• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
کارنامه درخشان کمک مومنانه مردم در ایام کرونا:

کمک هیئات و گروه‌های جهادی‌ به نیازمندان در سال ۹۹+عکس

  • کد خبر : 7254
  • 02 فروردین 1400 - 16:29
کمک هیئات و گروه‌های جهادی‌ به نیازمندان در سال ۹۹+عکس
اهالی مساجد، هیأت‌ها و گروه‌های جهادی از ابتدا تا انتهای سال ۹۹، پای‌کار مردم بودند و تلاش کردند بار مشکلات اقتصادی و معیشتی را با ارائه سبد کالا، طبخ غذای گرم و توزیع گوشت و مرغ و ... از دوش نیازمندان بردارند.

به گزارش صدای حوزه سال ۱۳۹۹ را بسیاری سال کرونایی می‌نامند؛ سالی که مردم ایران آن را با ترس از ویروس کرونا آغاز کردند و در آخر هم با وجود این ویروس در سراسر کشور به پایان بردند. اسفندماه سال ۹۸ بود که خبر از شیوع بیماری کرونا در ایران داده شد و به‌یک‌باره شیوع آن در کشور، ترس و وحشت بسیاری به جان مردم انداخت.

کرونا از همان ابتدای شیوع در ایران سبک‌‌زندگی‌ و شرایط کسب و کار مردم را تغییر داد، بسیاری از مشاغل در آن روزهای اول، با ضرر و زیان‌های بسیار روبرو شدند و افرادی هم کسب‌و‌کار خود را از دست دادند و با مشکلات معیشتی مواجه شدند. در آخرین روزهای سال ۹۸ بود که اهالی مساجد، هیأت‌ها و گروه‌های جهادی مثل گذشته اما پرشورتر و وسیع‌تر اقدام به تهیه سبدهای کالا برای نیازمندان و این‌بار افراد آسیب دیده از کرونا کردند.

راه‌اندازی پویش «به توان ما»

در روزهای نخست شیوع کرونا که هیأت‌ها، جلسات مذهبی، نمازهای جمعه و جماعت تعطیل شده بود و سازمان تبلیغات اسلامی’>سازمان تبلیغات اسلامی برای ساماندهی کمک‌های مردمی، پویش «به توان ما» را راه‌اندازی کرد. البته پیش‌تر برای کمک به کادر درمان و ارائه خدمات اجتماعی، اهالی هیأت و جهادی‌ها قرارگاه نرجس خاتون را هم ایجاد کرده بودند.


«مجید باباخانی» مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی

حجت‌الاسلام «مجید باباخانی» مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی می‌گوید: «در این پویش تلاش کردیم ‌هزینه‌ها را به سمت رفع نیازهای کشور در زمینه تأمین کالاهای بهداشتی و مایحتاج محرومین سوق دهیم. در قالب این پویش، اقلام مختلف اعم از بهداشتی شامل ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی و اقلام غذایی مجموعاً به ارزش ۱۷ میلیارد و ۱۶۵ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان به دست مردم رسید و در این کار ۶ هزار و ۹۶۲ تشکل فرهنگی و هیأت مذهبی مشارکت داشتند.»

جان دوباره با «رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه»

فعالیت‌ها و کمک‌رسانی‌های مردمی در سال ۹۹ خودجوش و جسته و گریخته بود تا اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به مناسبت نیمه‌شعبان این گروه‌ها را  به اجرای رزمایش همدلی و کمک مؤمنانه در آستانه ماه رمضان توصیه کردند. به این ترتیب، علاوه بر گروه‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های مختلف هم پای کار آمدند. به‌طوری که تا پایان سال ۹۹ چندین مرحله کمک مؤمنانه از سوی سازمان بسیج مستضعفین’>سازمان بسیج مستضعفین اجرایی شد.

با تصمیم شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ۲۳ فروردین‌ماه، مساجد به‌عنوان قرارگاه رزمایش مواسات در سراسر کشور فعال شدند تا مردم کمک‌های خود را به آنان بدهند و مساجد متولی تهیه و توزیع سبدهای کالا برای نیازمندان شوند. در استان تهران، مساجد به عنوان پایگاه‌های اصلی رزمایش مواسات دو پویش «هر مسجد یک قربانی» و «هر مسجد ۱۰۰ خانواده» را برای کمک‌رسانی در دستور کار قرار دادند. «محسن ولیئی» معاون اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌گوید: «در قالب این دو پویش در هر منطقه امور مساجد ۲۰۰ بسته ارزاق میان نیازمندان توزیع کردیم و در مجموع ۳۶۰۰ بسته توزیع شد.»

چراغ آشپزخانه مساجد و هیأت با ماه رمضان روشن شد

با شروع ماه رمضان، پویش کمک‌رسانی‌ هیأتی‌ها و جهادی‌ها به سمت طبخ غذای گرم برای افطار و سحر نیازمندان سوق پیدا کرد و در این راستا پویش‌های متعددی همچون «کهف‌الوری»، «علی‌یاوران»، «اول همسایه‌ها» و … برای کمک به نیازمندان راه‌اندازی شد. «هادی شعبانی» مسئول دفتر خدمات اجتماعی جامعه ایمانی مشعر در خصوص فعالیت‌های هیأت‌ها در ماه رمضان می‌گوید: «در مجموع هزار و ۶۶ هیأت‌مذهبی در قالب پویش علی یاوران، ۳۴ میلیون و ۵۹۲ هزار وعده غذایی به ارزش ۲۶۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون و ۷۱۵ هزار تومان را طی ماه مبارک رمضان میان نیازمندان توزیع کردند.»

حجت‌الاسلام «حجت‌الله ذاکر»، معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز در خصوص فعالیت‌های مساجد در ماه رمضان می‌گوید: «مساجد استان تهران علاوه بر کمک‌رسانی‌ فراوان در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، در حوزه رزمایش همدلی ۲۸۵ هزار بسته معیشتی و در قالب پویش هر مسجد یک قربانی ۴۹ رأس گوساله، ۲۲۱۵ رأس گوسفند و ۱۷ هزار مرغ ذبح و میان نیازمندان توزیع کردند. همچنین ۲۰۷ هزار پرس غذا نیز طبخ و توزیع شده است.»

به همت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد هم همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) و در راستای اجرای طرح ملی راهکار در لبیک به منویات مقام معظم رهبری، ۱۱۸ هزار پرس غذای گرم میان نیازمندان در تهران توزیع شد.

توزیع ۶ میلیون سبدکالا توسط مداحان و ذاکران میان نیازمندان

سازمان بسیج مداحان از نیمه‌شعبان تا پایان ماه رمضان بنا به فرموده مقام معظم رهبری در راستای رزمایش همدلی وارد میدان شد و با کمک مداحان توانست کمک‌های فراوانی را روانه خانه‌های نیازمندان کند. «یوسف ارجونی» رئیس سازمان بسیج مداحان می‌گوید: «۶ میلیون و ۴۸۰ هزار بسته معیشتی و اقلام خوراکی توسط هیأت‌های مذهبی به نیازمندان ارائه شد. علاوه برآن مبلغ ۷۷۱ میلیون تومان توسط ذاکران و هیأت‌ها جمع‌آوری و بین نیازمندان توزیع شد.»

نذری‌های محرم به سمت تهیه ارزاق برای نیازمندان رفت

محرم ۹۹ در شرایط کرونایی حال و هوای خاص خود را داشت و به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا برپایی سفره نذری در هیأت‌ها لغو شد و نذری‌ها بیرون‌بر شدند. هیأت‌های عزاداری نیز با توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود، پویش‌هایی مانند هیئت همدلی، «یا ساقی العطاشا ۲»، «نذر خون» و … را راه‌اندازی کردند تا نذری‌های محرم مردم را به سمت کمک به نیازمندان سوق دهند.

با اجرای این پویش‌ها در ماه محرم و صفر صدها هزار خانواده ایرانی مهمان سفره کریمانه امام حسین(ع) شدند. البته در ماه محرم همواره هیأت‌های مذهبی با نذری‌های خود کمک‌رسان نیازمندان بودند اما امسال کرونا روند را کمی تغییر داد و گاهی جای پرس غذا، سبدکالا به خانه‌های نیازمندان رفت.

در قالب پویش «یا ساقی العطاشا۲» برای آبرسانی به ۷۲ روستای استان سیستان و بلوچستان که ۳۲ هزار نفر جمعیت داشت، هیأتی‌ها آستین بالا زدند.

مساجد پای کار رزمایش همدلی

با پایان ماه محرم فعالیت‌های کمک‌رسانی هیأت‌های مذهبی و گروه‌های جهادی مقطعی و در مناسبت‌های خاص شد. در آستانه سال تحصیل هیأت‌ها و گروه‌های جهادی برای کمک به تحصیل دانش‌آموزان با شرایط متفاوت کرونایی وارد عمل شدند و کیف، نوشت‌افزار، دفتر، گوشی موبایل و تبلت برای دانش‌آموزان تهیه کردند تا در کلاس‌های آنلاین مدارس شرکت کنند.

مساجد نیز با پایگاه اجتماعی فعال خود در محلات پای‌کار رزمایش همدلی بودند و در مهرماه پویش مهر و محراب را ایجاد کردند تا تنها در تهران برای ۱۲ هزار خانواده نیازمند سبد ارزاق تهیه کنند.

چراغی که هلالی در هیأت‌ها روشن کرد

«عبدالرضا هلالی» در سالروز تولد خود در سال گذشته پویش آزادی زندانیان را به‌راه‌انداخت و توانست مبلغ ۱۰۰ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان از مردم جمع‌آوری کند و ۳۰ زندانی از ۱۴ شهر را آزاد کند. میانگین مدت زمان زندانى این افراد ۱ تا ۸ سال بود و میانگین تعداد فرزندانشان هم بین ۱ تا ۳ بود.

این مداح در دومین مرحله پویش «دوباره زندگی» خود، ۴۱ زندانی جرائم غیرعمد دیگر را آزاد کرد.

همزمان با فرارسیدن سالروز میلاد حضرت زهرا(س) و روز مادر، هیأت رزمندگان اسلام به کمک سازمان بسیج جامعه زنان کشور، سازمان بسیج حقوقدانان کشور، سازمان ستاد دیه، خیریه سیدالکریم و سازمان مردم نهاد موسسه فرهنگی هل اتی، پویش «مادر به خانه برمی‌گردد» را راه‌اندازی کرد و توانست به این مناسبت، ۶٨ زندانی زن جرائم غیرعمد را آزاد کند.

کمک به زلزله‌زدگان سی‌سخت 

زمین‌لرزه‌ای ۵.۶ ریشتری شامگاه چهارشنبه ۲۹ بهمن‌ماه در سی‌سخت به وقوع پیوست که متأسفانه آسیب جدی به زندگی مردم بیش از ۷۵ روستا در شهرستان دنا واقع در کهگیلویه و بویراحمد وارد کرد. هیأتی‌ها در این منطقه متولی توزیع کمک‌ها شدند و در ابتدا چادر برای اسکان میان خانواده‌ها توزیع کردند و همچنین با برپایی آشپزخانه‌، روزانه ۳ هزار پرس غذای گرم طبخ و میان زلزله‌زدگان توزیع کردند.

تهیه سور و سات شب عید نیازمندان

پایان‌بخش کمک‌رسانی هیأتی‌ها و جهادی‌ها در سال ۹۹ تهیه سور و سات شب عید خانواده‌های نیازمند و حتی سبزی پلو با ماهی و لباس نو بود. گروه‌های جهادی در شهرهای مختلف کشور وارد عمل شدند تا نگذارند عید نیازمندان تفاوت چندانی با خانواده‌های دیگر داشته باشد.

سال ۹۹ با تمام مشکلات و سختی‌هایش به پایان رسید اما نشان داد شیرینی دست به دست دادن مردم برای حل مشکلات، حلاوتی دوصد چندان دارد و این دستاورد با پرچم‌داری هیأت‌ها، مساجد و گروه‌های جهادی حاصل شد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7254
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.