• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

6
آیت الله اعرافی در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار مطرح کرد:

رویکردهای ده گانه رسانه حوزه / هنر باید در چهارچوب صحیح شرعی ارائه شود

  • کد خبر : 21307
  • 17 مرداد 1400 - 12:40
رویکردهای ده گانه رسانه حوزه / هنر باید در چهارچوب صحیح شرعی ارائه شود
مدیر حوزه های علمیه: یکی از رویکردهای لازم در رسانه حوزه، نگاه بین المللی با محوریت گفتمان انقلاب اسلامی و حفظ قواعد موجود در دنیا می باشد؛ این رویکرد فرا مرزی و بین المللی باید ارتقا پیدا کند و همچنان با این نگاه فعالیت های رسانه حوزه ادامه یابد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه عصر شنبه در آیین گرامیداشت روز خبرنگار و تجلیل از مجاهدان و فعالان عرصه رسانه و فضای مجازی که با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدای رسانه، گفت: از درخشش ها و پیشرفت های چشمگیر رسانه حوزه که همراه با سختی ها و ناداری های شدید بوده است تشکر ویژه دارم.

وی افزود: اشکالات و ضعف ها را در زمینه های صنفی رسانه حوزه می فهمم؛ اما نیروهای زحمت کش این رسانه با تلاش های جهادی که داشته اند توانسته اند اثربخشی خوبی را به منصه ظهور برسانند.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: رهبری معظم در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری فرمودند، ما در زمینه خبررسانی، تبلیغ و تبیین و توجیه همچنان عقب هستیم.

وی گفت:  در روز خبرنگار باید اولاً از رسانه ملی تشکر کنیم و از تلاش های همه رسانه های فعال در حوزه فضای مجازی قدردانی نماییم.

رویکردهای مورد اهتمام

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: اولین رویکردی که باید به آن اهتمام داشت رویکرد صداقت، وثاقت و امانت داری می باشد.  

وی با اشاره به دومین رویکرد لازم در رسانه حوزه افزود: رسانه حوزه باید یک نقطه اتکای مورد اعتماد و مرجع  منعکس کننده اندیشه دینی و حوزوی در دنیا باشد.

آیت الله اعرافی بیان داشت: سومین رویکرد داشتن نگاه صفی و ستادی است؛ رسانه حوزه باید یک نقش ستادی در ارتباط با دیگر رسانه ها در ابعاد وسیع و بین المللی داشته و یک نوع هماهنگ کننده باشد که به مخاطبان عام و خاص و رسانه های گوناگون ارائه خدمت می دهد.

وی چهارمین رویکرد را، رویکرد فنی، دقیق در حوزه خبر و رسانه و فضای مجازی  برشمرد و بیان داشت: این ها در روزگار ما مقوله های علمی و دارای تئوری هستند و ما نیز باید براساس این تئوری های اصیل حرکت کنیم.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: رویکرد هنری و هنر دقیق برای مخاطبان است، هنر در چهارچوب صحیح شرعی را می توان پنجمین رویکرد شمرد.

عضو شورای عالی حوزه  های علمیه  ششمین رویکرد را  نگاه جامع و متوازن و مبتنی بر اولویت ها دانست و افزود: هفتمین رویکرد نشانگری هویت و اصالت حوزوی به عنوان یک نهاد تاریخی دیرپای مؤثر و دارای افتخارات بی شمار می باشد؛ حوزه از یک منزلت بزرگ و جایگاه خاص برخوردار است و رسانه حوزه باید آینه ای برای این رسالت و منزلت ویژه باشد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: تاریخ سازی و تاریخ نگاری برای آینده حوزه را می توان هشتمین رویکرد رسانه ای عنوان کرد؛ باید به این مسئله که در آینده مردم تاریخ حوزه های علمیه را بر اساس محتوای تولید شده در رسانه آن بدست می آورند توجه ویژه ای داشت.

عضو شورای عالی حوزه گفت: نهمین رویکرد بین المللی با گفتمان انقلاب اسلامی با حفظ قواعد موجود در دنیا می باشد؛ این رویکرد فرامرزی و بین المللی باید ارتقا پیدا کند و همچنان با این نگاه فعالیت های رسانه حوزه ادامه یابد.

وی ضمن بیان رویکرد دیگر ادامه داد: دهمین رویکرد جهادی و انقلابی بودن در کارها می باشد.در اسناد بالادستی حوزه به مسئله رسانه توجه و در قالب درختواره دانشی آن به رشته های هنری و رسانه ای پرداخته شده است.

لزوم توجه به یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: همه ما باید به یکصدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم در سال آینده توجه داشته باشیم.

وی گفت: رسانه حوزه باید بر اساس رتبه بندی های بین المللی در جذب مخاطبین اعم از حوزوی و غیرحوزوی تلاش کرده و توده های مردم در سراسر جهان را مورد خطاب قرار دهد.

مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: ارتباط خبرگزاری حوزه با قشر بانوان که آغاز شده است باید ادامه و گسترش یابد.

وی ضمن تأکید بر لزوم تعامل بخش های مختلف حوزوی با خبرگزاری حوزه افزود: تعامل بین معاونت ها و مراکز مختلف حوزه با خبرگزاری رسمی حوزه باید یک اصل بوده و همه آنان نسبت به این همکاری اهتمام داشته باشند.

آیت الله اعرافی گفت: در حوزه آموزش حوزه های علمیه، دستاوردهای عینی در ۴۰ محور کلیدی داشته ایم که باید از طریق رسانه های مختلف به سمع و نظر مردم عزیز و طلاب و فضلای حوزه های کشور برسند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا برته مدیر مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه نیز  در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، گفت: ما در حال حاضر با دو رویکرد تولید خبر سنتی که به صورت ارگانیک و به دنبال جذب توجهات است و نگاهی دیگر نگاه حوزوی به این مقوله است.

وی افزود: در نگاه حوزوی تولید محتوای همراه با توجه به ظرایف و دقائق در جهت هدایت جامعه به سمت تعالی سرلوحه کار قرار دارد.

در این مراسم تنی چند از خبرنگاران به ارائه مطالب و مطالبات این صنف در این زمینه پرداخته و به سمع مدیر حوزه های علمیه رساندند.

شایان ذکر است در پایان از تعدادی از خبرنگاران موفق عرصه اطلاع رسانی در حوزه های علمیه از سوی آیت الله اعرافی تقدیر به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=21307
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.