• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
آیت الله علیرضا اعرافی مطرح کرد:

اهتمام به مسأله جمعیت، مهمترین وظیفه ایست که عاشورا بردوش ما گذاشته است

  • کد خبر : 21494
  • 19 مرداد 1400 - 11:43
اهتمام به مسأله جمعیت، مهمترین وظیفه ایست که عاشورا بردوش ما گذاشته است
مدیر حوزه های علمیه گفت: جامعه توازن جمعیت ندارد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که عاشورا روی دوش ما می‌گذارد این است که نگذاریم جمعیت عاشقان اهل بیت(ع) کم بشود.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار مسئولان هیئت خادم الرضا(ع) قم، با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و  ایام عزاداری شهادت حضرت سید الشهداء(ع)، گفت: هیئت خادم الرضا یکی از مهمترین هیئت‌های شهر قم است که جای تقدیر و تشکر دارد. کار بزرگ شما کارکردهای عبادی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی دارد که بسیار در خور تحسین است.

وی  با بیان این که در کنار جوانان بودن و شور و همت از نقاط قوت کار این هیئت است افزود: ان‌شاءالله همه مردم و شما مورد عنایات امام حسین علیه‌السلام قرار بگیرید و به برکت حضرت، شر، آفات و کرونا را از ملت دور بشود.

روضه امام حسین(ع) از ابتدای خلقت شروع شده

مدیر حوزه های علمیه، افزود: در روایات این طور آمده که حضرت آدم(ع) در زمان توبه، به پنج تن آل عبا(ع) متوسل شدند و نام مبارک ایشان را واسطه قرار دادند. وقتی نام مبارک اباعبدالله(ع) را بر زبان جاری کردند یک اضطراب، سوگ و نگرانی درونشان پیدا شد و شاید اشک ریختند. از خداوند علت این حال را پرسیدند. خداوند برای حضرت آدم واقعه شهادت حضرت و علتش را شرح دادند. روضه امام حسین(ع) از ابتدای خلقت شروع شده و خدا اولین روضه خوان کربلا بوده. همه دین در قصه عاشورا تجلی پیدا کرده است و به همین دلیل امام حسین(ع) در ملک و ملکوت درخشش دارند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، گفت: در عیون اخبار الرضا یکی از اصحاب نزد پیامبر(ص) بود. امام حسین(ع) که چهار یا پنج سال داشتند، وارد شدند. پیامبر(ص) ایشان را به این صورت خطاب کردند: تو زینت آسمان و زمین هستی.صحابه تعجب کرد و به پیامبر گفت: شما زینت آسمان و زمینید. پیامبر(ص) فرمودند: نه، او زینت آسمان و زمین است و نام او در آسمان بالاتر از نام او در زمین است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: امام حسین(ع) جام جهان نماست. در وجودش همه ارزش‌ها تجلی کرده است. نزدیک شدن به ایشان یعنی همه فضایل و ثواب‌ها را کسب کردن. به خصوص اگر این عشق و اشتیاق در جوانی باشد. ارزش کار شما این است که جوان گرایی را سرلوحه کارتان قرار داده‌اید. به خصوص در شهری هستید که بر همه ایران و جهان تاثیر می‌گذارد. در هر شهر و روستایی حداقل یک نفر هست که در قم تحصیل کرده است.

تاثیرگذاری مردم قم

وی گفت: در طول سال‌های بعد از انقلاب و صد سال اخیر همین جوانان و مردم قم بودند که موثر واقع شدند. روحانیت هم سر سفره همین مردم است، اگر مردم نبودند ما هم ‌نبودیم. برنامه‌هایی هم برای سالروز تاسیس حوزه در سال آینده داریم که یکصدمین سال تاسیس قم جدید و حوزه را گرامی بداریم.

عزاداری در گوشه گوشه جهان

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: بیست سال است که هر سال پرونده عاشورا را در کشورها جمع می‌کنم و در بعضی‌ها حضور داشته‌ام. چند سال قبل عاشورا در ماداگاسکار یکی از کشورهای آفریقایی بودیم و بعدش هم برای ماموریتمان به جزیره موریس رفتیم. در چند کشور آفریقایی عزاداری‌ها مثل ایران است. حتی برخی نوحه‌ها فارسی بود. در مالزی نیز همینطور است.

وی تصریح کرد: هر سال مشعل عزاداری حضرت امام حسین(ع)،‌پرفروغ‌تر می‌شود. همانطور که عصر عاشورا با اینکه همه جا پر از ناامیدی بوده حضرت زینب(س) فرمودند یاد ما از بین نمی‌رود. و می‌بینیم که همین طور هم شد.

بهانه‌گیران را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خلع سلاح کنید

عضو فقهای شورای نگهبان  با بیان اینکه باید به چند نکته توجه کرد، گفت: سعی کنید بهانه‌گیران را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خلع سلاح کنید.  همگام با رعایت قوانین، مشعل عزاداری را روشن نگه دارید. نکته دوم عزاداری‌های ما کارکرد چندگانه دارد. ضمن اینکه مستحب موکد و نماد دین است، باید در این محافل مشکلات جامعه شناخته و تبیین کرد.

مسئله ازدواج و جمعیت را به تناسب در محتوای برنامه‌های این دهه جا دهید

آیت الله اعرافی بیان کرد: سخنرانی گاهی تاثیر ندارد، ولی پیش آمده یک بیت از یک مداحی موثر است. مشکلات فرهنگی و اجتماعی که جامعه ما درگیرش است را نمی‌توان با خطبه حل کرد. ولی ممکن است در برنامه شما، به یک نکته کوچک توجه کنید و جوانان تاثیر بگیرند. مثلا دو یا سه مسئله را به تناسب در محتواهای برنامه‌های این دهه جا دهید. برای مثال ازدواج و معضل جمعیت خیلی مهم است. جامعه توازن جمعیت ندارد. مهم‌ترین وظیفه‌ای که عاشورا روی دوش ما می‌گذارد این است که نگذاریم جمعیت عاشقان اهل بیت(ع) کم بشود.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که از دیگر مسائل امروز جامعه محیط زیست و رعایت حقوق دیگران است. روی این مسائل به صورت نظام‌مند و غیر مستقیم تاکید شود، گفت: نکته دیگر که نیاز به تاکید دارد این است که کرونا مشکلاتی را در پی داشته، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و مراسمات تعطیل شده است، این نگرانی وجود دارد که همبستگی اجتماعی و تحکیم ارزش‌های دینی و فرهنگی آثار جبران ناپذیر بگذارد. باید از هر فرصتی برای رفع مشکلات استفاده کرد. وقتی ارتباطات اجتماعی کم بشود آثارش در نسل جدید  دیده خواهد شد.

وی نگاه بین‌المللی در برنامه های هیئت ها را مورد تاکید قرار داد و اظهارکرد: کمک کردن به نیازمندان اتفاق خیلی خوبی بود که هیئت خادم الرضا به طور هدفمند دنبال کرده. با اینکه هزینه‌ها بالا بود کمک‌های خوبی صورت گرفت. خدا کمک کند و این اطعام هدفمند استمرار بیابد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21494
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

07فروردین
کاهش جمعیت و حوزه علمیه
03خرداد
تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت
نائب دبیر ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه مطرح کرد؛

تبلیغات سنگین و شبکه نفوذ از جمله موانع افزایش جمعیت

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.