• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8
یادداشت:

انتخابات و واقعیتی مغفول به نام تشکل‌های فراگیر

  • کد خبر : 8908
  • 19 فروردین 1400 - 10:02
انتخابات و واقعیتی مغفول به نام تشکل‌های فراگیر
آرای عمومی نقش به مراتب بیشتری از آرای نخبگانی داشته است و البته خواهد داشت. از این رو نامزدهای انتخاباتی و یا بهتر بگوئیم ستادهای تبلیغاتی نامزد ها معمولا عمده سرمایه خود را صرف تاثیرگذاری روی آرای عمومی می کنند.

به گزارش صدای حوزه، با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات ریاست جمهوری و گرم شدن محافل انتخاباتی، لزوم نگاهی دوباره به لوازم و بایسته های یک انتخاب صحیح بیش از پیش احساس می شود. لذا یادداشتی که در همین زمینه به قلم علی جعفرپور به رشته تحریر درآمده است تقدیم شما می گردد.

در تمام انتخابات های مرسوم بشری آرای به صندوق ریخته شده را می توان به دو دسته تقسیم کرد: آرای نخبگانی و آرای عمومی.

اما این دو دسته همیشه نمی توانند وزن برابری در میزان تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات داشته باشند.

پروپاگاندای منفی، گزینه ای همیشه جذاب!

معمولا آرای عمومی نقش به مراتب بیشتری از آرای نخبگانی داشته است و البته خواهد داشت. از این رو نامزدهای انتخاباتی و یا بهتر بگوئیم ستادهای تبلیغاتی نامزد ها معمولا عمده سرمایه خود را صرف تاثیرگذاری روی آرای عمومی می کنند.

این جاست که کم کم پروپاگاندا به معنای منفی خود برای ستادهای تبلیغاتی جذاب می شود. حتی نامزدها و ستادهای ارزشی هم به راحتی می توانند توجیهاتی را در راستای استفاده از پروپاگاندا برای خود دست و پا کنند.

و این می شود همان توجیه وسیله در راستای اهداف هرچند ارزشی.

اما آیا غیر از این روش منفی و مطرود از نظرگاه ارزشی، روش دیگری برای تاثیر در افکار عمومی و آرای آنها وجود ندارد؟

شاید در عصر کنونی و با توجه به امکانات رسانه ای جبهه ارزشی پاسخ این سوال همان (وجود ندارد) باشد. چرا که هنوز اهمیت تشکل و رسانه در حد مطلوبی برای ارزشی ها جا نیفتاده است.

رسانه و افکار عمومی

روش مطلوب برای تاثیرگذاری مثبت بر افکار عمومی استفاده علمی و منطقی از رسانه ها در قالب تشکل های فراگیر مردمی است.

در این میان نباید فراموش کرد که افکار عمومی در جهت رشد و منطقی شدن هم باید تربیت شوند و الا از جامعه ای که با پروپاگاندا اجازه تفکر منطقی از آن سلب شود نمی توان انتظار انتخاب ناآگاهانه داشت.

جبهه انقلابی تقریبا همیشه کمی مانده به انتخابات به فکر می افتد و متاسفانه نمی تواند در رقابت رسانه ای با رقیب پیروز شود. به دو دلیل:

اولا از روش های غیر ارزشی یا استفاده نمی کند یا به میزان رقیب نمی تواند استفاده کند.

ثانیا تشکل فراگیر ندارد.

آری باید خیلی زود تر از این ها تشکل های فراگیر ایجاد میکردیم که نکردیم!

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=8908
  • نویسنده : علی جعفرپور

مطالب مرتبط

12اسفند
پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم
به مناسبت حضور پرشور مردم در انتخابات منتشر شد؛

پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم

12اسفند
آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات
حجت الاسلام محسن مهدیان طی یادداشتی بررسی کرد؛

آرای فداکار؛ دستاورد انتخابات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.