• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
در گفت و گو با آیت الله علیدوست مطرح شد:

علل کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

  • کد خبر : 22394
  • 30 مرداد 1400 - 11:27
علل کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
آیت الله ابوالقاسم علیدوست گفت: سه عامل کلی برای کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنونی می توان برشمرد؛ باید از ظرفیت تربیت شدگان علمی در دوران ۴۲ ساله بعد از انقلاب در بدنه نظام اسلامی استفاده شود.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت و گویی و در پاسخ به این سؤال که چرا امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما کم رنگ شده و مردم تا حدودی نسبت به این قبیل مسائل دینی بی تفاوت شده اند گفت: کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر علت های متعددی داشته و از این رو پاسخ های متفاوتی نیز در رابطه با آن وجود دارد.

لزوم نهادینه شدن سه نهاد ارشاد جاهل، امر به معروف و نهی از منکر

وی ضمن اشاره به مسئله مذکور اظهار داشت: سه علت عمده در پاسخ این مسئله وجود دارد که مورد تأیید اکثر صاحب نظران نیز می باشد؛ اولین علت عدم نهادینه شدن سه نهاد : ارشاد جاهل، امر به معروف، نهی از منکر در زمان بعد از انقلاب اسلامی می باشد.

استاد درس خارج حوزه گفت: هنگامی که قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر را مطرح می کند علاوه بر این که این مسئله را یک وظیفه همگانی تلقی می کند پیشنهاد تشکیل یک نهاد را می دهد؛ خداوند می فرماید: « وَلتَکُن مِنکُم أُمَّهٌ یَدعونَ إِلَی الخَیرِ وَیَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَیَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ المُفلِحونَ» باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی و امر به معروف و نهی از منکر کنند! و آنها همان رستگارانند.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: تعدادی از برنامه های اجرایی نهادهای امر به معروف و نهی ازمنکر به شکل صحیح  اجرا نگردیده اند.

آمرین به معروف باید عاملین به آن باشند

وی عامل بودنِ آمرین به معروف را دومین عامل مهم در ترویج امر به معروف و نهی از منکر برشمرد و اظهار داشت: مردم امر به معروف و نهی از منکر را باید از کسی ببینند و بشنوند که خود او فردی مؤتمر بوده و این قبیل مسائل را پذیرفته باشد.

عضو جامعه مدرسین گفت: مردم باید نهی از منکر را از کسی ببینند که خود او متناهی و نهی پذیر باشد؛ هنگامی که برخلاف آنچه بایسته است  امر به معروف و نهی از منکر در میان مسئولان نظام، در گفت و گوهای آنان و در ادبیات رسانه ها بویژه تلویزیون مشاهده نشود، عمل به این فرایض الهی توسط مردم نیز تضعیف می گردد.

وی تصریح کرد: اگر تلویزیون، برخی از روحانیت و کارگزاران نظام ما زمانی که ارشاد جاهل می کردند، مردم با چشمشان مؤتمر و عامل بودن خودِ این اشخاص و نهادها را می دیدند و لمس می نمودند قطعاً امر به معروف و نهی از منکر دچار کم رنگی نمی شد.

عدم هماهنگی عوامل اجرایی برای نهادینه شدن امر به معروف

استاد حوزه سومین عامل کم رنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر را عدم هماهنگی های لازم بین عوامل اجرایی مختلف دانست و گفت: برای نهادینه شدن امر به معروف باید عوامل مختلفی دست به دست هم دهند و متأسفانه این اتفاق تاکنون به وقوع نپیوسته است؛ اگر ما جامعه ای داشتیم که در آن بیکاری کم و گرانی مهار شده بود، اگر مسئله پلشت اختلاس هر هفته و هر ماه نداشتیم، اگر این پریدن های به همدیگر و پنجه تعرّض به صورت همدیگر زدن را نداشتیم و اگر ادبیاتمان ادبیات ادب بود آیا امر به معروف و نهی از منکر رنگ می باخت؟

آیت الله علیدوست افزود: عوامل مختلف مرتبط با اجرایی شدن امر به معروف و نهی از منکر در یکدیگر اثر می گذارند و به صورت مجموعه ای حلقوی یا هرمی از هم تأثیر می پذیرند.

وی مسئله امر به معروف و نهی از منکر را بسیار مهم برشمرد و تصریح کرد: در یک جلسه گفت و گو نمی توان به ارائه راهکارهای جامع برای نهادینه شدن این دو فریضه الهی در جامعه پرداخت.

لزوم استفاده از ظرفیت های نخبگان

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان به لزوم استفاده از ظرفیت های نخبگان و پژوهشگران با استعداد در رده های مختلف اجرایی نظام اسلامی پرداخت و گفت: مطلب ناراحت کننده برای من این است که چرا از نیروهای تربیت شده در ۴۰ سال گذشته انقلاب اسلامی استفاده نمی شود؟؛ کشور ما در این زمینه ضرر می کند و باید واقعاً در بدنه نظام پوست اندازی اتفاق بیفتد تا طیفی به معنای واقعی کلمه بروند و طیف وسیعِ نشیط، درس خوانده، دست پاک و انقلابی روی کار بیایند تا شرایط کشور عوض شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22394
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

01بهمن
لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب
اساتيد سطوح عالي حوزه قم، در نامه‌اي به رؤساي قوا خواستار شدند:

لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

16مرداد
ضرورت آشنایی هرچه بیشتر به با مبانی فکری مقام معظم رهبری
24تیر
تجمع در آزادی یا تذکر در جمهوری؟!
در پی اجتماعات مختلف مومنین در روز حجاب و عفاف؛

تجمع در آزادی یا تذکر در جمهوری؟!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. در گفت و گو با کجا؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.