• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
گزارشی درباره طرح فوق العاده جهادی یک طلبه:

از شاگردی مکانیک قبل از حوزه تا تهیه ۲۷هزار سری جهیزیه برای زوج های کم بضاعت

  • کد خبر : 18715
  • 24 تیر 1400 - 14:49
از شاگردی مکانیک قبل از حوزه تا تهیه ۲۷هزار سری جهیزیه برای زوج های کم بضاعت
در میدان کارهای جهادی، 7سال پیش تصمیم گرفتند برای محرومیت‌زدایی در مقوله جهیزیه وارد عمل شوند. اینطور بود که ایده «جهیزیه ارزان» متولد شد. با همکاری کارخانه‌های تولید لوازم خانگی و حمایت خیّران، تا امروز 27هزار سری جهیزیه به سراسر کشور ارسال کرده‌اند. آنها با 16میلیون تومان، یک جهیزیه 30قلمی برای زوج‌های کم‌بضاعت تهیه می‌کنند.

به گزارش صدای حوزه، با اینکه قرار مصاحبه از قبل هماهنگ شده بود، تماس‌هایم بی‌پاسخ می‌ماند. مشترک موردنظر هر بار با رد تماس، یک پیامک با این مضمون ارسال می‌کند: «با سلام. برای دریافت کالا، یا واتساپ پیام دهید یا پیامک. با تشکر. اسلام پِی».

تا مصاحبه انجام و تکمیل شود، ۵ بار ارسال این پیامک تکرار می‌شود. کم‌کم معلوم می‌شود که این شیوه حاج آقا در مواجهه با هر تماسی است؛ تماس‌هایی که روزانه شاید به صدها مورد هم برسد. تماس‌هایی که حرف مشترک تمام آنها یک دغدغه است؛ تهیه جهیزیه…

حالا درست ۷ سال است زندگی حجت‌الاسلام و المسلمین «سید عبدالوهاب اسلام پِی»، کارشناس ارشد مشاوره خانواده، به موضوع «جهیزیه» گره خورده و او و دوستانش در سر گرفتن آسان‌تر ازدواج زوج‌های فراوانی در سراسر کشور نقش‌آفرینی کرده‌اند. ایده تهیه «جهیزیه ارزان» که به ابتکار یک گروه جهادی جوان و خوش‌فکر اهل استان کهگیلویه و بویر احمد مطرح شد، تا امروز توانسته گره از ازدواج ۲۷ هزار زوج کم‌بضاعت و بی‌بضاعت در سراسر کشور باز کند و زندگی‌های نوپایی را از فروپاشی نجات دهد. در روزهای مبارکی که بساط ازدواج از هر زمان دیگری پررونق‌تر است، به سراغ این طلبه ۳۱ ساله رفتیم تا برایمان از طرح جذابی بگوید که در زمانه قیمت‌های سربه‌فلک‌کشیده و هزینه‌های چند صد میلیونی برای تهیه جهیزیه و وسایل زندگی، به زوج‌های جوان کمک می‌کند با حداقل موجودی و فقط با ۱۶ میلیون تومان، ۳۰ قلم از کالاهای ضروری برای شروع زندگی مشترکشان را تهیه کنند.

روستای-کل-قیصر

روستای «کَل قیصر» از توابع شهر دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد

همه‌چیز از ماجراهای «کَل قیصر» شروع شد

سن و سالی ندارد اما کوله‌بارش پر است از تجربه‌های ارزشمند. خوب که نگاه کنی، نیمی از عمر ۳۱ ساله‌اش، رنگ جهاد و خدمت داشته. روستای «کَل قیصر» از توابع شهر دهدشت، همان جایی است که او در کوی و برزنش مشق نوعدوستی کرده و از بزرگترهای باصفایش درس مردمداری گرفته. حاج آقا برمی‌گردد به حدود ۲۰ سال قبل و می‌گوید: «دغدغه کارهای فرهنگی، تبلیغی و جهادی از دوره کودکی و نوجوانی با من بود. با همین روحیه هم، مدام دور و بر بزرگترهای مسجد روستا می‌گشتم و وقتی آنها برای کمک به خانه‌سازی برای محرومان داوطلب می‌شدند، من هم خودم را در جمعشان جا می‌دادم و متناسب با توان جسمی‌ام، هر کاری از دستم برمی‌آمد، انجام می‌دادم. به لطف خدا، این نگاه و دغدغه با من ماند و همیشه دلم می‌خواست قدمی برای بهبود زندگی همنوعانم بردارم. گذشت تا اینکه در سال ۸۲ به ذهنم رسید برای کمک به اشتغال جوانان روستا، حرکتی انجام دهیم. کار اصلی اهالی روستای ما، روستای «کَل قیصر»، کشاورزی و دامداری است اما کم نبودند افرادی که برای کار از روستا به شهر مهاجرت کرده بودند. آن روزها عمویم یک تراکتور و یک کمباین داشت و همین دستگاه‌ها باعث شده‌بود کشت و زرع او، سهل‌تر و پررونق‌تر باشد.

یک روز به عمو گفتم: بیایید این سیستم کشاورزی امروزی را در روستا گسترش بدهیم. پیشنهاد کردم نوجوانان و جوانانی که استعداد کارهای فنی دارند، پیش خودش بیاورد و آموزش‌شان دهد. با اینکه آن روزها من یک نوجوان ۱۳، ۱۴ ساله بودم، عمو حرفم را جدی گرفت. ۲ نفر از بچه‌های روستا را پیش خودش آورد و هم رانندگی کمباین و هم فوت و فن مکانیکی‌اش را یادشان داد. خودش هم مشوقشان شد تا حسابی پیشرفت کردند. خیلی طول نکشید که آن دو نفر توانستند خودشان کمباین بخرند و مشغول کار شوند. حالا نوبت آنها بود که هرکدام به ۲، ۳ نفر این مهارت را یاد بدهند. کم‌کم تعداد زیادی از جوانان روستا، فنی و صاحب مهارت شدند. یکی از آنها، برادر بزرگتر خودم بود که حالا بزرگترین مغازه لوازم یدکی کمباین در دهدشت متعلق به اوست. خودم هم قبل از اینکه دیپلم بگیرم و راهی حوزه شوم، مدتی شاگرد مکانیک بودم و این فن را یاد گرفتم.»

به اینجا می‌گویند اراک کوچک

«بعد از چند سال، کار با کمباین در روستای ما رونق گرفت و مرتب به تعداد این دستگاه‌ها اضافه شد. حالا ۱۸ کمباین داریم و به همین دلیل، روستای ما به اراک کوچک معروف شده. وجود این دستگاه‌ها، اشتغالزایی را در روستای ما رونق داده. همین‌قدر بگویم که روی هر کمباین، ۴ نفر کار می‌کنند و این یعنی با چرخیدن چرخ هر کمباین، به لطف خدا روزی ۴ خانواده تأمین می‌شود. به‌این‌ترتیب، اشتغال در روستای ما متحول شد. جالب است بدانید اغلب افرادی که با این کمباین‌ها صاحب شغل و درآمد شدند، تحصیلات عالیه دارند. ما حتی دکتر و فوق لیسانس داریم که الان شغلش کمباین‌داری است! و حسابی هم از شغل و درآمدش راضی است. او اگر کارمند می‌شد، نهایتاً می‌توانست زندگی خودش را بچرخاند اما حالا برای ۳، ۴ نفر دیگر هم ایجاد اشتغال کرده.»

حجت‌الاسلام «سید عبدالوهاب اسلام پِی» لبخندبرلب در ادامه می‌گوید: «سفارش گرفتن از روستاهای دور و نزدیک در استان خودمان که به جای خود، کمباین‌های ما در فصل درو گندم و برنج، به استان‌های فارس، خوزستان، چهار محال و بختیاری و بعضاً حتی تا استان‌های شمالی (مازندران و گیلان) هم می‌روند و الحمدلله کارشان پررونق است.»

برای مرمت سقف‌ها و مرهم دل‌ها

هرچه زمان گذشت و عدد سن و تجربه سید عبدالوهاب و همراهانش بالاتر رفت، افق نگاهشان برای خدمت‌رسانی هم گسترش پیدا کرد. کم‌کم دایره فعالیت‌هایشان به خارج از روستایشان کشیده شد و چتر محبتشان بر سر عده بیشتری گسترانده شد: «در بحث اشتغالزایی، دامنه فعالیت‌مان را گسترش دادیم و در چند سال گذشته موفق شدیم در زمینه‌های مختلف برای حدود ۱۴۰ نفر ایجاد اشتغال کنیم. برکت فعالیت‌های جهادی، پای ما را به استان هرمزگان و مناطق محروم بشاگرد، میناب و سندرک باز کرد. محرومیت، گسترده و جای کار، فراوان بود اما ما مشکل اساسی آن خطه را نامناسب بودن سرپناه خانواده‌ها تشخیص دادیم. اینطور بود که آستین‌ها را بالا زدیم و به قدر وسع خودمان، شروع به مرمت خانه‌های کپری مردمان شریف آن مناطق کردیم.

کرونا که آمد و کسب‌وکار محدود بسیاری از خانواده‌های محروم مختل شد، با کمک دوستان و خیّران شروع به تهیه بسته‌های معیشتی کردیم و الحمدلله توانستیم به ۲ هزار خانواده، کمک‌های معیشتی ارائه دهیم. تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش هم، دغدغه دیگری بود که به دغدغه خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعتی که فاقد گوشی هوشمند بودند، اضافه شد. این بار هم لطف خدا شامل حال ما شد و توانستیم هزار و صد دستگاه تبلت به دانش‌آموزان نیازمند اهدا کنیم.»

تولد یک ایده جذاب از دل یک غصه بزرگ!

حالا نوبتی هم که باشد، نوبت قصه جهیزیه‌های ارزانی است که اسم حاج آقا و دوستانش را سر زبان‌ها انداخته. منتظرم از دل روایت یک ماجرای جذاب، به تولد ایده جهیزیه ارزان برسیم اما حاج آقا اسلام پی می‌بردمان به یک روز پر از غم و درد و می‌گوید: «زمستان سال ۹۳ توفیق شد با دوستان جهادی به مناطق محروم استان خودمان برویم برای خدمت‌رسانی؛ مناطقی که تا دلتان بخواهد، مشکل داشتند. مناطقی که مردمش در خانه‌های کاهگلی زندگی می‌کردند و گازکشی که هیچ، از لوله‌کشی آب هم در آنها خبری نبود. یک روز بعدازظهر، با خانم حدود ۴۰ ساله‌ای مواجه شدیم که داشت با یک پشته هیزم از بالای تپه‌ها می‌آمد. دست‌هایش از شدت سرما و سختی کار، پینه بسته بود و از ترک‌هایش خون می‌آمد. از دیدن شرایط آن خانم، خیلی ناراحت شدیم و غصه‌مان وقتی بیشتر شد که فهمیدیم سرپرست خانوار است، ۲ دختر محصل دارد و به لحاظ مالی و امکانات زندگی، به شدت در مضیقه است.

حجت الاسلام «سید عبدالوهاب اسلام پِی»

فکر زندگی سخت آن خانم و فرزندانش یک لحظه از ذهنمان بیرون نمی‌رفت. بچه‌ها تصمیم گرفتند هرطور شده به آنها کمک کنند اما… تکلیف باقی خانواده‌های نیازمند آن منطقه چه می‌شد؟ دلمان می‌خواست برای کمک به اهالی مناطق محروم قدمی برداریم اما دستمان بسته بود. ما که نمی‌توانستیم مشکلات مالی تمام خانواده‌های بی‌بضاعت را حل کنیم، برایشان سرپناه بسازیم و… ما که وزیر و نماینده و سرمایه‌دار نبودیم. ما از جنس خود مردم بودیم. بنابراین تصمیم گرفتیم به اندازه وسع خودمان، یک گوشه از کار خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعت را بگیریم و یک فعالیت اساسی را شروع کنیم و به‌صورت متمرکز به آن بپردازیم. نتیجه مشورت‌ها و هم‌فکری‌هایمان این شد که قدمی برای نسل جوان در این خانواده‌ها برداریم. اینطور بود که ایده تهیه جهیزیه ارزان برای زوج‌های کم‌بضاعت در ذهنمان جرقه زد.»

جهیزیه ارزان با چاشنی حمایت از تولید داخلی

«از همان موقع کارمان را با رایزنی با کارخانه‌های تولید لوازم خانگی شروع کردیم. برایشان گفتیم هدف‌مان محرومیت‌زدایی در بحث جهیزیه است و می‌خواهیم از زوج‌های کم‌بضاعتی حمایت کنیم که به‌تنهایی نمی‌توانند از پس هزینه‌های سنگین تهیه جهیزیه بربیایند. گفتیم می‌توانند نمایندگان‌شان را بفرستند تا شرایط زندگی خانواده‌های مدنظرمان را از نزدیک ببینند… به لطف خدا قدم اول با موفقیت برداشته شد و مدیران این کارخانه‌ها از ایده ما استقبال کردند.» انگار نکته مهمی در ذهن حاج آقا جرقه زده باشد، مکث می‌کند و در ادامه می‌گوید: «لازم است بگویم از ابتدای کار، بنا را بر تهیه تمام اقلام جهیزیه از تولیدات داخلی گذاشتیم. برایمان مهم بود حالا که داریم کار بزرگ و درازمدتی را در زمینه تهیه جهیزیه برای زوج‌های جوان شروع می‌کنیم، حرکتمان در جهت حمایت و تقویت تولید ملی باشد. حالا با ۸ کارخانه تولید لوازم خانگی قرارداد داریم و تمام اقلامی که در فهرست جهیزیه پیشنهادی‌مان قرار داده‌ایم، تولید داخل است. اگر هم در مواردی، اقلام با مارک خارجی داریم، کالاهایی است که در کارخانه‌های داخل ایران مونتاژ می‌شود.

خوشبختانه وقتی این کارخانه‌ها نمایندگان‌شان را از تبریز، کردستان، همدان، تهران و… فرستادند و با کار ما آشنا شدند، اعتمادسازی خوبی صورت گرفت. آن‌ها دیدند کار ما، کاسبی نیست. دیدند نه مغازه و فروشگاهی داریم و نه در فکر کسب درآمد از این طریق هستیم. دیدند ما فقط نقش واسطه را ایفا می‌کنیم؛ کالاها را از کارخانه‌ها می‌گیریم و با قیمتی بسیار پایین‌تر از بازار به دست زوج‌های کم‌بضاعت می‌رسانیم. بنابراین وقتی با چنین شرایطی روبه‌رو شدند، این طرح را پسندیدند و نه‌تنها از آن استقبال کردند، بلکه خودشان مشوق ما در این مسیر شدند.»

تهیه جهیزیه ۳۰ قلمی با پرداخت ۱۶ میلیون تومان

«فروش ۳۰ قلم کالای جهیزیه فقط با ۱۶ میلیون تومان از طرف گروه جهادی و خیریه. تلفن تماس ۰۹۱۷۷۴۴۶۹۰۴  بفرستید در گروه‌ها، شاید گره از کار زوج کم‌بضاعتی باز کند.» آنقدر هر روز پیام‌های بی‌اساس و فیک در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که بسیاری از کاربران وقتی با پیامی با این مضمون مواجه می‌شوند، با بی‌تفاوتی و ناباوری از کنارش می‌گذرند. این بار اما ماجرا واقعیت دارد. در روزگار گرانی‌های افسارگسیخته، به همت حاج آقا اسلام پی و دوستان جهادی‌اش، همکاری کارخانه‌های تولید لوازم خانگی و حمایت خیّران، واقعاً با پرداخت ۱۶ میلیون تومان یک جهیزیه ۳۰ قلمی به زوج‌های کم‌بضاعت تحویل داده می‌شود.

حاج آقا در این باره می‌گوید: «تلاشمان این بوده فهرستی که تهیه کرده‌ایم، یک جهیزیه تقریباً کامل را برای شروع زندگی یک زوج جوان شامل شود. ۳۰ قلم کالایی که در هر سری جهیزیه تدارک می‌بینیم، عبارت است از: یخچال فریزر ۱۵ یا ۲۴ فوت، اجاق گاز ۵ شعله طرح فر، لباسشویی دوقلو ۱۲ یا ۱۵ کیلوگرم، یک تخته فرش ۱۲ متری، جارو برقی سطلی، اتوبخار، آون توستر، زودپز، چای ساز استیل، فلاسک چای، پلوپز سه کاره، سبزی خردکن، سرویس تفلون درب پیرکس ۷ پارچه، سرویس اوپال ۱۲ نفره، سرویس قابلمه رویی، کتری و قوری لعابی، بلورجات، سرویس کفگیر، ملاقه و آویز تفلون، سرویس قاشق و چنگال استیل ۶ نفره، کارد و چنگال میوه‌خوری ۶ نفره، سرویس کارد آشپزخانه، سرویس سینی چای‌خوری استیل ۳ تایی و…»

هرچه انتخاب عروس خانم باشد

اگر تصور کرده‌اید ارزان بودن جهیزیه در این طرح به این معناست که زوج‌ها باید ندیده و نپسندیده، هر کالایی برایشان ارسال می‌شود را بپذیرند، هنوز این گروه خوش‌فکر جوان را خوب نشناخته‌اید. ازآنجاکه هدف حاج آقا اسلام پی و دوستانش، شاد کردن دل زوج‌های جوان کم‌بضاعت است، در زمینه انتخاب اقلام جهیزیه هم کاملاً دست آنها را باز گذاشته‌اند: «عروس خانم‌ها و به‌طور کلی زوج‌ها می‌توانند به‌صورت حضوری و غیرحضوری، اقلام جهیزیه را انتخاب کرده یا سفارش دهند. ما یک مجموعه اقلام برای جهیزیه در نظر داریم اما زوج‌ها می‌توانند اقلام ما را با اقلام موردنظر خودشان جابه‌جا کنند.

مثلاً اگر عروس خانم یخچالی که ما از کارخانه الف تهیه کرده‌ایم را نمی‌پسندد، می‌تواند آن را با یک یخچال از کارخانه ب تعویض کند. تنها شرط ما در این زمینه این است که اقلام باید تولید داخل باشند. حتی زوج‌ها می‌توانند در شهر خودشان به بازار بروند و مثلاً یخچال ایرانی موردنظرشان را انتخاب کنند، بعد به ما اطلاع دهند تا آن را با مبلغی بسیار پایین‌تر از قیمت بازار، از کارخانه تولیدی‌اش خریداری کنیم و در جهیزیه‌شان قرار دهیم.»

همین حالا ۵۳۰۰ نفر در نوبت هستند

حالا مشتاقم از روال ارائه درخواست زوج‌ها و مراحلی که باید برای بهره‌مندی از جهیزیه ارزان طی کنند، بدانم. می‌پرسم و حاج آقا در جواب می‌گوید: «تنها راه برای ثبت‌نام در طرح جهیزیه ارزان و ارائه درخواست، ارسال پیامک یا پیام واتس‌اپی به شماره ۰۹۱۷۷۴۴۶۹۰۴ است. در مراحل بعد، اطلاعات و مدارک موردنیاز از زوج‌ها گرفته می‌شود. بسیار مهم است که یادآوری کنم این طرح، مختص زوج‌های محروم و کم‌بضاعت است و کمک‌های خیّران برای تهیه جهیزیه ارزان، فقط شامل حال این گروه از زوج‌ها می‌شود. بنابراین لازم است این موضوع برای ما مسجل و اثبات شود. گاه، ما خودمان از نزدیک به محل سکونت زوج‌های متقاضی می‌رویم و شرایط زندگی‌شان را از نزدیک بررسی می‌کنیم. اما درباره زوج‌های دیگر، به تأییدیه افراد معتبر اعتماد می‌کنیم.

 معمولاً نیمی از افرادی که با شماره اعلام‌شده تماس می‌گیرند، معرّف‌ها هستند؛ یعنی افرادی که زوج‌های کم‌بضاعت را می‌شناسند یا شناسایی کرده‌اند. اما اگر زوج‌ها به‌طور مستقل ثبت‌نام کنند، از آنها تاییدیه‌ای از طرف افراد معتبر مانند امام جمعه، امام جماعت مسجد یا معتمد محله درخواست می‌کنیم. این تأییدیه، به ما اطمینان می‌دهد که زوج موردنظر، واجد شرایط لازم برای بهره‌مندی از جهیزیه ارزان است و به‌این‌ترتیب نام آنها در نوبت قرار می‌گیرد. خوب است بدانید همین حالا که با شما صحبت می‌کنم، ۵۳۰۰ زوج در نوبت دریافت جهیزیه ارزان هستند…»

اما بزرگی عدد زوج‌های در صف انتظار، نباید باعث ناامیدی علاقه‌مندان ثبت‌نام در این طرح شود. وعده حاج آقا اسلام پی، بهترین دلیل برای این موضوع است: «حداقل ۲ ماه و حداکثر ۴ ماه بعد از ثبت‌نام، جهیزیه را درب منزل تحویل زوج‌ها می‌دهیم؛ هرکجای ایران که باشند.»

تمام زوج‌های کم‌بضاعت ایران، مشمول طرح جهیزیه ارزان هستند

حالا و بعد از ۵ سال از شروع این حرکت پربرکت، حاج آقا اسلام پی و دوستانش در مرکز تخصصی جهیزیه ریحانه النبی (ص)، بی‌وقفه مشغول پاسخگویی به درخواست‌های متقاضیان جهیزیه ارزان از سراسر کشور هستند. حاج آقا روی قید «سراسر کشور» تاکید کرده و می‌گوید: «اولویت ما، تهیه جهیزیه ارزان برای زوج‌های مناطق محروم کشور است اما هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم. به لطف خدا تا امروز ۲۷ هزار سری جهیزیه ارزان به سراسر کشور و استان‌هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان و حتی تهران ارسال کرده‌ایم. شاید برای بعضی افراد عجیب باشد اما در پایتخت هم، مناطق و خانواده‌های محروم وجود دارد. ما با بسیاری از خیریه‌های فعال در تهران قرارداد داریم و هر چند وقت یک‌بار برایشان جهیزیه می‌فرستیم و آنها هم این جهیزیه‌ها را به مددجویان‌شان اهدا می‌کنند.»

سهم زوج‌های بی‌بضاعت، محفوظ است

وقتی صحبت از رد و بدل شدن پول، آن هم در حد ۱۶ میلیون تومان به میان می‌آید، کورسوی امیدی که در دل برخی زوج‌ها با شنیدن عنوان طرح جهیزیه ارزان روشن شده بود، خاموش می‌شود. آن‌ها شاید در دلشان بگویند ما اگر ۱۶ میلیون تومان داشتیم، دیگر نیازی به کمک و حمایت کسی نداشتیم… اما خوب است بدانید تعداد زیادی از ۲۷ هزار سری جهیزیه‌ای که تا امروز به نقاط مختلف کشور ارسال شده، به همین زوج‌های عزیز تعلق گرفته است. مدیر مرکز تخصصی جهیزیه ریحانه النبی (ص) در این باره می‌گوید: «همان‌طور که اشاره شد، جهیزیه ارزان اساساً مختص زوج‌های کم‌بضاعت است؛ یعنی زوج‌هایی که خودشان با استفاده از پس‌انداز یا وام، آورده‌ای برای تهیه جهیزیه دارند اما باز هم قادر به تهیه جهیزیه با قیمت‌های سنگین امروز نیستند. اما این نکته اصلاً به این معنی نیست که زوج‌هایی که دستشان خالی است و اصلاً آورده‌ای ندارند، مشمول جهیزیه‌های ما نمی‌شوند.

بسیاری از جهیزیه‌هایی که توسط بهزیستی، کمیته امداد، پایگاه‌های بسیج، هیئت‌های مذهبی و خیریه‌ها از ما خریداری می‌شود، به همین زوج‌های عزیز تعلق می‌گیرد چون این نهادهای خیریه هم این جهیزیه‌ها را برای مددجویان تحت‌پوشش خود و زوج‌های بی‌بضاعت شناسایی‌شده سفارش می‌دهند. خود ما هم اگر با چنین زوج‌هایی برخورد کنیم، آن‌ها را به خیّرانی که می‌شناسیم یا خیریه‌هایی که طرف قراردادمان هستند، معرفی می‌کنیم تا آنها متولی تهیه جهیزیه برای این زوج‌ها شوند.»

وقتی جهیزیه ارزان به نامزدی ۱۱ ساله خاتمه داد!

۷ سال زندگی با طرح جهیزیه ارزان حتماً برای اهالی موسسه ریحانه النبی (ص) با خاطرات شیرین فراوانی همراه بوده. سراغ این خاطرات را که می‌گیرم، حاج آقا می‌گوید: «یک‌بار زوجی از استان لرستان به ما معرفی شد که ۱۱ سال از نامزدی‌شان می‌گذشت! شاید باور نکنید اما آنها فقط به این دلیل که نتوانسته بودند وسایل موردنیاز را تهیه کنند، اینهمه سال سر خانه و زندگی‌شان نرفته بودند. وقتی با ۱۶ میلیون تومان، جهیزیه ۳۰ قلمی را برایشان فرستادیم و توانستند زندگی مشترکشان را شروع کنند، با اشک شوق و دعای خیر از ما قدردانی کردند.

اما یکی از بهترین اتفاقاتی که در این طرح شاهد بوده‌ایم، نجات زندگی‌های نوپا از خطر فروپاشی بوده. تعداد زیادی از زوج‌هایی که به ما معرفی می‌شوند، افرادی هستند که به دلیل ناتوانی در تهیه جهیزیه و طولانی شدن زمان نامزدی، در شرف جدایی هستند. به لطف خدا در این موارد با تلاش دوستان ما، جهیزیه در اسرع وقت آماده شده و برای این زوج‌ها ارسال شده و به‌این‌ترتیب، ماجرای تلخ طلاق برای آنها اتفاق نیفتاده است.»

حاج آقا! خودتان هم با جهیزیه ارزان به خانه بخت رفتید؟

«حاج آقا! شما و همسرتان هم با همین جهیزیه ارزان به خانه بخت رفتید؟» این گفت‌وگو بدون این سئوال انگار چیزی کم دارد. می‌پرسم و حاج آقا اسلام پی که ۲ سال بعد از شروع طرح جهیزیه ارزان ازدواج کرده و حالا صاحب یک دختر است، لبخندبرلب در جواب می‌گوید: «نه! با کمتر از این.» و در ادامه، جمله‌اش را اینطور توضیح می‌دهد: «جهیزیه‌ای که ما زندگی‌مان را با آن شروع کردیم، کمتر از این جهیزیه ۳۰ قلمی طرح جهیزیه ارزان بود. من روستازاده‌ام و هنوز هم روستا را رها نکرده‌ام. ما بعد از ۵ سال زندگی مشترک، هنوز هم وسایل زیادی در خانه نداریم.»

حالا حاج آقا یک حرف پایانی با مخاطبان این گفت‌وگو دارد: «از همه عزیزان تقاضا می‌کنم چنانچه افرادی را می‌شناسند که دغدغه انجام کارهای خیر و به‌ویژه مشارکت در تهیه جهیزیه دارند، آن‌ها را به ما معرفی کنند. حضور خیّران جدید، این امکان را به ما می‌دهد که به تعداد بیشتری از زوج‌های جوانی که در تهیه جهیزیه به بن‌بست خورده‌اند، کمک کنیم.»

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های حاج آقا اسلام پی و گروهش می‌توانید به پایگاه اینترنتی مرکز تخصصی جهیزیه ریحانه النبی (ص) مراجعه کنید.

برای درخواست جهیزیه ارزان هم می‌توانید به نشانی https://wa.me/+989177446904 در پیام‌رسان واتس‌اپ پیام یا به شماره ۰۹۱۷۷۴۴۶۹۰۴ پیامک دهید.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18715
  • نویسنده : مریم شریفی
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

07شهریور
از ایجاد انگیزه برای اشتغال و ترک سیگار تا ساخت مسکن برای نیازمندان
28اردیبهشت
از حل اختلافات تا اشتغال‌زایی به کمک مردم روستا
فعالیت های متنوع یک امام جماعت فعال؛

از حل اختلافات تا اشتغال‌زایی به کمک مردم روستا

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.