• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

4
کارگردان مستند مسابقه خانه ما:

۲۰ تا ۳۰ درصد خانواده‌های شرکت کننده در فراخوان، از طلاب و روحانیون بودند

  • کد خبر : 39917
  • 04 فروردین 1401 - 13:51
۲۰ تا ۳۰ درصد خانواده‌های شرکت کننده در فراخوان، از طلاب و روحانیون بودند
در ابتدا که این مسابقه ساخته شد، هدف آن مدیریت اقتصاد خانواده بود اما در حال حاضر در کنار آن به این موضوع می‌پردازیم که در این کشور افراد زیادی از اقوام مختلف با گویش‌ها و رسم و رسومات متفاوت در کنار یکدیگر درحال زیست هستند و ما تا چه اندازه درباره آن‌ها نمی‌دانیم.

به گزارش صدای حوزه، کارگردان مستند مسابقه “خانه ما” درباره دشواری های ساخت این رئالیتی شو و ممیزی هایی که همواره دارد توضیحاتی ارائه داد و اظهار امیدواری کرد که این مسابقه با تمام دشواری هایش ادامه داشته باشد.

امین کفاش‌زاده یکی از کارگردانان مستند مسابقه “خانه ما” به تهیه‌کنندگی احمد شفیعی و تولید شده در استودیو رئالیتی شو نوبین درباره یازدهمین فصل این مسابقه که در شهر قم فیلمبرداری شده است، توضیحاتی ارائه کرد.

کفاش‌زاده که این روزها با شروع سال جدید آنتن شبکه سه سیما را در اختیار دارد، درباره فصل یازدهم این رئالیتی شو گفت: پس از ساخت فصل چهارم و در نشست خبری آن یکی از خبرنگاران با حالتی طعنه آمیز از ما پرسید که چرا دوربین مسابقه خود را داخل خانه یک روحانی نمی‌برید؟ از همان‌جا ایده این اتفاق در ذهن ما شکل گرفت که حضور یک روحانی در این مسابقه چقدر می‌تواند اتفاق جالبی باشد و در نهایت برای این فصل تصمیم گرفتیم به شهر قم برویم، البته که باید بگویم حضور یک روحانی در مسابقه چالش‌ها و سختی‌های خود را داشت.

وی ادامه داد: در ابتدا تصور ما این بود که ساخت “خانه ما” در قم کار سختی است؛ چراکه به هر صورت در ذهن هر شخصی درباره هر کدام از شهرهای ایران پیش‌ فرضی وجود دارد و شهر قم نیز از آن شهرهایی‌ست که پیش‌فرض‌هایی درباره آن در ذهن‌ها وجود دارد و مانند دیگر شهرها نیز مقصد گردشگران نیست و شاید بیشتر اوقات تنها حرم حضرت معصومه (س) برای مردم مقصد باشد اما باید دانست که این شهر جنبه‌های گردشگری هم دارد.

این کارگردان درباره هدف کلی “خانه ما” عنوان کرد: هدف کلی این مسابقه این است که بگوید همه افراد مانند یکدیگر هستند و این تغییر شهرها لزوما به معنای نشان دادن تفاوت‌ها نیست، بلکه می‌خواهد بگوید که ما انسان‌هایی بسیار شبیه به هم هستیم. شهر قم برخلاف پیش‌فرض‌هایی که درباره آن وجود دارد و بیشتر افراد تصور می‌کنند مردم این شهر انسان‌هایی مذهبی و دارای تعصب کورکورانه هستند اما باید بگویم که با وجود اینکه قم شهری مذهبی است اما تعصب کورکورانه در آن وجود ندارد.

کفاش زاده همچنین درباره فرهنگ مسابقه “خانه ما” و اتفاقی که به دنبال آن است، توضیح داد: در ابتدا که این مسابقه ساخته شد، هدف آن مدیریت اقتصاد خانواده بود اما در حال حاضر در کنار آن به این موضوع می‌پردازیم که در این کشور افراد زیادی از اقوام مختلف با گویش‌ها و رسم و رسومات متفاوت در کنار یکدیگر درحال زیست هستند و ما تا چه اندازه درباره آن‌ها نمی‌دانیم.

***””خانه ما” مثل مسابقه فوتبال شده

کارگردان “خانه ما” سپس درباره ساختار کلی این مستند مسابقه بیان کرد: “خانه ما” پس از گذشت ۱۱ فصل مانند یک مسابقه فوتبال شده که قوانین در آن ثابت است و از آنجایی که مخاطب این مسابقه از قوانین مسابقه راضی است، می‌خواهد بداند حال یک خانواده مشهدی یا شمالی در این شرایط چه عملکردی دارد. همچنین در این مسابقه قرار است جنبه‌های دیدنی و گردشگری هر شهر را به حدی که می‌توانیم نشان بدهیم و شاید خیلی افراد ندانند که قم که یک شهر زیارتی است چه جاهای دیدنی دارد. برای مثال در فاصله یک ساعتی این شهر می‌توان به غار نخجیر رفت که برای ما که تا به حال نرفته بودیم بسیار مکان زیبا و غافلگیرکننده‌ای بود.

وی افزود: هدف رئالیتی شو، شکستن قالب‌های همیشگی ذهن است. به صورت کلی ذهن انسان مدام در حال دسته بندی کردن خوب‌ها و بدهاست، رئالیتی شو نشان می‌دهد که این دسته بندی‌ها ذهنی است و خلاف آن‌ها نیز وجود دارد. برای مثال شهری که زیارتی است می‌تواند جنبه‌های گردشگری نیز داشته باشد و برعکس.

او درباره شیوه انتخاب خانواده‌ها در هر فصل از “خانه ما” گفت: زمانی که فراخوان هر فصل مسابقه منتشر می‌شود، ما به نسبت پیش‌فرض‌هایی که در ذهن داریم خانواده‌ها را انتخاب می‌کنیم و سپس با آن‌ها یک مصاحبه حضوری برای تصمیم گیری نهایی صورت می‌گیرد. در این میان اقشار مختلف جامعه را نیز در نظر می‌گیریم. برای مثال اگر ۳۰ تا ۴۰ درصد خانواده‌هایی که در شهر تبریز در فراخوان شرکت کردند، از قشر بازاری جامعه بودند. ما متوجه شدیم که حتما باید یکی از خانواده‌ها از افراد بازاری باشد. در قم نیز از آنجایی که ۲۰ تا ۳۰ درصد خانواده‌های شرکت کننده در فراخوان از طلاب و روحانیون بودند تصمیم گرفتیم که حتما یک خانواده که در آن یک روحانی حضور دارد در مسابقه داشته باشیم.

***این مسابقه می خواهد بگوید همه شبیه هم هستند

وی ادامه داد: فصل یازدهم را به قم بردیم؛ چراکه اگر قرار بر این بود یک خانواده روحانی در مسابقه حضور داشته باشد باید مسابقه کمی بیشتر در میان مردم شناخته می‌شد. به هر صورت حضور یک ماهه یک دوربین در خانه یک روحانی کار مشکلی است و خود این روحانی نیز باید برای حضور اجازه لازم را دریافت می‌کرد. خوشحالیم که این اعتماد به وجود آمد و توانستیم دوربین خود را به خانه یک فرد روحانی ببریم. “خانه ما” می‌خواهد بگوید تمامی اقشار یک جامعه مانند یکدیگر هستند و شاید از پیش‌فرض‌های ذهنی ما بسیار دور باشند اما همه خانواده‌هایی شبیه به هم با زندگی‌هایی مشابه‌اند.

این کارگردان درباره چالش‌های ساخت این مسابقه هم گفت: شهری مانند قم یا مشهد به دلیل زیارتی بودنشان توریست پذیر هستند و برای همین به سرعت با افراد گرم می‌گیرند و کارشان را راه می‌اندازند و از این نظر چالشی نداشتیم.

کفاش زاده با اشاره به اینکه برای ساخت برنامه و مسابقات از تهران خارج نمی‌شویم، خاطرنشان کرد: باید بگویم که این روزها ما در رسانه کپی کار هستیم و اگر توانایی بالایی داشته باشیم، در نهایت و در بهترین حالت کپی یک برنامه خارجی را می‌سازیم و من برنامه‌های بسیار کمی را دیدم که خارج از تهران ساخته شده باشند که بهترین آن‌ها فقط سریال “پایتخت” بود.

می‌خواهم بگویم این روزها رسانه تنها به دنبال نمایش زندگی‌های خیالی می‌رود که به سختی می‌توان آن‌ها را در میان مردم یافت و روستاهای کشور را از یاد برده‌ایم و فرهنگ روستایی که بسیار فرهنگ قوی است رو به تخریب است. تمام تلاش “خانه ما” در این ۱۱ فصل این بوده است که حقیقت زندگی افراد و خانواده‌ها را در شهرها و نقاط مختلف به نمایش بگذارد و واقعیت خانواده ایرانی را به مردم نشان دهد.

کارگردان “خانه ما” در پایان گفت: از احمد شفیعی و حسین افشار برای حمایت‌هایی که از “خانه ما” دارند سپاسگزارم؛ چراکه ما به دلیل ساخت رئالیتی شویی در این ابعاد و به این شکل برای هر قسمت ممیزی‌های زیادی را داریم اما با این همه ما تا فصل ۱۱ ادامه دادیم و امیدوارم که تا فصل‌های آینده نیز ادامه پیدا کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39917
  • منبع : ایسنا

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.