملات خوبی نیز با شورای سیاستگذاری حوزه علمیه خواهران داریم.

آیت الله اعرافی با ذکر اهمیت خاص دروس سطح عالی حوزه، گفت: در حوزه، قلبی وجود دارد که شامل دروس سطوح خارج است که در این زمینه کمترین برنامه وجود داشت. در این زمینه درس های فقه معاصر و دروس اجتهادی غیر فقه قاعده مند شده است و در حال راه اندازی است.

وی افزود: جامعه الزهرا(س) پیشران توسعه علوم حوزوی در عرصه خواهران بوده است. یکی از مهمترین تحولات انقلاب اسلامی ما پیشرفت شگرف در حوزه علمیه خواهران است. خوشبختانه جامعه الزهرا(س) و اسلاف آن پیشران توسعه و پیشرفتی هستند که در این عرصه شکل گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: نباید اتخاذ تدابیر حوزوی مدیریتی در چرخه مدیران، به درازا بکشد، ولی مدیران حوزوی در حوزه علمیه خواهران باید در سالهای آینده با تلاش جدی، برنامه های جدید در چارچوبه و دور نمای جدید داشته باشند.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در بحث آموزش های مرتبط به بانوان، برخی از دیدگاه های تند و کند وجود دارد. گاهی گفته می شود که آموزش های بانوان دارای ممیزات و مشخصات خاصی دارد که باید با فضای برادران متفاوت باشد. در نقطه مقابل عده ای عنوان می کنند که هیچ تفاوتی وجود ندارد، ولی نظر درست، نظر بینابین است.

وی گفت: ولی در نظر سوم میل ما بیشتر به ترجیح مشترکات است، یعنی ممکن است ۱۵ درصد تفاوت با برادران داشته باشد، ولی علم حوزوی بانوان، باید در بازار علم کشور در یک رقابت کلان کشوری و حوزوی رقابت داشته باشد.

آیت الله اعرافی بیان کرد: درست که این نظر مخالفانی هم دارد، ولی بنده در عرصه بین الملل نیز چنین مساله ای را ارجحیت می دادم که باید در اروپا هم افرادی را تربیت کنیم که در تراز فلاسفه بزرگ داشته باشیم. چرا نباید در میان مردم بومی اروپا چنین افرادی تربیت شوند؟

به هویت اصیل و تاب آور روحانیت معتقدم

وی گفت: فعالیت در حوزه بیشتر به فضا و جو حوزه بر می گردد. بنده از ۲۰ سالگی در فضای دانشگاهی ملی و بین المللی حضور داشتم، ولی به هویت اصیل و تاب آور حوزوی معتقد بودم زیرا این هویت بیش از هزار سال است که هویت خود را حفظ کرده است.

مدیر حوزه های علمیه، اظهارکرد: در دوران آیت الله شیخ عبدالکریم حائری، بیش از سیصدطلبه در حوزه حضور داشتند که این طلاب هسته اصلی انقلاب را شکل دادند. امروزه با امواجی روبرو هستیم که این هسته را تهدید می کند، ولی این هویت باید یک فرهنگ و یک نگاه باشد. باید به این هویت افتخار کنیم و آن را ارج بنهیم.

وی با ذکر این مطلب که بنده سالها در عرصه های دانشگاهی کار کردم، ولی هیچ رتبه دانشگاهی ندارم، افزود: زیرا علاقه و ترجیح بنده به همین امور حوزوی بود. این مساله باید به یک فرهنگ و رویکرد و نگاه مبدل شود. اگر این نگاه حاکم باشد به کار ما ارزش می دهد. این هویت را در المصطفی نیز دنبال می کردم و به همین دلیل در فرودگاه یکی از کشورها که حضور یافتم سی طلبه با لباس روحانیت حضور پیدا کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، اظهارکرد: سطوح عالی حوزوی نباید شکل کلاسیک پیدا کند، باید آزادی طلاب در انتخاب استاد و کلاس حفظ شود، ولی با هدایت هم همراه باشد. انسان های بزرگ همیشه در فضاهای باز رشد می کنند.

وی گفت: در ارتباط مدیریت حوزه های علمیه و جامعه الزهرا(س) آماده شکل گیری ارتباطات ویژه تعاملی داریم که حداقل در ۲۰ عرصه می توانیم به تفاهم و برنامه مشترک برسیم. این ارتباطات در حوزه های مختلف قابل انجام است.

مدیر حوزه های علمیه، در بخش پایانی صحبت های خود اظهارکرد: مدیر جامعه الزهرا(س) وظیفه سنگینی را به عنوان یک مدیر زن به عهده دارد که باید وِظیفه اش را به خوبی انجام دهد تا الگوی خوبی در این زمینه شکل گیرد و راه برای دیگران نیز باز شود.

آیت الله اعرافی یادآورشد: در حوزه تربیت اساتید فعالیت های خوبی انجام شده است که به نظر من باید این ارتقای سطح باید توسعه یابد که بتوانیم فعالیت ها را در مرکز رشد و مناصب مهم سامان دهیم. باید به شکلی برنامه ریزی کنیم که طلاب بر حسب نیازهایی که بر آن اساس وارد حوزه شوند، شاهد اجرای برنامه های تخصصی باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.